Manhattanilta lentokentälle 10 minuutissa: Näin toimii akkukäyttöinen lentotaksi – "Turvallisempi matka kimppakyydin hinnalla"

1:38
Katso miten kyyti toimii.

Yhdysvaltalainen Archer-yhtiö yhteistyössä United Airlines -yhtiön kanssa pyrkii tarjoamaan tulevaisuudessa kestäviä kimppakyytejä ilmojen halki.

Lentoaluksia valmistava Archer esitteli hiljattain tuotantoluokan Midnight-lentotaksin. 

Futuristista helikopteria muistuttava vehje nousee ja laskeutuu pystysuoraan, mutta helikopterista eroten se toimii sähköllä.

Archer-yhtiön toimitusjohtaja ja perustaja Adam Goldstein arvioi, että helikopterin tavoin käyttäytyvät sähköalukset alkavat olla lähellä ekologisesti kestävää tasoa teknologian osalta.

Midnight-lentoaluksen virta riittää yrityksen mukaan jopa sadan kilometrin matkaan ja vauhtia voi olla parhaimmillaan 240 kilometriä tunnissa.

– Voit saada turvallisemman matkan kimppakyydin hinnalla ja yli tunnin sijaan, matka lentokentälle kestää kymmenen minuuttia, Goldstein lupailee.

Reitit ja hinta

Midnight-alus odottaa edelleen Yhdysvaltain ilmailuhallinnon hyväksyntää, mutta yritys on jo lanseerannut ensimmäisen reitin.

Goldstein sanoo, että ensimmäinen reitti kulkee vuonna 2025 Manhattanin keskustasta lentokentälle.

– Tarjoamme palvelua aluksi paikoissa, joissa on jo tarvittava infrastruktuuri, Goldstein kertoo.

Tulevat reitit kulkevatkin muilta Manhattanin helikopteriasemilta lentokentille. Palvelua suunnitellaan lanseerattavaksi myös muissa suurkaupungeissa Yhdysvalloissa.

Hintaluokan käsittämiseksi Goldstein antaa esimerkin.

– Matka keskustasta lentokentälle on 15 mailia, ja hintaa sille tulee 90 dollaria, Goldstein kertoo.

– Eli mailin matka maksaa asiakkaalle kuusi dollaria, joka on hieman enemmän kuin alalla on arvioitu, mutta hinta on verrattavissa kimppakyytiin, Goldstein pohtii.

Lentokenttäreitit ovat toimitusjohtajan mukaan vasta alkua. Yhtiö aikoo kehittää laajan ilmataksi-infrastruktuurin suurkaupunkeihin.

Katso artikkelin alussa olevalta videolta millaisesta vehkeestä on kyse!

Video: Reuters

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja