Ökyristeilijä suuntaa Arktikselle – Viranomaiset varuillaan: "En tahdo, että tämä on toinen Titanic"

Yhdysvaltalainen luksusristeilijä lähtee tänään historialliselle merimatkalle pohjoiselle pallonpuoliskolle. Sen on määrä ylittää Pohjois-Amerikan mantereen pohjoispuolinen Luoteisväylä. Jättimäinen, yli tuhannen matkustajan laiva on ensimmäinen reitin läpi kulkeva turistialus, kertoo La Vanguardia -lehti.

Moni Luoteisväylää, eli Pohjois-Amerikan pohjoispuolitse kulkevaa Tyynenmeren ja Atlantin yhdistävää meritietä 1800-luvulla seilaamaan lähtenyt tutkimusretkeilijä sai maksaa vaarallisesta matkasta hengellään.

Ensimmäisen kerran Kanadan arktisten saarten ja jään muodostama sokkelo läpäistiin vasta vuonna 1906 norjalaisen naparetkeilijä Roald Amundsenin ja hänen miehistönsä toimesta.

Menneisyyden löytöretkeilijöiden tarinoissa helvetin esikartanoksikin kuvailtu merireitti on menettänyt osan luonteestaan ilmastonmuutoksen myötä.

Napajäiden sulaminen on helpottanut laivojen kulkemista alueella ja vaikeakulkuisesta väylästä ollaankin nyt tekemässä matkailualan uusinta aluevaltausta.

Tänään historian ensimmäiselle Luoteisväylän ylittävälle turistiristeilylle lähtee yhdysvaltalaisen Crystal Cruises -yhtiön valtava, 1070 matkustajaa ja 655 miehistön jäsentä kantava, Crystal Serenity -risteilyalus.

Lippujen hinnat tähdissä

32 päivää kestävän luksusristeilyn liput on myyty loppuun.

Matkustajat ovat pulittaneet ainutlaatuisesta kokemuksesta parhaimmillaan jopa yli 120 000 dollaria, eli lähes 110 000 euroa. Halvimmistakin lipuista on joutunut maksamaan yli 21 000 dollaria, eli miltei 19 000 euroa.

Lisäksi kaikilta matkustajilta vaaditaan 50 000 dollarin pantti, joka varataan mahdollisen evakuointioperaation kustannuksien kattamiseen.

Eteläisestä Alaskasta, Sewardista, liikkelle laskettava alus ohittaa Kodiakinsaaren ennen kuin se lipuu Pohjoiselle Jäämerelle Beringinsalmen läpi. Matkan päätepiste on New Yorkissa, toisella puolella Pohjois-Amerikan mannerta.

Jääpeite pienentynyt merkittävästi

Matka mantereen pohjoispuolella kulkevan Luoteisväylän läpi on mahdollinen, sillä ilmastonmuutos on sulattanut aluetta aiemmin verhonnutta jääpeitettä. Kesäisin sulaminen kiihtyy entisestään.

Arktisen alueen jääpeitto on pinta-alaltaan jopa kolme kertaa pienempi kuin kolme vuosikymmentä sitten. Tutkijat uskovat, että Pohjoisnapaa ympäröivät alueet sulavat lähitulevaisuudessa kesäisin kokonaan.

Luoteisväylän liikenne on ollut viime vuosin hiljaista siitä huolimatta, että reitti avattiin kesäliikenteelle syyskuussa 2007. Vajaan kymmenen vuoden aikana merireitin on kulkenut 50 matkustaja-alusta, joista suurin osa on ollut jahteja ja muutaman sadan hengen retkikuntia.

Miltei 2000 ihmistä kantava Crystal Serenity on ensimmäinen väylän kautta kulkeva turistiristeily. Crystal Cruises on ilmoittanut, että Luoteisväylän risteily saa jatkoa vuonna 2017.

Viranomaiset varautuvat onnettomuuteen

Risteily-yhtiö on kuvaillut matkan yhdistävän seikkailun ja mukavuuden.

Yhtiön mukaan risteilylle osallistuvat saavat vierailla alkuperäisasukkaiden kylissä, ihailla Grönlantia helikopterista ja ihmetellä ympäröivää tundraa ökyristeilijän lämmöstä. Matkustajille on luvattu kohtaamisia valaiden, hylkeiden, mursujen ja jopa karhujen kanssa.

Aiemmin Välimerellä ja Etelämantereella risteillyt Crystal Serenity ei ole jäänmurtaja. Alus on kuitenkin varustettu jään havaitsemista helpottavilla teknisillä apuvälineillä, kuten tutkilla ja kaikuluotaimilla.

Alus saa saattajakseen myös oikean jäänmurtajan, RRS Ernet Shackletonin, joka on ollut aiemmin mukana lähinnä tieteellisiin tutkimuksiin liittyvillä matkoilla.

Jäävuoria voi olla

Teoriassa risteilijän pitäisi saada lipua avoimilla vesillä, mutta jäävuorien mahdollisuutta ei voida sulkea pois. Mukana on kaksi jäätikköalueilla liikkumiseen erikoistunutta merikapteenia, jotka pyrkivät avustamaan laivan miehistöä navigoinnissa.

Yhdysvaltain ja Kanadan rannikkovartiostot sekä risteily-yhtiö ja useat meripelastustahot järjestivät viime keväänä pelastusharjoituksen, jossa risteilijän matkustajat evakuoitiin haaksirikosta.

– En tahdo, että tämä on toinen Titanic, Yhdysvaltain rannikkovartioston apulaiskomentaja Charles D. Michel totesi Alaskan Anchoragessa pidetyssä konferenssissa viime syyskuussa.

Asukkaat pelkäävät päästöjä

Alaskan pienille kylille risteily symboloi Arktisen alueen kesämatkailun mahdollisuuksia jääpeitteen sulamisen jälkeen.

Osavaltion eteläosassa sijaitsevassa Nomen kylässä pysähtyi vielä 1990-luvulla vain noin 35 laivaa vuosittain. Viime vuonna aluksia oli 730.

Paikalliset kuitenkin pelkäävät myös massaturismin lieveilmiöitä. Lisääntynyt meriliikenne saattaa kasvattaa öljyvuotojen uhkaa sekä lisätä päästöjä ja veteen päätyvien jätteiden määrää.

Crystal Cruises on luvannut käyttää Luoteisväylän risteilyllään vähäpäästöistä polttoainetta ja minimoida mereen päätyvän jätteen määrän. Osa matkustajien roskista poltetaan laivan jätteenpolttouunissa. Ruoka- ja kierrätysjäte varastoidaan ja kuljetetaan pois.

Käsitelty jätevesi lasketaan mereen vähintään 12 merimailin, eli noin 22 kilometrin päässä rantaviivasta.

Rikkaista risteilijöistä tärkeitä tuloja

Kansainvälinen ympäristöjärjestöjen verkosto, Friends of the Earth, on kommentoinut risteily-yhtiön jätevesikäytäntöä ja kuvaillut sitä vanhanaikaiseksi. Yhtiötä on vaadittu uudistamaan vedenpuhdistukseen liittyvää teknologiaa.

Kaikki Arktisen alueen matkailuun liittyvät uhkat eivät kuitenkaan liity jätteisiin ja päästöihin. Risteilyalukset tuovat mukanaan suuren määrän rikkaita turisteja ja sitä myötä ainakin kausittaisia tuloja paikallisille.

Turismin lisääntyminen tapahtuu kuitenkin yhtä aikaa paikallisten oman elinkeinon kärsiessä. Ilmastonmuutos, joka hyödyttää paikalle lipuvia risteilyaluksia tuhoaa paikallisten kalastus- ja metsästysalueita.

Lue myös:

    Uusimmat