Tennilä haastoi Pekkarisen Heineken-boikottiin

Lappilainen vasemmistoliiton kansanedustaja Esko-Juhani Tennilä on tuohtunut Hartwallin päätöksestä sulkea Lapin Kullan perinteikäs oluttehdas Torniossa.

Tennilä vaati eduskunnan kyselytunnilla hallitusta apuun ja syytti Hartwallia brändiryöstöstä. Vasemmistoliiton edustajan runolliset sanakäänteet olivat kuin suoraan mainoslehtisestä.

- Lapin Kullan nimi, sen imago ja koko historia liittyy Lapin luontoon, tunturipurojen raikkauteen ja tälläistä nimen väärinkäyttöä ei voida hyväksyä, Tennilä latasi.

Tennilän mukaan esimerkiksi Italiassa syntyisi mellakka, jos Parman kinkkutehtailija päättäsi siirtää tuotannon Helsinkiin. Tennilän mukaan Hartwallin omistavaa Heinekenia vastaan on syntymässä laaja boikottiliike. Kansanedustaja haastoi elinkeinoministeri Mauri Pekkarisen mukaan boikottiin.

- Minä en haasta tähän boikottiin Lapin Kullan osalta pääministeriä, koska tiedän, että se boikotti ei paljon vaikuttaisi. Mutta miten olisi, jos me arvoisa elinkeinoministeri, tälläkin tavalla viestitettäisiin Heinekenille, että ei täällä Euroopassa voi tehdä mitä tahansa, Tennilä nauratti eduskuntaa.

Pekkarinen lupasi harkita asiaa, jos mielenosoituksilla voitaisiin auttaa asiaa.

- Mielenosoitukset ja mielipiteen näyttämiset, jos niillä voisi jotenkin auttaa asiaa. Itse voisin olla edustaja Tennilän mukana jossakin demonstraatiossa, ei siitä enempää.

Myös Porin Karhu kuohutti

Tennilä vaati hallitusta ottamaan kuljetustuen uuteen käsittelyyn. Pekkarinen lupasi kääntää kaikki paperipinot, jolla voitaisiin auttaa oluttehtaan pysymistä Torniossa. Pekkarinen myös muistutti, että EU:ssa käytössä olevaa alkuperäismerkintää ei voida soveltaa yhteen tuotemerkkiin.

Keskustan kansanedustaja Juha Korkeaoja kuohutti olutpulloa lisää ja esitti huolensa myös Porin Karhu -oluen kohtalosta.

- Kysymys on tietysti, kuten Tennilä sanoi, brändin siirtymisestä paikkakunnalta toiselle. Nousee kysymys EU:ssa käytössä olevasta alkuperäismerkinnästä. Tähän asti sitä on käsitelty kollektiivisena asiana, kuten feta-juustona, mutta olisiko sitä sovellettavissa aluepohjalta syntyneisiin brändeihin ja niiden käyttämiseen, Korkeoja kysyi.

Lue myös:

    Uusimmat