Ruotsissa nähdään pian maailman nopein kantosiipialus ja kiinnostusta tämä paatti on herättänyt muuallakin: "Ne mullistavat kaupunkien vesiyhteydet"

Suomalaisten veneilyinnostus lisännyt pelastustehtäviä 1:57
Katso myös video: suomalaisten veneilyinnostus on lisännyt pelastustehtäviä.

Tukholman saaristossa suhaa pian yhteysalus, jonka huippunopeus on jopa 30 solmua, eli liki 60 kilometriä tunnissa. 

Tukholman kaupungilla on nyt 60 vanhaa diesel-alusta, joiden tilalle se haluaa ympäristöystävällisemmät vaihtoehdot.

Yksi niistä on innovaatioprojekti Candela P-30, jonka sen valmistaja Candela Speed Boat on kehittänyt yhdessä Ruotsin liikenneviranomaisten kanssa. 

Alukseen mahtuu 30 matkustajaa

Candela P-30 aloittaa testiajot ensi vuonna ja kaupallisen liikenteen on tavoite alkaa vuonna 2023.

12- metriseen alukseen mahtuu 30 matkustajaa. Yhteysaluksilla liikkuu niin turisteja kuin saaristossa vakituisesti asuviakin. 

Huviveneilyyn sopivan Candela Seven -mallin Candela Speed Boat esitteli jo pari vuotta sitten ja vene vieraili myös Helsingissä. Kauppalehden artikkelissa nähtävillä oleva video esittelee veneen ja sen tekniikkaa. 

Maailman nopein alus ei aiheuta aaltoja

Valmistaja kertoo, että uutuudesta tulee maailman nopein sähköinen matkustaja-alus ja samalla sen toimintamatka on pisiin ja sen energiatehokkuus on jopa 80 prosenttia parempi kuin millään muulla nopealla yhteysaluksella: noin 3 kilowattituntia merimaililla. 

Tehokkuutta auttaa tietokone, joka säätelee kantosiipialuksen energiankulutusta. Samalla tietokone analysoi veneen liikkeitä sata kertaa sekunnissa pitääkseen aluksen vakaana ja aaltojen yläpuolella. 

20 solmun nopeudella alus pystyy kulkemaan yli kolme tuntia yhdellä latauksella. Saaristossa alus pystyy liikkumaan edeltäjiään nopeammin myös siksi, ettei se aiheuta aaltoja. 

Kiinnostus heräsi myös ulkomailla

Candelan perustaja ja toimitusjohtaja Gustav Hasselskog arvioi, että aluksella on markkinoita myös muissa kaupungeissa, kuten San Franciscossa, Soulissa, Bangokissa tai Amsterdamissa. Tai Helsingissä. 

Ne mullistavat kaupunkien vesiyhteydet eikä uutta infraa tarvitse rakentaa. Tukholman kaupungin viranomaiset ovat arvioineet, että Candela P-30:n käyttökulut ovat puolta pienemmät, kuin perinteisten dieselillä kulkevien yhteysalusten. Hinnasta ei vielä ole tietoa. 

Candela Speed Boatin ensimmäinen malli oli 25-jalkainen Candela Seven, jonka se esitteli pari vuotta sitten. Valmistajan mukaan malli on tällä hetkellä Euroopan myydyin premium-luokan sähköinen huvivene. Veneitä on myyty kolmisenkymmentä. 

Lue myös:

    Uusimmat