Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vaatteiden palauttaminen muuttui maksulliseksi näissä suomalaisissa vaatefirmoissa – "Ihmiset käyttävät kotiaan sovituskoppina ja halusimme hillitä sitä"

7:33Vinkit vaatteiden huoltamiseenKatso video: Hyvin huollettu vaate kestää vuosia – nappaa vinkit vaatteiden huoltamiseen.
Julkaistu 07.08.2021 11:55

MTV UUTISET – Kauppalehti

Palautusmaksuilla kannustetaan ihmisiä vähentämään turhia tilauksia ja säästämään ympäristöä.

Kotimaisia vaatteita valmistava Tam-Silk on ryhtynyt veloittamaan asiakkaitaan vaatteiden palautuksesta.

Yrityksen vaatteen palauttaminen maksaa torstaista 5. elokuuta alkaen 5,50 euroa. Summa vähennetään palautettavasta rahamäärästä.

Vaatteiden palautus myymälään on edelleen maksutonta.

Palautusmaksu otettiin käyttöön ympäristö- ja liiketaloudellisista syistä, kertoo Tam-Silkin markkinointipäällikkö Jussi Hietaranta.

– Vaatebisneksessä vaatepalautukset ovat iso ongelma ympäristön ja liiketoiminnan kannalta. Olemme miettineet, miten saisimme ihmiset tilaamaan vain sen, mitä he tarvitsevat, Hietaranta kertoo.

Lue myös: Kansainvälinen ylikulutuspäivä oli torstaina – luonnonvarojen ylikulutus palautumassa koronaa edeltäneelle tasolle

Hänen mukaansa palautusmaksulla ihmisiä kannustetaan vähentämään turhaa tilausrumbaa. Yhtiön toimitusjohtaja Juha Haapasaaren mukaan käyttöön otettu toimi ei kuitenkaan ole kiveen hakattu.

– Me ei naulata peruskallioon, että näin olisi aina ja ikuisesti. Jos homma ei toimi, voidaan keksiä jotain muuta, Haapasaari toteaa.

Asiakkaiden palaute palautusmaksujen käyttöönottoon on ollut lähes pelkästään positiivista. Hietarannan mukaan uudistus lopulta hyödyttää suurinta osaa asiakkaita, sillä uudistuksen yhteydessä yritys luopui toimituskuluistaan Matkahuollon kautta toimitettavien lähetysten osalta.

– Olemme saaneet paljon palautetta somessa. Palaute on ollut 99 prosenttisesti positiivista, viestimme on siis ymmärretty hyvin. Uskomme itsekin, että kenenkään elämä ei tästä mene pilalle, Hietaranta kertoo.

Designyhtiö halusi lisätä asiakkaiden tietoisuutta palautusmaksulla

Kotimainen designyhtiö Vimma on laskuttanut vaatteiden palautuksesta jo viime syksystä lähtien. Vaateyhtiö perii palautuksen yhteydessä toimituskulut sekä palautuksesta aiheutuneet käsittelykulut, jolloin palautuksen yhteydessä perittäväksi summaksi tulee yhteensä 9,4 euroa.

Palautusmaksu otettiin yrityksessä käyttöön ympäristösyistä, kertoo Vimman myynti- ja markkinointivastaava Anton Rahkola.

– Haluamme toimia vastuullisesti yhdessä asiakkaiden kanssa ja saada tietoisuuteen sen, miten hirveän kuorman ympäristölle verkkokauppatilaamisen turha palauttaminen aiheuttaa. Ihmiset käyttävät kotiaan sovituskoppina ja halusimme hillitä sitä jossain määrin, Rahkola kertoo.

Lue myös: Kattava ilmastoraportti julkaistaan ensi maanantaina – odotettavissa laaja katsaus ilmastonmuutoksen etenemiseen

Hänen mukaansa palautusmaksuun siirtyminen on selkeästi hillinnyt palautusten määrää. Asiakkaiden suhtautuminen palautusmaksuun on ollut pääosin positiivinen.

– Kun otimme tämän käyttöön syksyllä, avasimme päätöksemme syitä somessa. Selitimme juurisyitä sille, miksi tämä tehdään, ja se poiki positiivista palautetta, mutta myös hieman negatiivista. Monet eivät ole tottuneet siihen, että palautus olisi maksullista, Rahkola kertoo.

Yhtiö veloittaa vain, jos tuote palautetaan kokonaan. Sen sijaan vaatteen vaihtaminen toiseen kokoon on maksutonta.

Palautuksen maksullisuudella koetetaan vähentää holtittomia ja lähtökohtaisesti harkitsemattomia ostoksia, jotka tullaan palauttamaan, Rahkola toteaa.

Lisää aiheesta:

Voiko nettikauppaan palauttaa liikaa tavaraa? Selvitimme, millainen käytös johtaa jäähyynNäin toimivat Kotipizzan ja Nordean ilmastolaskurit – voiko yritysten ympäristöväitteisiin luottaa?Onko epäkuntoisten tuotteiden tuhoaminen vastuullista vuonna 2022? "Työtä todella riittää" – XXL:n viilletyt tuotteet löytänyt Heli sai henkilökunnalta hyytävän vastauksenKuvat XXL:n tuhoamista retkeilyvarusteista jätelavalla nostattivat palautevyöryn: Näin toimitusjohtaja kommentoi – "Meillä on sopimuksia, joissa on vaatimuksia"Näin lumikaaos vaikuttaa ruoan kotiinkuljetuksiin – maksetaanko Wolt- ja Foodora-läheteille suurempaa palkkiota huonolla säällä?Verkosta ostettujen tuotteiden palautukset kuormittavat ympäristöä – pelkkä kuva voi riittää hyvitykseen
KuluttaminenTalousIlmastonmuutosKauppalehtiKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttaminen
  • ke13:51
    Politiikka

    Ovatko Orpon talouspuheet liian myönteisiä? Nämä asiat Suomea nyt riivaavat

  • 3.9.06:32
    Vaatteet

    Miksi miesten paita on 100-prosenttista puuvillaa ja vastaava naisten paita polyesteria? Muotitutkimuksen professori vastaa

  • 30.8.09:43
    Makeiset

    Irtokarkki, josta tuli yhtäkkiä todella suosittu – ilmiö selittää makeisten hurjaa menekkiä

  • 27.8.14:30
    Ruotsi

    Ruotsissa esitetään täyskieltoa puhelinmyynnille

  • 27.8.12:02
    Elisa

    Kuluttaja-asiamies älähti Elisalle