Tekoäly näkyy opiskelijoiden vastauksissa, eikä sitä aiota kieltää peruskoulussakaan – "Oppilaat tuovat sen kouluun joka tapauksessa"

Mikä on ChatGPT? Tekoälyprofessorin mukaan hittibotti on mestari lähinnä"bullshitissä"ja"mansplainauksessa" 4:59
Katso myös: Mikä on Chat GPT? Tekoälyprofessorin mukaan hittibotti on mestari lähinnä "bullshitissä" ja "mansplainauksessa".

Opetushallituksen mukaan oppilaat tuovat tekoälyn kouluun joka tapauksessa. Tietojenkäsittelytieteen professori kuitenkin sanoo, että Chat GPT:n vastaukset voivat levittää ennakkoluuloja.

"Opiskelijoiden käyttäessä ChatGPT:tä opiskelussa voi ilmetä useita eettisiä ongelmia, kuten plagioinnin mahdollisuus. Opiskelijat voivat käyttää ChatGPT:tä tehtäviin, jolloin heidän on helppo plagioida muiden ihmisten tekstejä."

Näin alkaa tekoälysovellus Chat GPT:n vastaus, kun siltä kysyy, millaisia eettisiä ongelmia Chat GPT:n käyttöön opiskelun apuvälineenä liittyy.

Verkkokäyttäjien ulottuville hiljattain tulleet tekoälysovellukset ovat niittäneet nopeasti mainetta superrobotteina, jotka koostavat suurista datakimpuista esimerkiksi tekstiä ja kuvia.

Tekstiä tuottavan Chat GPT:n tuleminen jokaisen ulottuville on kuitenkin asettanut myös uusia haasteita, kuten sen, miten oppilaitoksissa voidaan varmistua siitä, ettei sovellus tee jatkossa opiskelijoiden kurssitöitä.

Käyttö puhututtaa yliopistoissa

Chat GPT on herättänyt keskustelua erityisesti korkeakouluissa, ja esimerkiksi Tampereen yliopisto ja Jyväskylän kauppakorkeakoulu ovat päättäneet sallia tekoälyn käytön.

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen professori Hannu Toivonen sanoo STT:lle, että Helsingin yliopistolla on puhuttanut se, kuinka kielimallien käyttö vaikuttaa oppimiseen ja opetukseen. Helsingin yliopistossa kielimalleja, kuten Chat GPT:tä, saa käyttää opiskelun tukena, jos niitä ei ole erikseen kielletty.

Kielimalli tarkoittaa sitä, että Chat GPT ei ajattele tai käsittele tietoa vaan ennustaa todennäköisyyksien avulla, kuinka sen antaman vastauksen tulisi jatkua. Tietonsa se saa valtavista määristä tekstiä, jota se on analysoinut.

– Chat GPT:n suurin uhka oppimiselle on se, että opiskelija ei ajattele itse. Tehtävien tarkoitus ei ole niiden tekeminen vaan oppiminen ja ajatteleminen, Toivonen sanoo.

Chat GPT saattaa olla ennakkoluuloinen

Plagioinnin lisäksi Chat GPT listaa erilaisia ongelmia, joita sovellusta käyttäville opiskelijoille voi tulla vastaan: sovellukseen syötetty materiaali saattaa rikkoa tekijänoikeuksia, jos se ei ole tekijänoikeuksien alaista ja Chat GPT:n koneoppimisalgoritmi voi olla altis ennakkoluuloille ja syrjinnälle. Lisäksi Chat GPT muistuttaa, että siihen syötetyt tiedot tallennetaan ja käytetään koulutusdatana.

Toivonen sanoo, että siitä, onko kielimallin tuottaman tekstin käyttäminen plagiointia, voi saivarrella. Koulutusdataa koskevat huomiot pitävät pääpiirteissään paikkansa, mutta huoli tekijänoikeuksista ei koske niinkään Chat GPT:n käyttäjiä vaan sen kehittäjiä. Toivonen arvioi, että tällaisesta vastauksesta ei olisi tullut kovin hyvää arvosanaa opiskelijalle.

– Ennakkoluuloja ja syrjintää koskeva huomio on kuitenkin pätevä pointti. Jos opetusaineisto on kerätty rikkaista, englanninkielisistä länsimaista, heijastavat vastaukset näitä kulttuureja.

Tekoäly haastaa opiskelijat ja opettajat

Jyväskylän yliopiston koulutuksesta vastaava vararehtori Marja-Leena Laakso kertoo STT:lle, että äskettäin opiskelijoille järjestetyssä keskustelutilaisuudessa opiskelijoita huolestutti muun muassa se, tarvitaanko akateemisia asiantuntijoita tulevaisuudessa, kun tekoäly kehittyy yhä paremmaksi.

