Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Pakkasen, lumen ja tuulen luja liitto nujertaa urheimmankin junan

Lehtikuva
Julkaistu 13.01.2016 17:43
Toimittajan kuva

Saara Rantanen

saara.rantanen@mtv.fi

Junaliikenteen viime päivien ongelmat johtuvat niin raiteista kuin junakalustostakin. Myöhästymisiä ei voi näillä säillä välttää. VR torjui ongelmia ennakkoon harventamalla junavuoroja.

– Näillä säillä ongelmia on niin ratainfran kuin kalustonkin kanssa, sanoo VR:n liikennejohtaja Petri Auno.

Rataverkon Akilleen kantapääksi ovat muodostuneet vaihteet.

– Pakkanen, lumi ja tuuli yhdessä tukkivat kääntyvät vaihteet eikä sähkölämmittimet pysty pitämään niitä sulina, kuvailee liikennejohtaja Auno.

Vaihteiden sähkölämmityksen lisäksi vaihteita myös harjataan lumesta puhtaaksi, kun sääolot sitä vaativat. Työn tekevät vaihdepartiot, jotka hälytetään tarvittaessa paikalle.

Helsingin ratapihalta tai ratapihalle lähtee tai tulee juna kerran minuutissa. Siksi vaihdepartiot eivät ehdi pitää vaihteita puhtaina. Vuorojen harventaminen vaikeimmissa sääolosuhteissa mahdollistaa vaihdepartioiden tehokkaan toiminnan ja takaa liikenteen kohtuullisen sujuvuuden.

Vaihteiden kääntymättömyys on toki ongelma koko rataverkolla eikä vain Helsingissä, mutta muualla liikenne ei ole yhtä tiheää eikä vaihteita yhtä paljon.

– Helsingin rautatieaseman, Pasilan ja Ilmalan alueella on satoja vaihteita, joista mikä tahansa saattaa aiheuttaa kääntymättömyydellään ongelmia, jotka heijastuvat koko rataverkkoon, sanoo Auno.

Paineilma kaluston pulma

Junakalustokin on lujilla kovassa pakkasessa. Junissa on tekniikkaa, joka toimii paineilmalla.

– Paineilmajärjestelmä on arka kosteudella ja kosteus taas jäätyy pakkasilla, mikä haittaa järjestelmän venttiilien toimintaa, selittää Auno junatekniikkaa.

Paineilmalla toimivat mm. jarrut ja ovet.

– Tietenkin pakkasessa koville joutuu myös kaikki, missä on vettä eli wc:t. Siellä tapahtuu putkien jäätymisiä, minkä vuoksi wc-tiloja joudutaan sulkemaan.

Junakalustoa järjestellään eri kokoonpanoihin, mutta esimerkiksi kahden veturin yhteen liittäminen on kovalla pakkasella huomattavasti hitaampaa kuin lämpimällä säällä.

– Jarruletkujen liittäminen hidastuu, kun letkut ovat jäässä, selittää Auno junavarikon talvista arkea.

Uutta ja parempaa tulossa

Sähköveturien uusi sukupolvi tekee tuloaan Suomen raiteille. Ensimmäinen Sr3-veturi on jo tuotu Suomeen ja sen käyttöönottoa valmistellaan.

– Kaupalliseen liikenteeseen se saadaan vuoden kuluttua, arvioi Auno.

Sr3-veturia rakennettaessa on otettu huomioon niin valmistajalle kuin VR:lle kertynyttä tietoa. Esimerkiksi erilaisia suojauksia ja eristyksiä on lisätty.

– Ilmanottoaukot on siirretty veturin edestä katolle, mikä vähentää pöllyävän lumen aiheuttamia haittoja, kertoo Auno.

Uusi veturi saatiin Suomeen tammikuun alussa, mutta se ei pääse mukaan vielä tämän talven liikenteeseen.

Juttua korjattu klo 19.20. Haastateltavan nimi korjattu.

Lisää aiheesta:

VR hankki 300 miljoonalla vetureita, joita ei ole saanut käyttää matkustajaliikenteessä – nyt lupa saattaa olla heltiämässä VR:n kaukojunista vain hieman yli puolet aikataulussa tänä vuonna – poikkeuksellinen talvi ja rataverkon huono kunto piinaavat: "Raiteet rapistuvat alta"Talvi on Suomessa katastrofaalista aikaa junille, mutta miksi? Tässä neljä pääsyytä kaaokseen!VR taistelee aikaa vastaan läpi vuoden – MTV selvitti tilastolliset syyt junien myöhästymiseenPalapeliä ja junatetristä: Näin Suomen junaliikennettä ohjataan – MTV vieraili ohjauskeskuksessaTuulikone ja lämpöallas – Liikennevirastolla uudet keinot junien aikatauluongelmiin
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 14:18
    Sää

    Harmautta et pääse pakoon: Joonas Koskela kertoo, miten sateinen syyssää koettelee Suomea

  • 13:58
    Kuolemantapaukset

    Tämä tiedetään Joroisten räjähdyksestä nyt: Ei viitteitä räjähdeaineista

  • 12:05
    Tulipalot

    Omakotitalo roihusi Simossa: Raunioista löytynyt ruumis

  • 10:52
    Helsinki

    Helsinkiä pääsee ihailemaan nyt uudesta paikasta – alla vilistää päivittäin neljännesmiljoona ihmistä

  • 10:31
    Kuolemantapaukset

    Poliisi tutkii Joroisten räjähdystä onnettomuutena