Ulvilan surmassa ainekset elokuvaan: Tavallisen perheen äidistä surmaajaksi

Käsikirjoittaja Tove Idström tietää heti mikä tämän päivän uutisista toimisi myös elokuvana: Ulvilan surma. Muissa ei ole tarpeeksi ainesta.

MTV:n uutisten esiraati on valinnut kolme mielenkiintoista ja koskettavaa uutista, joista voisi tehdä myös elokuvan: "Lesken katsottiin syyllistyneen Ulvilan surmaan", "Vanhanen: Eroni taustalla inhimillisiä syitä" ja "Expressen: Victoria ja Daniel kuhertelevat Tyynellämerellä".

- Ulvilan surma on näistä kolmesta mielenkiintoisin - käsittelee suomalaisen perheen arkea. Lähtöasetelmassa on tavallinen suomalainen perhe, joka asuu jokaisen suomalaisen unelmassa: Omakotitalossa. Kaikki on hyvin.

- Sitten kun tapahtuu murha, alkaa saumoista valua kummallista tietoa: avioliitto oli onneton, mies oli hankala, kuvailee Idström tarinan ydinkohtia.

Ulvila-elokuvan tyyliksi Idström näkee kaksi mahdollisuutta: avioliittohelvetin kuvaus tai naispaholaisen kuvaus.

- Avioliittohelvetin kuvauksessa tyyli on intiimi. Näytetään mitä pitää ihmiselle tapahtua, että hän tappaa toisen ihmisen. Elokuva olisi hidasrytminen. Kuvattaisiin perheen arkea, miehen ja vaimon välistä kemiaa. Sitten mies on työmatkalla, nainen kotona ja nainen ajattelee, että nyt se on loppu.

- Naispaholaiskuvas olisi ihan toinen elokuva. Se voisi menestyä parhaiten kaupallisesti, pohtii Idström.

Lasten tragedia liian suuri elokuvaan

Elokuvaa ajatellen Ulvilan surmassa Tove Idströmiä arveluttaa eniten lasten osuus.

- Lasten tragedia on tässä suurin. Suurista tragedioista, joissa lapset ovat mukana, on arveluttavaa tehdä viihdettä, sanoo Idström.

Käsikirjoitusta hän miettisi erityisen tarkkaan.

- Kehittäisin perheelle läheisverkoston. Näyttäisin katsojille, että lapset ovat turvassa. Voi olla, että poistaisin tarinasta vanhimman lapsen - sen jonka todistusvoima on uskottavin, joka on nähnyt eniten, pohtii Idström.

- Lapset ovat menettäneet paljon, mutta lapset ovat kuitenkin aina lojaaleja vanhemmilleen. Kun vanhempi tekee tällaisen teon, se on niin kauheaa, että minun luonteellani siihen olisi vaikea koskea. Ehkä se ei katsojille olisi liian rankkaa, mutta se vaatisi minua taitavamman elokuvantekijän, joka ehkä asuu Ranskassa tai jossakin sellaisessa paikassa, sanoo Idström.

"Teon peittely mielenkiintoista"

Käsikirjoittaja Tove Idströmiä kiinnostaa myös Ulvilan surma -tarinan tarjoama perheen ulkopuolinen juoni.

- Mielenkiintoista on myös poliisin toiminta - poliisin mahdollinen valtataistelu Porissa.

Kirjoittajan suurin mielenkiinto kohdistuu kuitenkin perheen äitiin.

- Teon peittely on kiinnostavaa, oli motiivi mikä tahansa. Mehän voimme kaikki nopeasti valehdella jotakin, mutta suun pitäminen pitkän esitutkinnan ajan vaatii lujaa tahtoa tai mielenhäiriötä.

Tänään uutisoitiin Satakunnan käräjäoikeuden välipäätöksestä, jonka mukaan Anneli Auer surmasi miehensä Jukka Lahden. Oikeus määräsi Auerin yhä pidettäväksi vangittavana ja passitti hänet mielentilatutkimukseen.

