Makuja.fi haastatteli yhdeksän vuotta ruokakaupan myyjänä toiminutta suomalaisnaista, joka kertoi, millaiset asiat ruokakaupan kassalla ärsyttävät myyjää.
Moni kokee olevansa ruokakaupassa erityisen nokkela sutkauttamalla myyjille kommentteja. Tuntemattomana pysyttelevä suomalaismyyjä paljasti Makuja.fi:lle, että tietyt asiakkaiden kommentit ennemminkin ärsyttävät myyjää, sillä niitä kuulee päivittäin.
Myyjän tervehtiminen sanalla "muovipussi"
Kauppojen myyjiä ohjeistetaan ystävälliseen asiakaspalveluun, ja mikä olisikaan olennaisempi osa tätä perusperiaatetta, kuin jokaisen asiakkaan ystävällinen tervehtiminen. Käytännössä asiakkaalta itseltään unohtuu kuitenkin usein tämä peruskäytöstapoihin lukeutuva tervehdys. Myyjä haluaa tietysti tietää, jos ostat ostoksillesi muovipussin, mutta ennen tämän asian ilmoittamista olisi kohteliasta tervehtiä myyjää.
– Mikään ei ole kassalla niin ärsyttävää, kuin se, että ystävälliseen tervehdykseen vastataan sanalla "muovipussi". Asiakaspalvelutilanne saisi huomattavasti mukavamman alun, kun myyjää pidettäisiin siinä määrin ihmisenä, että hänelle suotaisiin tilanteen alkuun jo pienille lapsille opetettava yksinkertainen tervehdys, myyjä toteaa.
"Sittenhän tämä on ilmainen"
Valitettavasti ruokakauppojen järjestelmistä saattaa silloin tällöin puuttua tiettyjä tuotteita, vaikka ne löytyisivätkin kaupan hyllyltä. Jos kassakone ei tunnista valitun tuotteen koodia, joutuu myyjä selvittämään tuotteen oikean hinnan. Myyjät kuulevat tällaisissa tapauksissa jatkuvasti hyvänä pidetyn vitsin koskien sitä, että tuote on ilmainen, mikäli kassakone ei osaa heti määritellä sille hintaa.
– Tämä vitsi on ehkä ollut hauska silloin, kun joku on sen sutkauttanut ensimmäistä kertaa. Vuosien kokemuksesta voin kuitenkin kertoa, että vitsi on keksitty jo kauan aikaa sitten, eikä se enää jaksa naurattaa. Tavallinen myyjä ei valitettavasti voi luopua pienimmästäkään tuotteesta ilmaiseksi ilman jälkiseurauksia, myyjä kertoo.

