Mainos

TOP 10: Suomen rallin menestyneimmät kuskit

Keski-Suomen metsissä on päristelty rallin merkeissä jo vuodesta 1951 lähtien. Viikonloppuna tien varret ovat jälleen täynnä innostuneita faneja ja bensan katkua. Kotiyleisö odottaa jälleen suomalaiskuskin voittoa ja siihen on hyvät perusteet, sillä sinivalkoiset värit ovat Jyväskylässä yleensä juhlineet. MTV3.fi listasikin kaikkien aikojen Suomen rallin valtiaat.

10) Timo Salonen

Timo Salonen juhli kahdesti Suomen rallin voittoa 1980-luvun puolivälissä. Salosella ja kartturi Seppo Harjanteella oli allaan Peugeot 205 Turbo 16 E2. Harjanne juhli Suomen rallin voittoa myös Tommi Mäkisen kartturina myöhemmin.

9) Ari Vatanen

Entinen maitopoika ja nykyinen ranskalainen viininviljelijä, Ari Vatanen valloitti Suomen soratiet niin ikään kahdesti 1980-luvun alkupuolella. Vatanen jäi myös neljästi nuolemaan näppejään sijoittuen toiseksi. Vatanen luotti brittikarttureihin, sillä ensimmäisenä voittovuonna 1981 nuotit luki entinen F1 tallipäällikkö David Richards ja 1984 Terry Harryman. Ensimmäisenä voittovuonna Vatanen ajoi Ford Escort RS 1800 ja toisena Peugeot 205 Turbo 16.

8) Osmo Kalpala

Osmo Kalpala oli Suomen rallin alkuaikojen menestyjä. Kalpala voitti kisat 1950-luvulla kolmasti. Ensimmäisen voiton hän kuittasi 1954 Dyna Panhardilla, kaksi vuotta myöhemmin menopeli oli DKW Donau sekä 1958 kuvan kaltainen Alfa Romeo Giulietta. Osmolla toimi kartturinaan veljensä Eino.

7) Simo Lampinen

Simo Lampinen voitti ensimmäisen kerran Suomen rallin jo vuonna 1963 Saab 96 Sportilla ja uusi seuraavana vuonna tempun samalla autolla. Kolmannen ja viimeisen kerran Lampinen juhli Keski-Suomessa rallivoiton merkeissä vuonna 1972 ja jälleen alla oli Saab 96, nyt mallia V4. Kahdella ensimmäisellä kerralla kartturina toimi Jyrki Ahava sekä viimeisellä Klaus Sohlberg.

6) Juha Kankkunen

Nelinkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen löytyy listalta yllättävän alhaalta, sillä Laukaan mies ei voittanut kotimaisemissaan kuin kolmasti. Kakkossijoja tuli kuitenkin peräti neljä ja kertaalleen hän sijoittui myös kolmanneksi. Kankkusella oli voitoissaan joka kerta eri automerkki sekä kartturi. 1991 hänet nuotitti voittoon Juha Piironen Lancia Deltalla, 1993 Denis Giraudet kertoi ajo-ohjeet Toyota Celicalla ja 1999 Juha Repo oli repsikan paikalla Subaru Imprezalla. Vanha herra Kankkunen oli mukana vielä viime vuonna ajaen hienosti yhdeksänneksi.

5) Timo Mäkinen

Timo Mäkinen pääsi maistamaan voittosamppanjaa keskisuomalaisessa kesämiljöössä yhteensä neljästi. Hän aloitti voittokulkunsa 1965 voittaen kilpailun kolmasti putkeen Pekka Keskitalon kanssa Minillä. Viimeisin voitto tuli 1973 ja tällä kertaa alla oli Ford Escort RS 1600 ja vieressä Henry Liddon.

4) Tommi Mäkinen

Timon sukunimikaima Tommi Mäkinen hallitsi metsien hypyt parhaiten viisi kertaa. Puuppolan mies teki tempun voittaen kisat peräkkäin. Mäkisen alla oli aina luotettava Mitsubishi. Neljällä ensimmäisellä kerralla nuotteja luki jo Timo Salosen kanssa voittoa juhlinut Seppo Harjanne, mutta Mäkinen osoitti, ettei kartturin vaihto paljon vauhtia hiljentänyt, sillä myös Risto Mannisenmäki ohjeisti Mäkisen voittoon.

3) Markku Alén

Markku Alén ja Suomen ralli kuuluivat yli 20 vuoden ajan Suomen kesään samalla tavalla kuin grillimakkara ja sinappi. Alénin näytöt Keski-Suomen mutkista ovat varsin vakuuttavat, sillä hän voitti kilpailun kuudesti ja nousi palkintopallille ruiskuttamaan kuohujuomaa yhteensä peräti 13 kertaa. Ensimmäisen voittonsa Alén otti 1976 Fiat 131 ja sama auto oli alla myös 1978-1980 voittovuosina. Alén palasi voittajaksi vielä 1987 ja 1988 Lancialla. Rinnallaan aina luotettava Ilkka Kivimäki. Kaksikon yhteistyö kesti pidempään kuin moni avioliitto. Viimeisen kerran Alén ajoi Suomen rallissa vuonna 2001 50-vuotiaana.

2) Marcus Grönholm

Inkoon suuri poika Marcus Grönholm oli Keski-Suomen valtias yhteensä seitsemän kertaa. Tittelinsä hän voitti kahdeksan vuoden aikana ja ainoastaan Viron Markko Märtin pääsi rikkomaan komean voittoputken vuonna 2003, kun Grönholm joutui keskeyttämään auton eturipustuksen petettyä. Grönholm otti voitoistaan viisi Peugeotilla ja viimeiset Ford Focusilla. Apukuskinaan Grönholmilla oli aina Timo Rautiainen.

1) Hannu Mikkola

Suomen sorateiden legenda Hannu Mikkola juhli Suomen rallin voittoa kolmella eri vuosikymmenellä yhteensä seitsemän kertaa. Ensimmäisen kerran Mikkolan nimi raapustettiin voittopokaaliin vuonna 1968. Hän valloitti kisan myös seuraavana vuonna Anssi Järven ja Ford Escortin kanssa. 1970 kartturiksi oli vaihtunut Gunnar Palm, mutta auto pysyi samana. Seuraavaa voittoa Mikkola saikin odottaa vuoteen 1974 ja tälläkin kertaa voitto tuli Ford Escortilla, mutta vierellä oli John Davenport. Seuraavana vuonna voittoautona oli Toyota Corolla Levin ja Atso Aho kartturina. Näytti jo siltä, että nuoremmat ajavat Mikkolasta ohi, mutta vanha herra näpäytti vielä kahdesti 1982 ja 1983, kun hän voitti Audilla yhdessä Arne Hertzin kanssa. Viimeisen voiton aikoihin Mikkola oli 41-vuotias.

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.