Kilpailu- ja kuluttajavirastolle tulevista Black Friday -valituksista suurin osa koskee kodinkone- ja elektroniikkakauppaa. Ilmoituksia tulee myös huonekalu- ja vaatekaupoista.
Kilpailu- ja kuluttajavirastolle tehdään kymmeniä valituksia ja kuluttajailmoituksia Black Fridayn tarjouskampanjoista, kertoo viraston erityisasiantuntija Saija Kivimäki. Valitukset koskevat jo toteutuneita kauppoja ja ilmoitukset epäkohtia esimerkiksi markkinoinnissa.
Lue myös: Mieti kahdesti, ennen kuin haaskaat rahasi näihin – Verkkokauppa.com paljasti tuotteet, joiden ostamista kadutaan eniten
Kolme yleisintä valitusaihetta
Valitukset liittyvät erityisesti verkkokaupoista tilattuihin tuotteisiin. Kivimäki listaa MTV Uutisille kolme yleisintä valitustyyppiä:
1. Verkkokauppias peruuttaa kuluttajan tekemän ja maksaman tilauksen
Tällöin verkkokauppias lähtee peruuttamaan sitovan sopimuksen esimerkiksi tilanteissa, joissa tuotteita ei ole ollut saatavilla riittävästi.
– Verkkokauppias katsoo, että hänellä olisi oikeus peruuttaa yksipuolisesti kauppa, joka kuitenkin on sitova. Tämä ei ole sallittua, Kivimäki selittää.
Ilman korvausvastuuta korvauksilta voi välttyä vain ylitsepääsemättömän esteen vuoksi. Verkkokauppiaan täytyy pitää huolta, että myy vain niitä tuotteita, joita pystyy toimittamaan.
