365 Hankinta -sähköyhtiön taustalta löytyy henkilö, joka on toiminut useissa sähköyhtiöissä sekä ollut useaan otteeseen kuluttajaviranomaisen hampaissa. Yhtiö pitää laskujaan aiheellisina.
365 Hankinta Oy:n asianhoitaja Håkan Gustafsson sanoo, että heidän lähettämissä haasteissa on kyse aiheellisista saatavista.
Håkan Gustafsson kertoo, että haasteita on yhteensä lähetetty 894 kappaletta, joista "suurin osa" on edelleen vireillä. Tarkemmin hän ei osaa sanoa, kuinka monta kannetta yritys on voittanut tai kuinka paljon saatavia yhtiö yhteensä perii asiakkailtaan.
– Ei ole tarkkaa laskelmaa. Useampi satatuhatta euroa [yhteensä].
Hänen mukaansa ei ole kyse aiheettomista saatavista, vaan kaikissa tapauksissa on sopimus ja aiheellinen saatava, jota peritään. Hänen mukaansa asialliset maksumuistutukset on lähetetty.
–Tässä ei ole kyse mistään perusteettomista saatavista. Kaikista löytyy sopimus, jonka perusteella on syntynyt saatava. Ainoa tapa saada se ratkaistua on oikeudessa, jos asiakas ei maksa sitä tai riitauttaa sen.
Aiheeton sähkölasku vei Leon iäkkään äidin kuormittavaan oikeustaisteluun – ei ollut koskaan edes yhtiön asiakas
MTV kertoi tapauksesta, jossa oikeuden päätöksen mukaan sopimusta yhtiöön ja täten myöskään saatavaan ei ollut.

