Tässä asiassa nykyautoilla ei ole mitään jakoa vanhoja vastaan – Volvo V70 vuodelta 2005 oli suorastaan nöyryyttävän ylivoimainen

Tässä on uusi Tesla Model S 1:03
Teslan uusi Model S Plaid vie ohjaamon tyylin aiempaakin futuristisempaan suuntaan. Fyysisiä painikkeita ei kannata kojelaudasta etsiskellä.

Ruotsalaislehden testi paljasti, ettei kaikki kehitys ole autoissakaan kulkenut oikeaan suuntaan.

Ruotsalainen Vi Bilägare -autojulkaisu on tarttunut aiheeseen, joka on puhuttanut autoilijoita jo pitkään, nimittäin nykyautoissa oleviin säätimiin – tai oikeammin niiden puutteeseen.

Yhä useammat toiminnot piilotetaan monissa uusissa autoissa kosketusnäyttöjen valikkoviidakoihin. Toisissa ne yksinkertaisimmatkin säädöt vaativat auton näytön naputtelua.

Ehkäpä kaikkein alleviivaavimmat esimerkit ovat Teslan Model 3 ja Model Y, joissa jopa hanskalokero avataan kosketusnäytöltä. Myöskään tuulilasinpyyhinten nopeutta ei vaihdeta perinteisesti viiksestä, vaan tämäkin toiminto on etsittävä näytöltä. Helppoa tottuneelle, mutta hieman haasteellisempaa tottumattomalle – ja ennen kaikkea mahdollinen turvallisuusriski liikenteessä. Saksassa kosketusnäytön näpräämisestä ajon aikana on jopa langetettu ajokieltoa.

Vi Bilägare otti vertailuunsa 11 uutta autoa sekä Volvo V70:n vuodelta 2005. Se lähti selvittämään, kuinka paljon nopeampaa fyysisten säätimien käyttäminen on kosketusnäytön hipelöintiin verrattuna. Kuljettajilla oli aikaa tutustua autojen säätimiin ennen testiä.

Testissä säädettiin muun muassa penkinlämmitintä, ilmastointia ja radiota, eivätkä tulokset ole nykyautojen kannalta mairittelevia.

Osa valmistajista hehkuttaa äänikomentojen tarjoamia mahdollisuuksia, mutta Vi Bilägare huomauttaa, etteivät kyseiset järjestelmät useinkaan toimi mainostetulla tavalla, eivätkä kaikki toiminnot ole käytettävissä niiden kautta. Tästä syystä säätöjä ei testissä tehty äänikomennoin, vaikka se joissain autoissa olisikin ollut mahdollista.

Vanha Volvo vei voiton

17 vuotta vanhan Volvon säätimien käyttö oli vähemmän yllättäen kaikkein nopeinta. Autolla ajettiin 110 kilometrin tuntinopeudella samaan aikaan, kun kuljettaja teki vaadittuja säätöjä. Volvon kuljettaja onnistui tekemään kaikki toimenpiteet tasan 10 sekunnissa, minkä aikana auto eteni noin 300 metriä.

Artikkeli jatkuu kuvan alla.

Seuraavaksi parhaimpiin tuloksiin yllettiin Dacia Sanderon (13,5 sekuntia) ja Volvo C40:n (13,7 sekuntia) ratissa.

Kaikkein heikoimmin pärjäsi MG Marvel R, jota ei tosin myydä Suomessa. Samojen toimenpiteiden tekeminen vei MG:ssä lähes 45 sekuntia, mikä tarkoitti, että auto eteni yli 1,3 kilometriä kuljettajan katseen ollessa auton suuressa kosketusnäytössä.

Tulokset

  1. Volvo V70 (10,0 s)
  2. Dacia Sandero (13,5 s)
  3. Volvo C40 (13,7 s)
  4. Subaru Outback (19,4 s)
  5. Mercedes-Benz GLB (20,2 s)
  6. Tesla Model 3 (23,5 s)
  7. Nissan Qashqai (25,1 s)
  8. Volkswagen ID.3 (25,7 s)
  9. Hyundai Ioniq 5 (26,7 s)
  10. Seat Leon (29,3 s)
  11. BMW iX (30,4 s)
  12. MG Marvel R (44,9 s)

Vi Bilägaren testistä uutisoi aiemmin Kauppalehti.

Lähde: Vi Bilägare 

Lue myös:

    Uusimmat