Tiesitkö tätä? Kaikilla kaupoilla ei ole vaihto- ja palautusoikeutta: "Kuluttajilla on vuosikausia ollut virheellinen käsitys…"

Etenkin suurempia hankintoja tehdessä kannattaa muistaa, että niitä ei ole aina mahdollisuutta palauttaa.

MTV Uutiset kertoi aiemmin Sannasta, joka tuli katumapäälle sohvaostoksensa suhteen ja halusi purkaa kaupan, mutta se ei onnistunutkaan niin helposti kuin voisi kuvitella. Lopulta hän maksoi 150 euroa siitä, että päättikin perua kaupat 900 euron sohvasta. 

Moni kuluttaja ei ole asiasta täysin perillä, mutta kaikkiin kauppoihin ei automaattisesti sisälly palautus- tai peruutusoikeuksia.

– Monilla kuluttajilla on jo vuosikausien ajan ollut virheellinen käsitys, että kaikkeen kauppaan kuuluu peruutusoikeus tai niin sanottu katumusviikko, mutta niin ei ole, Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Raija Marttala kertoo.

3:00
Mistä suomalaiset valittavat kuluttajaviranomaisille? Katso video!

Myymälässä tehtyt kaupat sitovat enemmän

Lain mukaan peruutusoikeus on yleensä voimassa verkkokaupassa sekä puhelin- ja postimyynnissä, jolloin kuluttajalla on oikeus tutustua tuotteeseen 14 päivän ajan tavaran vastaanottamisesta ja halutessaan peruuttaa kauppa syytä ilmoittamatta.

Näissäkin on poikkeuksia, kuten esimerkiksi mittatilaustuotteet sekä sinetöitynä toimitetut tuotteet, joita ei voi terveydellisistä tai hygieniasyistä paketin avaamisen jälkeen palauttaa.

Lakisääteinen peruuttamisoikeus ei kuitenkaan koske myymälässä tehtyjä kauppoja.

– Myymälässä tehtyyn kauppaan ei päde laki, joka oikeuttaisi maksuttoman peruuttamisoikeuden, Marttala tiivistää.

Kaupan perumisesta voi joutua maksamaan

Monilla yrityksillä on kuitenkin vapaaehtoisesti kauppaehdoissaan pykälä palautus- ja peruutusoikeuksista, mutta ei läheskään kaikilla. Tämä kannattaa ottaa huomioon kauppoja tehdessä.

– Tilauksen voi peruuttaa ennen kuin tuote tai palvelu luovutetaan kuluttajalle, mutta siitä täytyy maksaa vahingonkorvauksia myyjälle.

Vahingonkorvauksen määrä puolestaan riippuu siitä, miten pitkälle toimitus on ehtinyt edetä.

Kuluttajasuojalaissa todetaan, että jos ostaja peruuttaa tavaran tilauksen 25 §:n mukaisesti, myyjällä on oikeus korvaukseen niistä erityisistä kustannuksista, joita hänelle on aiheutunut sopimuksen tekemisestä ja täyttämisestä ja jotka todennäköisesti jäävät hyödyttömiksi, sekä kaupan purkamisen tai peruutuksen vuoksi aiheutuvista erityisistä kustannuksista.

Tällaisia ovat esimerkiksi toimistokulut, erikoistilaukset kuten muutokset perustuotteeseen ja kuljetuskulut.

Lain mukaan muusta vahingosta myyjällä on oikeus saada korvaus, joka on kohtuullinen ottaen huomioon tavaran hinta, sopimuksen purkamisen tai peruutuksen ajankohta, sopimuksen täyttämiseksi suoritetut toimenpiteet sekä muut seikat.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja