"Uskonnon opetusta ei pidä jättää kirkkojen takahuoneisiin"

Helsingin yliopiston dosentti Jyri Komulainen vastustaa jyrkästi uskonnon opetuksesta luopumista, jota on esitetty monelta taholta. Tilalle on esitetty uskontotietoa, jossa eri uskontokuntiin kuuluvat oppilaat koottaisiin samalle tunnille.

Dosentti Jyri Komulainen pitää ehdottoman tärkeänä sitä, että etenkin ala-asteikäisille opetetaan omaa uskontoa eikä uskontotietoa.

Komulaisen mukaan pienelle lapselle täytyy asiat opettaa ruohonjuurinäkökulmasta. Silloin yleispätevä kaikkia uskontoja esittelevä uskontotieto ei hänen mielestään ole varteenotettava vaihtoehto.

- Eihän pienen lapsen opettaminen voi lähteä mistään yleispätevästä näkökulmasta. Aluksi opitaan oma äidinkieli ja opitaan jotain omasta kotiympäristöstä. Samalla tavalla aluksi on myös opittava jotain omasta uskontoperinteestä.

- Vuoropuhelu muiden uskontojen kanssa ei onnistu, jos ei ole omasta uskonnosta syvällistä tietoa.

Uskonnoista kaivettava esiin rakentava puoli

Komulainen opettaa Helsingin yliopistossa työkseen tulevia uskonnon opettajia. Hän pitää tärkeänä, että uskontoa opetetaan koulussa jatkossakin ammattilaisen johdolla ja maltillisesti.

- Haluammeko eristää uskonnon opettamisen kirkkojen tai moskeijoiden tai temppeleiden takahuoneisiin? Tämä on avainkysymys varsinkin vähemmistöjen kohdalla.

Hän ottaa esimerkin kristinuskon opettamisesta.

- Opetuksen antajat ovat teologisen koulutuksen saaneita. Heillä on käsitys raamatun monitahoisuudesta. Opettajat etsivät uskonnosta niitä puolia, jotka ovat rakentavia yhteiskunnan kannalta.

"Uskontoa ei voi opettaa objektiivisesti"

Nykymuodossa kouluissa on oppilaille taattu opetusta, joka lähtee kunkin omasta uskontoperinteestä. Perinteisesti uskonto käsittää Suomessa nimenomaan evankelisluterilaisen uskonnon opettamista, mutta kouluissa saa myös muiden uskontokuntien opetusta, jos oppilaita on vähintään kolme ja vanhemmat sitä pyytävät.

Helsingin yliopiston dosentti Jyri Komulainen ei täysin teilaa ajatusta kaikille yhteisistä uskonnon tunneista. Objektiiviseen uskonnon opetukseen hän ei tosin usko.

- Ei ole olemassa sellainen kuin neutraali uskonnon opetus, tai muka objektiivista.

- Eri uskonnot yhteen tuova oppiaine voisi toimia ylemmillä luokka-asteilla - lähinnä lukiossa, Komulainen pohtii.

Lue myös:

    Uusimmat