Voiko kännykkä estää ketjukolarin?

Kuopiossa lähes vuosi sitten sattunut ketjukolari sai alkunsa äkillisestä näkyvyyden huonontumisesta, ilmenee Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinnasta.

Näkyvyyden huononnuttua eräs henkilöauto hiljensi vauhtia, jolloin raskas ajoneuvo törmäsi sen perään. Syntyneessä kolarisumassa loukkaantui 38 ihmistä.

Ketjukolarien estämiseksi suositellaan nyt älyliikenteen palveluiden kehittämistä siten, että autoilija saisi suoraan autoonsa automaattisesti ja viiveettä tiedon paikallisestakin ajokelin huononemisesta tai alkaneesta kolaritilanteesta.

-Tiedon täytyisi tulla jollakin mobiililaitteella tai autossa kiinteästi olevalla laitteistolla. Huomasimme, että tieto mitä autoilija tarvitsisi, on aika paikallista. Häntä kiinnostaa se, mitä on edessä tulossa, eikä mitä on koko läänissä, sanoo johtava tutkija Kai Valonen.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa myös, että tiestöstä tunnistettaisiin paikat, joissa laajan ketjukolarin mahdollisuus on tavallista suurempi. Lisäksi lisätörmäysten vaara ja oikea toiminta ketjukolareissa nostettaisiin esiin kolaritilanteiden valistuksessa ja viestinnässä.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat