Tesla sai haastajan: Virolainen tuleen syttymätön superakku latautuu alle tunnissa, pieni "mutta" siinä kuitenkin on

Virolainen akkustartup Skeleton on julkaissut uuden akun, jolla yhtiö aikoo haastaa Teslan raskaiden työkoneiden akkujen tuotannossa. Asiasta kerrotaan Invest in Estonia -sivustolla.

Superbattery-niminen akku perustuu superkondensaattoritekniikkaan. 

Superkondensaattoriin voidaan varastoida huomattavasti enemmän energiaa kuin tavalliseen kondensaattoriin. Superkondensaattorissa sähköenergiaa voidaan varastoida pienempään tilaan kuin perinteisessä litium-ioniakussa. Skeletonin akussa käytetään yhtiön patentoimaa taipuvaa grafeenia.

Skeleton tähtää erityisesti raskaiden työkoneiden markkinoille. Se on aloittanut yhteistyön energiayhtiö Shellin kanssa kaivosalan koneiden sähköistämiseksi. Toimialan markkina-arvoksi arvioidaan 95 miljardia euroa.

Latautuu 100 kertaa tavallista litium-ioniakkua nopeammin

Yhtiön mukaan Superbattery-akku latautuu 100 kertaa tavallista litium-ioniakkua nopeammin. 400 kWh akun lataaminen kestää yhtiön mukaan alle 90 sekuntia. 

Akkua voidaan ladata elinkaarensa aikana 50 000 kertaa. 

Yhden työpäivän aikana työkoneen akun lataamiseen kuluu aikaa näin ollen alle tunnin verran. Litium-ioniakkuja käyttäen päivittäinen latausaika on 6,5 tuntia.

Skeletonin sivuilla Superbattery-akun kerrotaan sopivan parhaiten alle 30 minuuttia kestäviin työsuorituksiin. Akusta saadaan siis lyhytaikaisesti suuri sähköteho, mutta se täytyy ladata melko usein. Nopean latausajan ansiosta työpäivän aikana latauksessa kuluva kokonaisaika jää lyhyeksi.

Grafeeniakussa ei ole lainkaan kobolttia, nikkeliä, kuparia tai grafiittia. Toisin kuin litium-ioniakut, se ei myöskään voi syttyä palamaan edes rikkoutuessaan fyysisesti tai ylikuumentuessaan.

Akun sarjatuotannon on määrä käynnistyä vuonna 2024, jolloin yhtiö avaa maailman suurimman superkondensaattoritehtaan Saksan Markranstädtiin.

Lue myös:

    Uusimmat