Suomalaisissa kouluissa suuri osa oppimateriaalista on nykyisin tietokoneella. Tietokoneella myös kirjoitetaan paljon ja tehdään läksyjä.
Osassa tutkimuksia on päädytty siihen tulokseen, että digitalisaatio heikentää oppimistuloksia. Pitäisikö kouluissa kaivaa taas kynät esiin ja piirtää ja kirjoittaa enemmän, kun sen tiedetään vahvistavan aivoja?
– Kynällä kirjoittaminen on motorisesti paljon aktivoivampaa. Muistiinpanot ovat hyvä esimerkki siitä, että luovuus on tärkeää myös muistamisen kannalta. Parhaat muistiinpanot ovat käsintehdyt, sanoo aivotutkija Minna Huotilainen.
– Kädentaidot ovat tärkeitä lapsen kehityksen kannalta. Tutkimuksissa nähdään yhteyksiä kädentaitojen ja matemaattisten taitojen välillä. Kirjoittamis- ja lukutaito ovat myös yhteydessä toisiinsa. Eli kyllä tarvitaan sitä motorista harjaantumista älykkyyden ja oppimiskyvyn kehittämiseen, Huotilainen lisää.
Yllä olevalla videolla kuullaan aivotutkija Huotilaisen terveiset koululle siitä, milloin kannattaisi käyttää teknologiaa ja milloin kynää.
Lue myös: Tekoälyä hyödynnetään nyt työhakemusten kirjoittamiseen – asiantuntijat listaavat hyödyt ja haitat
Futuristi toivoo teknologian tasapainoa
Futuristi, tietokirjailija Perttu Pölönen pitää selviönä sitä, että kun nopeaa stimulaatiota tarjoava kännykkä on koko ajan käden ulottuvilla, siihen tartutaan herkästi.



