Tuomisen analyysi: Ylistys ammattitiimille

Citroenin huoltoparkki Saksan MM-rallissa.
Citroenin huoltoparkki Saksan MM-rallissa.
Julkaistu 19.08.2011 19:32

Olen pakotettu ylistämään ranskalaista tiimiä, vaikka se kuinka suomalaismieltä riipaiseekin. Eihän se riipaisisi, jos siellä ajaisi edes yksi suomalaiskuski - siis tehdastiimissä, mutta kun ne molemmat ovat majoittuneet Fordin leiriin.

Tämä rengasruletti oli melkoisen erikoinen. Esimerkiksi Loeb ajoi ensimmäisen EK:n sekarengastuksella, eli kaksi pehmeää ja kaksi kovaa. Toiselle EK:lle hän laittoi alle neljä pehmeää. Mukana oli siis kaksi vararengasta. Mikko ja Jari-Matti olivat liikkeellä yhdellä vararenkaalla ja sekin oli alla olleiden renkaiden tapaan kova versio. Tosin yksi pehmeä ei olisi tilannetta tietenkään miksikään muuttanut. Loeb sanoi asian osuvasti: "en halunnut riskeerata lähtemällä kovilla renkailla, sillä niillä häviää paljon enemmän sateella, kuin pehmeillä renkailla kuivalla kelillä". Mestari jatkoi toteamalla, ettei halunnut hävitä kisaa heti alussa.

Miksi Citroen on näin paljon etevämpi näissä asioissa tämän hetken ainoaan vastustajaan nähden? Vaikea sanoa sitä ratkaisevaa syytä. Kenties se vain johtuu siitä, että he ovat parempia. Very simple. Ford oli jopa palkannut tähän kisaan uuden säämiehen, mutta tällä näytöllä try out -sopimus ei vahvistune pysyväksi.

Ja kun tähän vielä lisätään uuden Fiestan liian usein nähtävät tekniset ongelmat, niin päivä oli täydellinen katastrofi. Latvalan auton moottori kävi kolmella ja hänen osaltaan kisa on taas kerran grande morjens. Hirvonen puolestaan ajoi pikkaisen ulos ja rikkoi siinä autoaan. Nyt ei mene hyvin.