Tulevaisuudessa pohjoisnavalle voi matkustaa massiivisella ilmalaivalla – katso, miltä pohjoisen tutkimusretki näyttäisi

Tulevaisuudessa pohjoisnavalle voi matkustaa massiivisella ilmalaivalla – tältä pohjoisen tutkimusretki luksuksessa tulee näyttämään 0:41
Tältä Airlanderin kyydissä pohjoisnavalla mahdollisesti tulee näyttämään.

Startup-yritys tarjoaa pian luksusilmalaivaretkiä pohjoisen arktisille aroille ja jääkentille.

Muutaman vuoden kuluttua voi olla mahdollista päästä lomamatkalle pohjoisnavalle ilmalaivan kyydissä. Startup-yrityksen Oceansky Cruises kunnianhimoisesta hankkeesta uutisoi CNN.

Matkat pohjoiseen tullaan toteuttamaan tavalla, jota maailma ei ole vuosiin juuri nähnyt sitten 1930-luvun. Oceansky Cruises aikoo kuskata turisteja arktisiin oloihin valtavalla luksuksella täytetyllä nykyaikaisella ilmalaivalla.

Zeppelinin moderni vastine

Noin vuosikymmen sitten brittiläinen yritys Hybrid Air Vehicles (HAV) kehitti uuden sukupolven ilmalaivan. Hanke liittyi Yhdysvaltain puolustusvoimien tutkimusprojektiin. Projektissa Pentagon selvitti, millä tavoin ilmalaivat saattaisivat olla hyödyksi maan joukoille Afganistanissa. Pentagon kuoppasi hankkeen vuonna 2012, mutta HAV jatkoi selvitystyötä ilmalaivojen tulevaisuuden käyttömahdollisuuksista.

Tuloksena syntyi Airlander, joka on moderni vastine ilmalaivoille. Joidenkin mittapuiden mukaan se on maailman suurin ilma-alus. Airlanderista kuuli myös ruotsalainen lentäjä Carl-Oscar Lawaczeck, jolla oli suunnitelmissa perustaa oma matkailualanyritys.  

Näistä aineksista kehittyi Oceansky Cruises, joka haluaa tarjota turisteille ilmalaivan kyydissä toteutettavia tutkimusretkiä pohjoisnavalle ja takaisin yhdistettynä moderniin teknologiaan ja mukavuuteen.

Lawaczeckin mukaan juuri ilmalaivat ovat sopivin vaihtoehto kulkuvälineeksi pohjoisnavalle. Ne ovat hänen mukaansa kestäviä ja voivat matkata ilmojen halki pitkiäkin aikoja. Lisäksi niihin voi asentaa tilavat oleskelutilat matkustajille. Tärkeimpänä kaikesta, ne eivät ole tuhlaa polttoainetta.

– Ilmalaivat voivat kantaa jopa saman verran lastia kuin monet lentokoneet, mutta käyttävät vain pienen osan energiasta samalla matkalla, entinen SAS-lentoyhtiön lentäjä Lawaczeck kertoo.

Hitaampi kuin lentokone

Ilmalaivat ovat tietenkin huomattavasti hitaampia kuin lentokoneet. Se ei kuitenkaan välttämättä pohjoisnavalle suuntaavalla lentoristeilyllä haittaa. Ilmalaiva tarjoaa lintuperspektiivin näkymät matkustajille seurata arktista luontoa alapuolellaan. Tämän takia ilmalaivan verkkaisa tahti ja mahdollisuus lentää matalilla korkeuksilla pääsevät oikeuksiinsa.

– Voimme lentää 100 metrin korkeudessa tai jopa 30 metrin korkeudessa tarvittaessa, vauhdin ollessa verrattavissa pyöräilevän ihmisen tahtiin, jotta matkustajat voivat nähdä vilauksen pohjoisnavan asukeista, Lawaczeck kertoo.

Arktinen piknik

Matkalle mahtuu kerrallaan mukaan 16 turistia. Ilmalaivassa on kahdeksan hotellitasoista hyttiä, joista jokainen on tarkoitettu kahdelle hengelle. Lisäksi mukana matkassa on seitsemän työntekijää, joista yksi on kokki.

Lawaczeck vertaa matkaa jahdilla matkustamiseen. Toisin kuin lentokoneessa, jossa matkustajien on turvallisuuden takia hyvä pysyä turvavyöllä kiinnitettynä omille paikoillensa, voi ilmalaivan kyydissä tilaa käyttää monipuolisemmin hyödyksi.

Matka tulee kestämään kokonaisuudessaan 36 tuntia. Pohjoisnavalla vietetään kuuden tunnin piknik, jolloin matkustajat voivat laskeutua ilmalaivasta arktiselle jääpeitteelle. Laivalla toteutetut risteilyt pohjoisnavalle kestävät yleensä noin 14 vuorokautta.

Oceansky Cruises suunnittelee, että ensimmäiset matkat lennettäisiin Huippuvuorilta pohjoisnavalle ja takaisin vuonna 2023 tai 2024. Varauksia lennoille otetaan jo vastaan. Hinta puolentoista vuorokauden lentoristeilylle ei tosin ole ihan kenen tahansa kukkarolle sopiva. Kahden hengen hytti ilmalaivassa maksaa lähes 200 000 euroa.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Lue myös:

    Uusimmat