Uutisraivaaja-voittaja tutkii nettiuutisten suosiota

Helsingin Sanomain Säätiön Uutisraivaaja-innovaatiopalkinnon on voittanut internet-uutisten suosiota mittaava palvelu. Scoopinion-palvelun kehittäjätiimi saa palkinnoksi 250000 euroa.

Uusi palvelu ei tutki pelkästään uutisotsikoiden saamia klikkauksia, vaan myös esimerkiksi uutisten lukuun käytettyä aikaa. Tämän jälkeen hyväksi havaittu juttu voidaan välittää niille palvelun käyttäjille, jotka eivät ole vielä lukeneet juttua.

Kaikille avoimen kilpailun tuomariston mukaan Scoopinion tuo uuden toimintamallin suomalaiseen tiedonvälitykseen. Sillä on myös hyvät mahdollisuudet kehittyä kannattavaksi liiketoiminnaksi.

Scoopinionin ovat kehittäneet Johannes Koponen, Mikael Koponen, Mikko Koskinen, Juha Leppänen ja Ville Sundberg. Tiimillä on työkokemusta muun muassa media- ja it-alalta.

Uutisraivaajan kymmenestä finalistista kaksi sai lisäksi kunniamaininnan. Kunniamaininnalla palkittiin Uutispalvelu Huuhkaja, joka tekee journalismia yleisön avulla sekä Pinchett-työryhmä, jonka mobiilisovelluksen avulla käyttäjät voivat luoda paikallisia uutisia ja keskustella niistä.

(MTV3–STT)

Lue myös:

    Uusimmat