Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Tietyt kommentit suututtavat ruokakaupan myyjät – sorrutko tietämättäsi klassiseen "muovipussitervehdykseen"?

Kaikki asiakkaan kommentit eivät suinkaan miellytä myyjiä.
Kaikki asiakkaan kommentit eivät suinkaan miellytä myyjiä.Lehtikuva
Julkaistu 05.02.2016 13:42
Toimittajan kuva

Heli Mettänen

heli.mettanen@mtv.fi

Makuja.fi haastatteli yhdeksän vuotta ruokakaupan myyjänä toiminutta suomalaisnaista, joka kertoi, millaiset asiat ruokakaupan kassalla ärsyttävät myyjää.

Moni kokee olevansa ruokakaupassa erityisen nokkela sutkauttamalla myyjille kommentteja. Tuntemattomana pysyttelevä suomalaismyyjä paljasti Makuja.fi:lle, että tietyt asiakkaiden kommentit ennemminkin ärsyttävät myyjää, sillä niitä kuulee päivittäin.

Myyjän tervehtiminen sanalla "muovipussi"

Kauppojen myyjiä ohjeistetaan ystävälliseen asiakaspalveluun, ja mikä olisikaan olennaisempi osa tätä perusperiaatetta, kuin jokaisen asiakkaan ystävällinen tervehtiminen. Käytännössä asiakkaalta itseltään unohtuu kuitenkin usein tämä peruskäytöstapoihin lukeutuva tervehdys. Myyjä haluaa tietysti tietää, jos ostat ostoksillesi muovipussin, mutta ennen tämän asian ilmoittamista olisi kohteliasta tervehtiä myyjää.

– Mikään ei ole kassalla niin ärsyttävää, kuin se, että ystävälliseen tervehdykseen vastataan sanalla "muovipussi". Asiakaspalvelutilanne saisi huomattavasti mukavamman alun, kun myyjää pidettäisiin siinä määrin ihmisenä, että hänelle suotaisiin tilanteen alkuun jo pienille lapsille opetettava yksinkertainen tervehdys, myyjä toteaa.

"Sittenhän tämä on ilmainen"

Valitettavasti ruokakauppojen järjestelmistä saattaa silloin tällöin puuttua tiettyjä tuotteita, vaikka ne löytyisivätkin kaupan hyllyltä. Jos kassakone ei tunnista valitun tuotteen koodia, joutuu myyjä selvittämään tuotteen oikean hinnan. Myyjät kuulevat tällaisissa tapauksissa jatkuvasti hyvänä pidetyn vitsin koskien sitä, että tuote on ilmainen, mikäli kassakone ei osaa heti määritellä sille hintaa.

– Tämä vitsi on ehkä ollut hauska silloin, kun joku on sen sutkauttanut ensimmäistä kertaa. Vuosien kokemuksesta voin kuitenkin kertoa, että vitsi on keksitty jo kauan aikaa sitten, eikä se enää jaksa naurattaa. Tavallinen myyjä ei valitettavasti voi luopua pienimmästäkään tuotteesta ilmaiseksi ilman jälkiseurauksia, myyjä kertoo.

"Joudunkohan tänään tiskaamaan?"

Ravintolavitsien klassikko on juurtunut tiukasti myös ruokakauppojen asiakkaiden mieleen. Ajatus siitä, että ilman rahaa ruokaillut asiakas sovittaisi laskunsa tiskaamalla ravintolan keittiössä, ei valitettavasti ole käytännössä toteutuskelpoinen enää tänä päivänä, ja myyjät ovat täysin kyllästyneet kuulemaan tästä.

– Ainakin kerran päivässä joku asiakkaista letkauttaa tämän vitsin. Valitettavasti edes asiakaspalvelutehtäviä kutsumusammattinaan pitävät myyjät eivät enää jaksa nauraa näissä tilanteissa, myyjä toteaa.

"Voisitko jo antaa tuon muovipussin?"

Jotta jonot lyhenisivät nopeasti, on tärkeää, että ruokakaupan kassalla asiakas saa ostamansa muovipussin käsiinsä mahdollisimman nopeasti, sillä tämä mahdollistaa pakkaamisen. Myyjille kerrotaan tavallisesti jo työnantajan toimesta, että muovipussi tulisi siirtää mahdollisimman nopeasti asiakkaan käyttöön. Kannattaa pitää mielessä, että liukuhihnan toiseen päähän asetettuun muovipussiin ei yllä edes erityisen pitkäkätinen myyjä, mikäli liukuhihnalla on paljon ostoksia. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että muovipussi pystytään antamaan asiakkaalle vasta sen jälkeen, kun suuri osa ostoksista on ohittanut viivakoodinlukijan.

– Mietin joskus, että ajattelevatko asiakkaat, että myyjillä on kaksimetriset kädet, kun asiakkaat luovat turhautuneita katseita sen vuoksi, ettei myyjä edes yritä kurkottaa liukuhihnan toiseen päähän jätettyyn muovipussiin, myyjä miettii.

"En todellakaan halua pakasteitani pieneen pussiin!"

Ruokakauppojen myyjiä ohjeistetaan usein tänä päivänä kysymään asiakkailta, haluavatko he esimerkiksi helposti rikkoontuvat tai pakastealtaista valitut tuotteet erikseen pieniin pusseihin. Moni kauhistelee tätä tapaa, sillä siitä syntyy paljon ylimääräistä muovijätettä. Makuja.fi:n haastattelema myyjä muistuttaa, että kysymys esitetään asiakkaille esimiehen pyynnöstä, eikä kyse ole siitä, että myyjä itse haluaisi pussia tarjota.

– Olen useaan otteeseen joutunut selittämään tuohtuneelle asiakkaalle, että myyjät on ohjeistettu kysymään tuotteiden sijoittamisesta pieniin pusseihin. Itse ruokakaupassa asioidessani en koskaan halua pakasteitani pieneen pussiin, mutta en syytä myyjiä tästä viattomasta kysymyksestä, myyjä kertoo.

Katso videolta vinkit tiivistettynä!

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Ex-työntekijät paljastavat: 7 asiaa, joita ei koskaan saisi tehdä pikaruokaravintolassa – ethän sorru näihin? Kahvilatyöntekijät listasivat 10 ärsyttävintä tapaa – näihin moni asiakas sortuu huomaamattaanKahvilatyöntekijät paljastavat kymmenen ärsyttävintä asiakasta – ethän ole yksi heistä?Nämä henkilöt koettelevat jokaisen myyjän hermoja – et kai ole yksi heistä?Ruokakaupan myyjät paljastavat: 10 asiaa, jotka ärsyttävät suomalaisasiakkaissa eniten "Haluatko pakasteet pieneen pussiin?" – nämä ruokakaupan myyjien kommentit ärsyttävät asiakkaita
Makuja

Tuoreimmat aiheesta

Makuja
  • 18:52
    Ruokaniksit

    Pasta kypsäksi minuutissa! Alkuvalmistelut lyhentävät keittoaikaa huomattavasti

  • 16:20
    Ruoka

    Kanadalaiskokki teki poikkeuksellisen voileivän – pääsi suorituksellaan ennätystenkirjaan

  • Eilen16:15
    Pasta

    Kuinka paljon on yksi annos pastaa? Näin mittaat!

  • Eilen11:03
    Linnan juhlat

    Karjalanpiirakoita, muikkukukkoa ja omenalörtsyjä – Linnan juhlien tarjoilut julki!

  • ke18:55
    Jouluruoka

    Anun nerokas ratkaisu joulutorttuihin: "Maailmaa mullistava"