Junaliikenteen viime päivien ongelmat johtuvat niin raiteista kuin junakalustostakin. Myöhästymisiä ei voi näillä säillä välttää. VR torjui ongelmia ennakkoon harventamalla junavuoroja.
– Näillä säillä ongelmia on niin ratainfran kuin kalustonkin kanssa, sanoo VR:n liikennejohtaja Petri Auno.
Rataverkon Akilleen kantapääksi ovat muodostuneet vaihteet.
– Pakkanen, lumi ja tuuli yhdessä tukkivat kääntyvät vaihteet eikä sähkölämmittimet pysty pitämään niitä sulina, kuvailee liikennejohtaja Auno.
Vaihteiden sähkölämmityksen lisäksi vaihteita myös harjataan lumesta puhtaaksi, kun sääolot sitä vaativat. Työn tekevät vaihdepartiot, jotka hälytetään tarvittaessa paikalle.
Helsingin ratapihalta tai ratapihalle lähtee tai tulee juna kerran minuutissa. Siksi vaihdepartiot eivät ehdi pitää vaihteita puhtaina. Vuorojen harventaminen vaikeimmissa sääolosuhteissa mahdollistaa vaihdepartioiden tehokkaan toiminnan ja takaa liikenteen kohtuullisen sujuvuuden.
Vaihteiden kääntymättömyys on toki ongelma koko rataverkolla eikä vain Helsingissä, mutta muualla liikenne ei ole yhtä tiheää eikä vaihteita yhtä paljon.
– Helsingin rautatieaseman, Pasilan ja Ilmalan alueella on satoja vaihteita, joista mikä tahansa saattaa aiheuttaa kääntymättömyydellään ongelmia, jotka heijastuvat koko rataverkkoon, sanoo Auno.
Paineilma kaluston pulma
Junakalustokin on lujilla kovassa pakkasessa. Junissa on tekniikkaa, joka toimii paineilmalla.

