Veneilijät lainkuuliaisia polttoainevalinnoissaan

Tulli, poliisi ja rajavartiosto järjestivät tänään yhteisen valvontaiskun, jossa tarkastettiin huviveneilijöiden polttoainevalintoja. Helsingin vesillä pysäytettyjen veneiden polttoaineasiat olivat kunnossa.

Laki nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta muuttui jo vuonna 2003. Nyt siirtymäajat ja muut helpotukset ovat päättyneet. Kaikkien dieselkäyttöisten huviveneiden on käytettävä dieseliä eikä kevyemmin verotettua polttoöljyä.

Siirtymäajan jälkeisinä parina ensimmäisenä kesänä tullin valvonta painottui neuvontaan, mutta nyt kaikkien pitää jo osata laittaa tankkiinsa oikeaa polttoainetta.

Tullihallituksen tullivalvontapäällikkö Erik Dannbäck kertoo, että veneilijät ottavat lain kirjaimen hyvin huomioon.

– Tänä päivänä ei tule vastaan kovinkaan paljon näitä, että jokunen vuosittain.

Tämänpäiväisessä valvontaiskussa ei viranomaisten haaviin jäänyt yhtään polttoöljyn voimalla veneilevää. Tarkastaminen on helppoa, sillä kevyemmin verotettu on värjätty punertavaksi kun taas laillinen dieselöljy on kirkasta.

Polttoaineen laatu tarkastettiin silmämääräisesti, ja jos väri olisi ollut punertava, niin lähtö jatkoselvityksiin olisi ollut edessä. Yhtään venettä ei kuitenkaan tänään tarvinnut saattaa satamaan näytteenottoa varten. Punertava väri ei automaattisesti johda polttoainemaksuun, vaan näyte analysoidaan tullilaboratoriossa, missä laillisen ja laittoman polttoaineen keskinäinen suhde selvitetään.

Sanktiot lasketaan tuhansissa

Liian kevyesti verotetun polttoaineen käyttäminen johtaa polttoainemaksuun. Se määräytyy moottorin tehon mukaan. Vähimmillään maksu on 500 euroa, mutta saattaa isommissa veneissä nousta 4000 euroon.

Maksulla ei siis ole yhteyttä käytetyn polttoaineen määrään, ja sen voi periaatteessa joutua maksamaan useampaankin kertaan, jos jää toistuvasti kiinni väärästä polttoaineesta.

Vaikka tämänpäiväisessä valvontaiskussa ei viranomaisten haaviin jäänyt yhtään tapausta, se ei tarkoita iskuista luopumista.

– Valvontaiskuja tehdään nyt ja ne tehdään tulevaisuudessakin. Se kuuluu normaaliin tullivalvontaan, että näitä tehdään, kertoo Dannbäck

Katso Saara Rantasen juttu (Kymmenen uutiset 9.7.2011)

Lue myös:

    Uusimmat