Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tiesitkö tätä? Kaikilla kaupoilla ei ole vaihto- ja palautusoikeutta: "Kuluttajilla on vuosikausia ollut virheellinen käsitys…"

All Over Press
Julkaistu 24.02.2021 05:59
Toimittajan kuva

Tea Manninen

tea.manninen@mtv.fi

Etenkin suurempia hankintoja tehdessä kannattaa muistaa, että niitä ei ole aina mahdollisuutta palauttaa.

MTV Uutiset kertoi aiemmin Sannasta, joka tuli katumapäälle sohvaostoksensa suhteen ja halusi purkaa kaupan, mutta se ei onnistunutkaan niin helposti kuin voisi kuvitella. Lopulta hän maksoi 150 euroa siitä, että päättikin perua kaupat 900 euron sohvasta. 

Lue lisää: Sanna halusi perua sohvakaupat, liike vaati korvauksena puolet tuotteen hinnasta – näin paljon hän lopulta maksoi tyhjästä

Moni kuluttaja ei ole asiasta täysin perillä, mutta kaikkiin kauppoihin ei automaattisesti sisälly palautus- tai peruutusoikeuksia.

– Monilla kuluttajilla on jo vuosikausien ajan ollut virheellinen käsitys, että kaikkeen kauppaan kuuluu peruutusoikeus tai niin sanottu katumusviikko, mutta niin ei ole, Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Raija Marttala kertoo.

3:00Korona-ajan nettishoppailubuumi on kasvattanut myös valituksien määrää – näistä tuotteista suomalaiset valittavat kuluttajaviranomaisille eniten

Mistä suomalaiset valittavat kuluttajaviranomaisille? Katso video!

Myymälässä tehtyt kaupat sitovat enemmän

Lain mukaan peruutusoikeus on yleensä voimassa verkkokaupassa sekä puhelin- ja postimyynnissä, jolloin kuluttajalla on oikeus tutustua tuotteeseen 14 päivän ajan tavaran vastaanottamisesta ja halutessaan peruuttaa kauppa syytä ilmoittamatta.

Näissäkin on poikkeuksia, kuten esimerkiksi mittatilaustuotteet sekä sinetöitynä toimitetut tuotteet, joita ei voi terveydellisistä tai hygieniasyistä paketin avaamisen jälkeen palauttaa.

Lakisääteinen peruuttamisoikeus ei kuitenkaan koske myymälässä tehtyjä kauppoja.

– Myymälässä tehtyyn kauppaan ei päde laki, joka oikeuttaisi maksuttoman peruuttamisoikeuden, Marttala tiivistää.

Lue myös: Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Eri asiakkailta voidaan periä samasta tuotteesta eri hintoja – taustalla asiakkaista kerätty data

Kaupan perumisesta voi joutua maksamaan

Monilla yrityksillä on kuitenkin vapaaehtoisesti kauppaehdoissaan pykälä palautus- ja peruutusoikeuksista, mutta ei läheskään kaikilla. Tämä kannattaa ottaa huomioon kauppoja tehdessä.

– Tilauksen voi peruuttaa ennen kuin tuote tai palvelu luovutetaan kuluttajalle, mutta siitä täytyy maksaa vahingonkorvauksia myyjälle.

Vahingonkorvauksen määrä puolestaan riippuu siitä, miten pitkälle toimitus on ehtinyt edetä.

Kuluttajasuojalaissa todetaan, että jos ostaja peruuttaa tavaran tilauksen 25 §:n mukaisesti, myyjällä on oikeus korvaukseen niistä erityisistä kustannuksista, joita hänelle on aiheutunut sopimuksen tekemisestä ja täyttämisestä ja jotka todennäköisesti jäävät hyödyttömiksi, sekä kaupan purkamisen tai peruutuksen vuoksi aiheutuvista erityisistä kustannuksista.

Tällaisia ovat esimerkiksi toimistokulut, erikoistilaukset kuten muutokset perustuotteeseen ja kuljetuskulut.

Lain mukaan muusta vahingosta myyjällä on oikeus saada korvaus, joka on kohtuullinen ottaen huomioon tavaran hinta, sopimuksen purkamisen tai peruutuksen ajankohta, sopimuksen täyttämiseksi suoritetut toimenpiteet sekä muut seikat.

Lisää aiheesta:

Kolme ongelmaa, joihin saatat törmätä houkuttelevien Black Friday -tarjousten lomassaHoukuttelevia tarjouksia joka paikassa? Kolme ongelmaa, joihin saatat törmätäBlack Friday -tarjoukset johtavat kymmeniin valituksiin vuosittain – nämä ovat kolme tyypillisintä valitusaihettaKolme ongelmatilannetta, joihin kuluttaja voi törmätä tarjouskampanjoiden aikaanKolme mahdollista ongelmatilannetta, joihin voit törmätä tarjouskampanjoiden aikaan – "Lähtökohtaisesti kyseessä on aina sopimusrikkomus, ellei..."KKV havainnut huolestuttavan ilmiön: Verkkokauppojen myyjät yrittävät vetäytyä tilauksista lainvastaisin perustein
TalousKuluttaminenKuluttajariidatKauppaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 09:58
    MTV Uutisextra

    Jyri Häkämies vaatii veroihin alennuksia – "Kasvukaasua"

  • Eilen21:00
    Teboil

    Lukoil: Teboilille useita ostajaehdokkaita

  • Eilen19:33
    MTV Uutisextra

    EK:n Häkämies linjaa etätöistä ja vaatii EU:n näppejä irti niistä – "Pitää paikallisesti päättää"

  • Eilen13:37
    Työllisyys

    Ennuste povaa tyrmäystä hallituksen tavoitteelle

  • Eilen12:04
    Stora Enso

    Stora Ensolta suuri päätös