Työryhmä: Joukkoliikenteen palvelutasoa parannettava

Joukkoliikenteen palvelutason parantaminen säästäisi Kelan ja kuntien lakisääteisten kuljetusten menoja, arvioi liikenne- ja viestintäministeriölle asiaa selvittänyt työryhmä.

Työryhmän laskelmien mukaan yhteenlaskettujen menojen kasvu hidastuisi, jos joukkoliikenteen panostuksia hieman lisättäisiin siten, että ympäri Suomen yllettäisiin ns. peruspalvelutasoon. Viiden vuoden päästä yhteenlasketut menot olisivat kolmisen prosenttia pienemmät kuin nykymallilla.

-Julkisen liikenteen peruspalvelua olisi, että asukkaat eri puolilla maata voivat käyttää liikennepalveluita päivittäin työ-, opiskelu- ja asiointimatkoihin kuntakeskusten ja muiden isojen taajamien välillä. Myös yhteydet valtakunnalliseen julkisen liikenteen verkkoon olisi taattava, työryhmä esittää.

Joukkoliikenteen mahdollisuuksista tiedottamista tulisi työryhmän mietinnön mukaan parantaa, jotteivät resurssit mene hukkaan. Lisäksi kaupungeissa tulisi yltää peruspalvelutason yläpuolelle, kuten nykyiselläänkin tapahtuu.

- Jo tässä vaiheessa voidaan todeta, ettei esitetty peruspalvelutaso ole riittävä ainakaan julkisesti tuetuissa kaupunkiseutujen liikennepalveluissa eikä raideliikenteessä, ministeriön valtiosihteeri Perttu Puro vahvisti.

Hän ei kuitenkaan halunnut ottaa tarkemmin kantaa työryhmän esitykseen ennen kuin se on kiertänyt lausuntokierroksensa.

Työryhmän puheenjohtajana toiminut liikenneneuvos Petri Jalasto painotti, että joukkoliikennettä uhkaavat parhaillaan monet ongelmat.

Kilpailutuksella saavutetut säästöt eivät enää kasva, vaan kustannukset ovat kääntyneet nousuun. Muuttoliikkeen vuoksi haja-asutusalueilla on entistä vähemmän asiakkaita, ja samaan suuntaan vie autoveron kevennyksen edistämä autoistuminen.

Samat huolet toi esille myös Linja-autoliitto, joka julkaisi jäsenkyselynsä tulokset perjantaina.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat