Tulli kaavailee valtavia muutoksia – näin käy työntekijöille

Tulli yrittää sopeuttaa toimintaansa ja tutkii toimipaikkojensa sulkemisia sekä aukioloaikojen rajuja supistamisia ensi vuoden alusta lähtien.

Rakenneuudistuksen takana on Tullin ylijohtaja Jarkko Saksan mukaan sekä itärajan kasvava tarve että supistuvat määrärahat.

Irtisanomisiin ei hänen mukaansa kuitenkaan todennäköisesti tarvitse turvautua, vaan rakenneuudistuksessa henkilökuntaa siirretään hiljenevien toimipisteiden takia sähköisten palvelun pariin. 

– Valtakunnallisella tasolla sopeutamme sillä tavalla, että kun meillä jää noin 50-100 ihmistä vuosittain eläkkeelle, niin olemme kaavailleet, että näille paikoille ei palkata uusia, Saksa sanoi MTV Uutisille.  

– Toimintamme on siirtynyt yhä enemmän sähköiseen verkkoon ja se mahdollistaa sisäiset toimenkuvien siirrot. Joten kun vaikka Helsingistä ihminen jää eläkkeelle ja töitä pitää tehdä, niin voipi olla, että esimerkiksi Oulusta löytyy sopiva tekijä siihen. Järjestelemme sisäisesti, mutta samalla sopeutetaan määrärahakehykseen. 

Tulli työllistää tällä hetkellä noin 2 300 henkilöä, eikä heistä olisi Saksan mukaan varaa nipistää enää ainuttakaan. 

– Meidän mielestämme olemme nyt limiiteillä. Olemme puristaneet sähköistämisen hyödyt ulos organisaatiosta ja nyt meidän näkemyksen mukaan liikumme oikealla henkilötasolla. Totta kai yritämme myös toimia tehokkaammin koko ajan, mutta henkilömäärissä ei kannattaisi kovin paljon alemma mennä. 

Saksa muistuttaa, että tullin työ on paljon muutakin kuin asiakkaille näkyvä pönöttäminen matkustajasatamien terminaaleissa. 

– Meillä on puhtaasti pakollisia tehtäviä: Tavarat pitää selvittää ja verottaa, sekä viennissä että tuonnissa. Sitten on näitä yhteiskunnan turvallisuuden kannalta tärkeitä tehtäviä. Nettikauppa on kasvanut räjähdysmäisesti ja se on tuonut tullille erittäin paljon lisää työtä. Sitä kautta tulee jos mitä kiellettyä tavaraa huumeista ja räjähdysaineista lähtien. Rikosmäärät, joita käsittelemme, ovat kasvaneet merkittävästi. 

Oman valtavan haasteensa tuo myös tekeillä oleva EU-uudistus.

– Tulli noudattaa EU:n lainsäädäntöä, ja meidän pitää uudistaa koko tullijärjestelmämme tietojärjestelmä vuoteen 2020 mennessä. Se on melkoinen ponnistus, Saksa huomauttaa. 

Lue myös:

    Uusimmat