Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tesla sai haastajan: Virolainen tuleen syttymätön superakku latautuu alle tunnissa, pieni "mutta" siinä kuitenkin on

Virolainen akkustartup Skeleton on julkaissut uuden akun, jolla yhtiö aikoo haastaa Teslan raskaiden työkoneiden akkujen tuotannossa. Kuvituskuva.
Virolainen akkustartup Skeleton on julkaissut uuden akun, jolla yhtiö aikoo haastaa Teslan raskaiden työkoneiden akkujen tuotannossa. Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 27.10.2022 22:46

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Virolainen akkustartup Skeleton on julkaissut uuden akun, jolla yhtiö aikoo haastaa Teslan raskaiden työkoneiden akkujen tuotannossa. Asiasta kerrotaan Invest in Estonia -sivustolla.

Superbattery-niminen akku perustuu superkondensaattoritekniikkaan. 

Superkondensaattoriin voidaan varastoida huomattavasti enemmän energiaa kuin tavalliseen kondensaattoriin. Superkondensaattorissa sähköenergiaa voidaan varastoida pienempään tilaan kuin perinteisessä litium-ioniakussa. Skeletonin akussa käytetään yhtiön patentoimaa taipuvaa grafeenia.

Skeleton tähtää erityisesti raskaiden työkoneiden markkinoille. Se on aloittanut yhteistyön energiayhtiö Shellin kanssa kaivosalan koneiden sähköistämiseksi. Toimialan markkina-arvoksi arvioidaan 95 miljardia euroa.

Lue myös: Milloin sähköauton saa samaan hintaan kuin vastaavan polttomoottoriauton? Tässä tuore suomalaisarvio

Latautuu 100 kertaa tavallista litium-ioniakkua nopeammin

Yhtiön mukaan Superbattery-akku latautuu 100 kertaa tavallista litium-ioniakkua nopeammin. 400 kWh akun lataaminen kestää yhtiön mukaan alle 90 sekuntia. 

Akkua voidaan ladata elinkaarensa aikana 50 000 kertaa. 

Yhden työpäivän aikana työkoneen akun lataamiseen kuluu aikaa näin ollen alle tunnin verran. Litium-ioniakkuja käyttäen päivittäinen latausaika on 6,5 tuntia.

Skeletonin sivuilla Superbattery-akun kerrotaan sopivan parhaiten alle 30 minuuttia kestäviin työsuorituksiin. Akusta saadaan siis lyhytaikaisesti suuri sähköteho, mutta se täytyy ladata melko usein. Nopean latausajan ansiosta työpäivän aikana latauksessa kuluva kokonaisaika jää lyhyeksi.

Grafeeniakussa ei ole lainkaan kobolttia, nikkeliä, kuparia tai grafiittia. Toisin kuin litium-ioniakut, se ei myöskään voi syttyä palamaan edes rikkoutuessaan fyysisesti tai ylikuumentuessaan.

Akun sarjatuotannon on määrä käynnistyä vuonna 2024, jolloin yhtiö avaa maailman suurimman superkondensaattoritehtaan Saksan Markranstädtiin.

Lisää aiheesta:

Kaikki kertaa kymmenen! Harvardin tutkijat kehittivät akun, josta povataan sähköautojen läpimurtoaSähköautolla jopa tuhat kilometriä lataamatta – läpimurron taustalla kumouksellinen akkuratkaisu, joka laskee myös hintaaTämä sähköauton laturi haastaa nopeudessa jo tankkauksenkinÄlä säilytä tätä sähköautoa tallissa: Suomessa valmistettavassa Lightyear Onessa on yksi hyvin poikkeuksellinen ominaisuusAmerikkalaisilta valtaisia lupauksia: Kolmen miljoonan kilometrin akku latautuu täyteen 10 minuutissa ja laskee sähköauton hinnan siedettävämmälle tasolleToyota aikoo olla ensimmäinen: Vallankumouksellinen akku vie sähköauton tuplasti pidemmälle ja latautuu alle 10 minuutissa
TeslaViroTeknologiaSaksaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Tesla
  • pe15:18
    Raha

    96 miljardia pakettia Juhla Mokkaa – tätä kaikkea Muskin jättiomaisuudella voisi ostaa

  • pe05:22
    Elon Musk

    Elon Muskille biljoonan dollarin palkkiopaketti

  • 3.10.00:01
    Yritykset ja brändit

    Teslan maine suomalaisten silmissä romahti – Shein ja Temu huonomaineisimmat yhtiöt

  • 15.8.06:31
    Liikennevalvonta

    Kortti lähti kuivumaan ylinopeudesta Norjassa – Tesla-kuski syytti autoaan

  • 24.7.00:03
    Liiketulos

    Elon Muskin Teslalta suurin romahdus yli vuosikymmeneen