Vihaiset linnut siivittävät suomalaisbrändejä – Rovio tahkoaa oheistuotteilla tulosta

Kaupoissa ei voi enää käydä törmäämättä Angry Birds -pelistä tuttuihin lintuihin. Vihaiset linnut ovat singahtaneet peleistä värittämään hyvin erilaisia tuotteita.

Suomalaisyritykset ovat löytäneet linnuista oivan markkinoiden nostattajan ja brändin eli tuotekuvan vahvistajan. Vihaisilla linnuilla voi nyt pyytää possujen lisäksi myös kalaa, sillä lintuhahmot ilmestyivät keväällä Rapalan kalastusvälineisiin.

– Ajatuksena on se, että tällä yhteistyöllä pääsemme kalastuksen kanssa näkyviin ihan uudelle kohderyhmälle eli nuorille, jotka eivät välttämättä muuten pääse kalastuksen kanssa tekemisiin, sanoo Rapala-konsernin markkinointijohtaja Teemu Mäkelä.

Hänen mukaansa lisenssituotteen valmistaminen on ollut kannattavaa, sillä osasta kaupoista tuotteet ovat jo loppu.

Myös Fazerilta kerrotaan, että lintukarkit ovat tehneet kauppansa.

– Aistimme, että Angry Birdsien suosio oli suuressa kasvussa. Angry Birdsien asenne on hauska ja kaikkinensa hyvin positiivinen ilmiö. Plussaa tässä on nimenomaan se, että saimme yhteen kaksi suomalaista tuotetta eli kotimaassa tehdyt makeiset ja Suomessa luodut hahmot, sanoo Fazer Brandsin toimitusjohtaja Tom Lindblad.

Päätös lisenssituotteiden valmistamisesta oli myös Fazerille oikea.

– Viime vuonna lanseerasimme ensimmäiset Angry Birds -makeiset, ne lähtivät hyvin liikkeelle ja kesällä 2012 ne olivat jo megamenestys. Myös tänä keväänä kauppoihin tuodut uutuudet ovat myyneet hyvin, kertoo Lindblad.

"Yhteistyö on kannatettavaa"

Myös Roviolle yritysten kanssa tekemä yhteistyö maistuu, sillä erilaisten oheistuotteiden myynti toi viime vuoden 77 miljoonan euron tuloksesta 45 prosenttia.

– Emme halua asettaa rajoja mielikuvituksellemme tai yhteistyökumppanimme mielikuvitukselle. Ajatellemme, että mitä mahtavampia ideoita, sitä enemmän voimme jalostaa sieltä niitä hyviä juttuja. Ja onhan meidän linnut käyneet jo avaruudessakin, että edes taivas ei ole rajana, sanoo Rovion markkinointi- ja viestintäjohtaja Saara Bergström.

Viestintätoimisto Sopranon johtaja Samuel Sorainen kannattaa brädien yhteistyötä.

– Markkinoinnin näkökulmasta kaksi on aina enemmän kuin yksi. Arvojen ja kohderyhmien on kuitenkin oltava samat, hän sanoo.

Soraista miellyttää etenkin Rapalan ja Rovion välinen yhteistyö.

– Se vahvistaa molempien brändejä. Kannustaa menemään ulos, joka vahvistaa myös peliyhtiön brändiä, vaikkakin heidän tavoitteenaan on, että nuoret pelaavat. Ja tietysti yhteistyö herättää nuorten huomion, Sorainen sanoo.

Hänen mukaansa pelifirman on sen sijaan hyvin helppo mennä elintarvikebisneksen kuten limujen ja karkkien pariin.

Lintuhahmojen uskotaan kantavan pitkälle

Vihaisten lintujen saaminen tuotteisiin on ollut pitkä, jopa pari vuotta kestävä projekti. Sinä aikana yrityksissä on jouduttu miettimään myös lintuhahmojen kiinnostavuuden kestoa. Hahmojen hiipumiseen ei kuitenkaan uskota.

– Ei todellakaan, kaikki me näemme Angry Birdsin menestyksen ja ilman muuta uskomme, että heillä on jatkuvuutta ja sen takia olemme tässä mukana, sanoo Fiskarsin keittiöliiketoiminnan johtaja Petri Toivanen.

Samoilla linjoilla hänen kanssaan on myös Rapalan markkinointijohtaja.

– Kyllä tässä on vahvat merkit, että tuotteen suosio säilyy ja kestää. Vahva viesti maailmalta on, että uusia maita on halukkaita lähtemään tähän hommaan. Angry Birds -brändi ja -hahmot valloittavat kyllä maailmaa, sanoo Teemu Mäkelä.

Eikä loppua ihan heti näy – kokonaan uusi peli on tulossa syksyllä ja Angry Birds -elokuva on valmistumassa vasta vuonna 2016. Kyllästymispisteeseen ei siis vielä uskota.

– Koemme, että olemme vasta ihan alussa tässä meidän matkallamme, sanoo Saara Bergström.

Lue myös:

    Uusimmat