Idströmin mukaan mielentilatutkimus ratkaisee, kannattaako tarinasta sittenkään tehdä elokuvaa.

- Jos mielentilalausunto on syyntakeinen, tarina on mielenkiintoinen. Jos hänen katsotaan olleen syyntakeeton, ei se ole enää mielenkiintoista, vaan sairaskertomus, Idström summaa.

Idström ei aio itse tarttua tähän tarinaan, vaikka hän onkin seurannut tapausta.

- En aio työstää Ulvila-käsikirjoitusta, se on free for all. Enkä hirveästi hämmästyisi, jos siitä tehtäisiin elokuva.

Victoria ja Daniel - ihania, mutta ei elokuvaksi asti

Tove Idström kertoo itkeneensä prinsessa Victorian ja prinssi Danielin häitä katsoessaan. Silti aiheesta ei saa kunnon elokuvaa, vaikka käsikirjoitusta heidän ympärilleen on jo tosi elämässäkin tehty.

- Miten loistavasti he häistä selvisivät esiintyjinä, toimivat tarkan käsikirjoituksen mukaan, ihastelee Idström.

- Disney-sadun ja animaation tästä saisi. Ja tietysti myös chick-flick -tyylisen elokuvan, mutta itse en innostu, sanoo hän.

Victorian ja Danielin tarinassa on yksi ongelma: Särmä puuttuu.

- Pitäisi olla sisäinen ristiriita, ja sitä ei ole. Tämä on pintapuolista: tavallinen poika rakastuu rikkaan miehen tyttäreen. Köyhä poika, rikas tyttö, luettelee Idström kyllästyneenä ikivanhaan asetelmaan.

- Isä vastustaa, prinsessa miettii erotako vai luopuako kruunusta rakkauden tähden. Isä suostuu lopulta liittoon, kun tytär uhkaa asemasta luopumisella. Tavallinen poika onkin kovin sairas. Sitten isältä löytyykin munuainen, sitten järjestetään häät. En minä oikein tässä näe elokuva-ainesta, summaa Idström.

Hän näkee vielä yhden mahdollisuuden, mutta tyrmää sen saman tien.

- Voisin tehdä sisarkateusjutun, mutta Victoriassa ei näy merkkejä kateudesta. Että hän olisi ollut oikeasti Madeleinelle kade siitä, että Madeleinen poikaystävä olisi menestyneempi, komeampi ja enemmän isän hyväksymä.

Vanhanen olisi mielenkiintoinen päähenkilö

Entisen pääministerin Matti Vanhasen tarinassa on käsikirjoittajan näkökulmasta hyvät ja huonot puolensa: henkilö on mielenkiintoinen, mutta tarina puuttuu - toistaiseksi.

- Vanhanen on mielenkiintoinen. Hän on siinä harmaudessaan ja sovinnaisuudessaan jopa pelottava, sanoo Tove Idström

- En tiedä mihin Matti Vanhasen tarina asettuu, toisin kuin kahdessa muussa: Victoria on päässyt Danielin kanssa naimisiin, ja Auerille annettu tuomio, jossa jatkotoimenpiteenä mielentilatutkimus.

Idström on pohtinut Vanhasen persoonaa syvällisesti.

- Onko hän pelokas vai arka, en tiedä mitä hän on. Kaikki tämä, että ruuan pitää olla tavallista, juoma ei saa humalluttaa, siinä on jotakin, käsikirjoittaja miettii.

Mutta kuten sanottu: Tarina ei vielä ole valmis.

- Pitää odottaa vielä vähän. Ei siksi, että tietäisimme enemmän eron syistä vaan siksi, että näemme miten Matti Vanhanen käyttäytyy, kun hän ei ole enää pääministeri.

Alkuperäiset uutiset:

Lue myös:

    Uusimmat