Syntymäsokea Heidi Torn ja kuulovammainen Toni Hinkka perustivat Kaiku ja Varjo -yrityksen, jolta yritykset ja kunnat voivat tilata koulutuspalveluja aistivammaisten palvelukokemuksen parantamiseksi.
MTV Uutiset kertoi keväällä näkövammaisen Heidi Tornin risteilykokemuksesta, jolla hänet jätettiin tylysti ilman etukäteen luvattua ja sovittua avustajapalvelua laivan buffetissa. Rekrytointiyrittäjänä työskentelevä Torn on ollut syntymästään asti sokea. Hän näkee valoa ja varjoja, muttei esimerkiksi lainkaan värejä tai tekstiä.
Lue myös: Kuurojen ja kuulovammaisten mahdollisuudet saada apua hätätilanteessa ovat pelottavan huonot: "Tilanne on sietämätön"
Kokemus laivalla ja myös monet muut vastaavat arjen haasteet sisuunnuttivat sen verran, että Torn halusi tehdä asialle jotakin.
– Minut on joskus työpaikalla esitelty, että tässä on Heidi, hän on sokea, mutta ihan älykäs, Torn kertoo esimerkin tökeröstä tavasta kohdata näkövammainen.
Alentuvaa suhtautumista tapahtuu usein, mutta palvelujen saavutettavuus on viikoittaista.
