Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tässä asiassa nykyautoilla ei ole mitään jakoa vanhoja vastaan – Volvo V70 vuodelta 2005 oli suorastaan nöyryyttävän ylivoimainen

1:03Tässä on uusi Tesla Model STeslan uusi Model S Plaid vie ohjaamon tyylin aiempaakin futuristisempaan suuntaan. Fyysisiä painikkeita ei kannata kojelaudasta etsiskellä.
Julkaistu 22.08.2022 17:26

Ville Järveläinen

Ruotsalaislehden testi paljasti, ettei kaikki kehitys ole autoissakaan kulkenut oikeaan suuntaan.

Ruotsalainen Vi Bilägare -autojulkaisu on tarttunut aiheeseen, joka on puhuttanut autoilijoita jo pitkään, nimittäin nykyautoissa oleviin säätimiin – tai oikeammin niiden puutteeseen.

Yhä useammat toiminnot piilotetaan monissa uusissa autoissa kosketusnäyttöjen valikkoviidakoihin. Toisissa ne yksinkertaisimmatkin säädöt vaativat auton näytön naputtelua.

Ehkäpä kaikkein alleviivaavimmat esimerkit ovat Teslan Model 3 ja Model Y, joissa jopa hanskalokero avataan kosketusnäytöltä. Myöskään tuulilasinpyyhinten nopeutta ei vaihdeta perinteisesti viiksestä, vaan tämäkin toiminto on etsittävä näytöltä. Helppoa tottuneelle, mutta hieman haasteellisempaa tottumattomalle – ja ennen kaikkea mahdollinen turvallisuusriski liikenteessä. Saksassa kosketusnäytön näpräämisestä ajon aikana on jopa langetettu ajokieltoa.

Lue myös: Ei kovin turvallista: Peruutuskameran kuva katosi, kun puhelin soi peruuttamisen aikana – autojen kosketusnäytöt voivat olla turvallisuusriski

Vi Bilägare otti vertailuunsa 11 uutta autoa sekä Volvo V70:n vuodelta 2005. Se lähti selvittämään, kuinka paljon nopeampaa fyysisten säätimien käyttäminen on kosketusnäytön hipelöintiin verrattuna. Kuljettajilla oli aikaa tutustua autojen säätimiin ennen testiä.

Testissä säädettiin muun muassa penkinlämmitintä, ilmastointia ja radiota, eivätkä tulokset ole nykyautojen kannalta mairittelevia.

Osa valmistajista hehkuttaa äänikomentojen tarjoamia mahdollisuuksia, mutta Vi Bilägare huomauttaa, etteivät kyseiset järjestelmät useinkaan toimi mainostetulla tavalla, eivätkä kaikki toiminnot ole käytettävissä niiden kautta. Tästä syystä säätöjä ei testissä tehty äänikomennoin, vaikka se joissain autoissa olisikin ollut mahdollista.

Vanha Volvo vei voiton

17 vuotta vanhan Volvon säätimien käyttö oli vähemmän yllättäen kaikkein nopeinta. Autolla ajettiin 110 kilometrin tuntinopeudella samaan aikaan, kun kuljettaja teki vaadittuja säätöjä. Volvon kuljettaja onnistui tekemään kaikki toimenpiteet tasan 10 sekunnissa, minkä aikana auto eteni noin 300 metriä.

Artikkeli jatkuu kuvan alla.

volvo v70 xc (1)Tältä näyttää Volvo V70:n ohjaamo. Kuva vuosimallin 2007 autosta.

Seuraavaksi parhaimpiin tuloksiin yllettiin Dacia Sanderon (13,5 sekuntia) ja Volvo C40:n (13,7 sekuntia) ratissa.

Kaikkein heikoimmin pärjäsi MG Marvel R, jota ei tosin myydä Suomessa. Samojen toimenpiteiden tekeminen vei MG:ssä lähes 45 sekuntia, mikä tarkoitti, että auto eteni yli 1,3 kilometriä kuljettajan katseen ollessa auton suuressa kosketusnäytössä.

Tulokset

  1. Volvo V70 (10,0 s)
  2. Dacia Sandero (13,5 s)
  3. Volvo C40 (13,7 s)
  4. Subaru Outback (19,4 s)
  5. Mercedes-Benz GLB (20,2 s)
  6. Tesla Model 3 (23,5 s)
  7. Nissan Qashqai (25,1 s)
  8. Volkswagen ID.3 (25,7 s)
  9. Hyundai Ioniq 5 (26,7 s)
  10. Seat Leon (29,3 s)
  11. BMW iX (30,4 s)
  12. MG Marvel R (44,9 s)

Vi Bilägaren testistä uutisoi aiemmin Kauppalehti.

Lue myös: Uusien autojen hienoista ominaisuuksista heräsi epäilys – vakuutusyhtiö: "Huoli on ihan oikeutettu"

Lähde: Vi Bilägare 

Lisää aiheesta:

Ei se Volvokaan aina onnistu – klassikkotestissä lähes pohjanoteeraus: "Jo ensiyrityksellä kävi selväksi, että..."Sähköautojen talvitestin ainoa saksalainen heitti pyyhkeen kehään heti alkumetreillä – ruotsalaislehdeltä ei kiitosta muillekaanTeslan outo ratti sai kuluttajalehden testissä murskatuomion: "Käteni lipesivät useita kertoja"Toyotan uutuus kompuroi pahasti ruotsalaislehden testissä – video julki: ”Jääkylmä herätys – voiko näin edes tapahtua vuonna 2020?”Uusi Volkswagen Passat hoiperteli testissä, joka paljasti Polosta vaarallisen suunnitteluvirheen viime vuonnaEi suosittele ostamaan: Kuluttajajulkaisu teki Teslan uutuusmallista huolestuttavan havainnon
AutotAuton toimintaLiikenneturvallisuusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen18:58
    Sähköautot

    Tämä on sähköautojen "Akilleen kantapää" talvisin – "Tulee aika monelle yllätyksenä"

  • Eilen14:47
    Romutuspalkkio

    Romutuspalkkio uuden auton hankintaan? Laki astuu voimaan vuoden alusta

  • ke16:45
    Sähköautot

    Miten estää sähköauton latausluukun jäätyminen? Asiantuntija vinkkaa kaksi kikkaa

  • 22.11.14:16
    Ruotsi

    Suomalaisen matkanjärjestäjän bussi suistui tieltä Ruotsissa – kymmenen sairaalaan

  • 22.11.12:15
    Liikenneturvallisuus

    Autoilija! Älä anna talvimyräkän yllättää, vaan toimi näin