Junaliikenteen täsmällisyyttä haittaavat vuosittain pääasiassa kaksi ilmiötä: kesällä tehtävät ratatyöt ja talventulo. Siksi kevät on tilastollisesti parasta aikaa matkustaa junalla, jos mielii päästä perille aikataulun mukaisesti.
Syksyn kääntyessä talveen junat ovat tilastollisesti useammin myöhässä, käy ilmi Liikenneviraston kaukojunien täsmällisyystilastosta. Siitä huolimatta VR:n täsmällisyyspäällikkö Juha Skyttä vakuuttaa, että vuosittain saapuva talvi ei yllätä VR:ää.
– Talvi sekoittaa junaliikenteen lisäksi myös bussiliikenteen, lentoliikenteen ja autoilijat. Ei talvi meitä yllätä, vaan siihen varaudutaan hyvissä ajoin. Fakta on vain se, että Suomessa talvi aiheuttaa kaikille liikennöitsijöille hankaluuksia.
VR käynnistää vuosittain niin kutsutun talvivarautumisprosessin, jossa käydään läpi kaikki talviliikenteen sujumiselle kriittiset kohdat. Lumityösuunnitelmat tarkistetaan, kriittisimmät vaihteet kartoitetaan etukäteen, lumityökalusto testataan ja mahdolliset talvihuollot toteutetaan etukäteen.
– Meillä on operaatiokeskus, jossa säätilaa testataan. Jos keli näyttää pahalta, supistamme junaliikennettä, jotta tukkiutuneita vaihteita ehditään puhdistaa. Tilastollisesti tilanne on tällainen muutaman kerran talvessa, Skyttä kertoo.