Opiskelijoita kiinnosti myös se, mihin kaikkeen Chat GPT:tä on lupa käyttää ja tunnistavatko plagiointijärjestelmät tekoälyn.

– Tekoäly on herättänyt uudelleen ajattelemaan, millaisen osaamisen edistämiseen yliopistot ovat olemassa, Laakso sanoo.

Chat GPT:n käyttö ei kuitenkaan vaikuta vielä merkittävästi yleistyneen Jyväskylän yliopistossa. Kun opiskelijoilta on kyselty ohjelman käytöstä, vain murto-osa on Laakson mukaan kertonut edes kokeilleensa Chat GPT:tä.

Tästä huolimatta tekoälyn erilaiset sovellukset haastavat Laakson mukaan opettajia ja opiskelijoita. Laakso sanoo, että tekoäly pitäisi huomioida jo tehtäviä laatiessa vaikka niin, että opiskelija analysoi tekoälyn tuottamaa vastausta. Jyväskylän yliopistossa tekoäly on tarkoitus ottaa mukaan opetussuunnitelmiin ja -ohjelmiin ja lisätä osaamista aiheesta.

– Ollaan uuden ja muuttuvan äärellä. Opiskelijoissa ja opettajissa on varmasti vielä paljon asiasta epävarmoja, Laakso sanoo.

Opettajat tunnistavat tekoälyn tuottaman tekstin

Jyväskylän yliopisto päivittää myös plagiointiohjeitaan. Laakso kertoo, että ainakin kokeneet opettajat ovat tunnistaneet tekoälyn tuottamaa tekstiä opiskelijoiden vastauksissa ja joutuneet keskustelemaan tästä opiskelijoiden kanssa.

– Plagioinnin tunnistavat ohjelmat eivät tällä hetkellä välttämättä tunnista tekoälyä, mutta ne voivat tunnistaa sen myöhemmin. Siksi opiskelijan kannattaa olla vastuullinen siinä, kuinka hän hyödyntää tekoälyä.

Toivosen mukaan on hyvä, että vaikka plagioinnintunnistusohjelmat kuten Turnitin eivät tunnista kielimallien tuottamaa tekstiä täydellisesti, niitä käytetään esimerkiksi opinnäytteiden tarkistamiseen.

– Vaikka työkalut eivät ole täydellisiä, ne auttavat pitämään yllä kulttuuria, jossa automaattisesti generoituun tekstiin suhtaudutaan kriittisesti.

Chat GPT:n kehittänyt OpenAI-yritys julkaisi helmikuussa työkalun, jonka tarkoituksena on tunnistaa tekoälyn luoma teksti.

Chat GPT:n käyttöä perusopetuksessa ei haluta rajoittaa

Tekoäly puhuttaa myös perusopetuksessa. Opetushallituksen erityisasiantuntija Päivi Leppänen sanoo STT:lle, että teknologian tarkoituksena on helpottaa elämää ja parantaa mahdollisuuksia oppia. Tekoälyn suhteen tärkeä kysymys on, kuinka se antaisi oppilaille paremmat oppimismahdollisuudet.

– Valmiita vastauksia ei ole. Alamme vasta hiljalleen ymmärtää, kuinka tekoäly muuttaa opetusta. Se haastaa aika voimakkaasti käsitystä oppimisesta.

Opettajat ovat pohtineet sitä, millä tavoin arvioidaan tehtäviä, joiden tekemisessä on käytetty tekoälyä. Opetushallituksessa ei ole pohdittu tekoälyn käytön rajoittamista. Opettajien pedagogiseen osaamiseen luotetaan, ja siksi yleisohjetta tekoälyn hyödyntämiseen kouluissa ei ole suunnitteilla.

– Oppilaat tuovat Chat GPT:n kouluun joka tapauksessa. Yhdenvertaisuuden kannalta olisi tärkeää, että kaikki opettajat olisivat keskustelussa mukana ja että kaikki oppilaat pääsevät hyödyntämään tekoälyä, Leppänen sanoo.

Toivonen ennustaa, että Chat GPT:lle on tulossa kilpailijoita. Chat GPT:n vahvuus nykyisiin kilpailijoihin nähden on se, että sen kanssa pystyy keskustelemaan.

– Kilpailijat tekevät varmasti ympäri vuorokauden hartiavoimin töitä.

Lue myös:

    Uusimmat