Ruotsalaislehden testi paljasti, ettei kaikki kehitys ole autoissakaan kulkenut oikeaan suuntaan.
Ruotsalainen Vi Bilägare -autojulkaisu on tarttunut aiheeseen, joka on puhuttanut autoilijoita jo pitkään, nimittäin nykyautoissa oleviin säätimiin – tai oikeammin niiden puutteeseen.
Yhä useammat toiminnot piilotetaan monissa uusissa autoissa kosketusnäyttöjen valikkoviidakoihin. Toisissa ne yksinkertaisimmatkin säädöt vaativat auton näytön naputtelua.
Ehkäpä kaikkein alleviivaavimmat esimerkit ovat Teslan Model 3 ja Model Y, joissa jopa hanskalokero avataan kosketusnäytöltä. Myöskään tuulilasinpyyhinten nopeutta ei vaihdeta perinteisesti viiksestä, vaan tämäkin toiminto on etsittävä näytöltä. Helppoa tottuneelle, mutta hieman haasteellisempaa tottumattomalle – ja ennen kaikkea mahdollinen turvallisuusriski liikenteessä. Saksassa kosketusnäytön näpräämisestä ajon aikana on jopa langetettu ajokieltoa.
Lue myös: Ei kovin turvallista: Peruutuskameran kuva katosi, kun puhelin soi peruuttamisen aikana – autojen kosketusnäytöt voivat olla turvallisuusriski
Vi Bilägare otti vertailuunsa 11 uutta autoa sekä Volvo V70:n vuodelta 2005. Se lähti selvittämään, kuinka paljon nopeampaa fyysisten säätimien käyttäminen on kosketusnäytön hipelöintiin verrattuna. Kuljettajilla oli aikaa tutustua autojen säätimiin ennen testiä.
