Verkkokauppa kasvaa Suomessa

Suomalaiset ostavat verkosta yhä enemmän matkoja, vaatteita ja pääsylippuja. Ostovalikoima monipuolistuu kuitenkin koko ajan.

Internetin verkkokauppa kasvattaa suosiotaan vuosi vuodelta - verkko-ostoksiin käytetty rahamäärä on peräti kymmenkertaistunut 2000-luvulla.

Kotimaisia verkkokauppoja sen sijaan on vielä yritysten kokonaismäärään nähden vähän. Sähköisen liiketoiminnan esteenä ovat muun muassa ennakkoluulot.

Tampereella sähköisen kaupan mahdollisuuksia käsitellyt tilaisuus veti salin täyteen väkeä. Verkkokaupan tuntuvan laajenemisen edellytykset Suomessa ovat olemassa: laajakaista tavoittaa merkittävän osan niin yrityksistä kuin asiakkaistakin ja internetin käyttö on arkipäivää. Miksi jokaisella kynnelle kykenevällä yrityksellä ei siis jo ole omaa verkkokauppaa?

Liiketoimintajohtaja Jani Muhonen, Gagar Oy

- Pelätään että internet-kaupankäynti on jotenkin teknologista, että se on epäluotettavaa, vaarallista, että siellä tapahtuu jotain väärinkäytöksiä tai muita. Ne ovat yleisimpiä ennakkoluuloja.

Ja aivan kuten tavallisessa kaupassa, intrenetissäkään ei riitä pelkästään liikkeen avaaminen ja asiakkaiden odottelu. Jani Muhonen:

- Kaupan itsessään pitää olla kiinnostava, siellä pitää olla hyviä, mielenkiintosia tuotteita, sopivilla hinnoilla, se se pitää markkinoida, ylläpitää, päivittää, pitää se koko toiminta elävänä.

Yrittäjä Eeva Mäkinen, Mokka.fi

- Alussa me tehtiin ihan jalkatyötä; oltiin messuilla mukana, mistä me saatiin erittäin hyvä asiakaspohja. Ja tietenkin sitten verkkomainonta, google on erittän hyvä tällaiselle pienyrittäjälle.

Nykyisin verkon kautta ostetaan yleisimmin matkoja, vaatteita ja pääsylippuja. Valikoima kuitenkin monipuolistuu koko ajan.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat