Black Friday -ostospäivä noussut suureen suosioon myös Suomessa. Kaupat täyttyvät tuotteista, joiden alennusprosentit voivat näyttää päätä huimaavilta. Mutta voiko jättialennuksiin luottaa?
Kilpailu- ja kuluttajaviraston eritysasiantuntija Saija Kivimäki kertoo, että kuluttajat voivat olla pitkälti rauhallisin mielin alennusten suhteen.
– Vaikka silloin tällöin havaitaankin lainvastaista tarjoushinnoittelua, silloin kyse on yleensä jonkinlaisesta poikkeustilanteesta, Kivimäki sanoo.
Tyypillisen alennushuijaus on hänen mukaansa sellainen, jossa alennusprosentti lasketaan hinnasta, jolla samainen myyjä ei ole tuotetta myynyt. Eli alennus saadaan näyttämään suuremmalta käyttämällä todellista kalliimpaa alkuperäishintaa.
Toinen keino on korottaa tuotteen hintaa keinotekoisesti juuri ennen alennuskampanjaa, jolloin alennusprosentti jälleen näyttäytyy isompana.
Sahamäen mukaan jälkimmäinen vaihtoehto on kuitenkin vaikea toteuttaa käytännössä, varsinkin aloilla, joilla on käytössä niin kutsuttu dynaaminen hinnoittelu.
Tieto on paras suojakeino
Siinä mallissa nämä hinnat sahaa jatkuvasti, eli päivänkin aikana hinnat voivat muuttua useita kertoja, Sahamäki selittää.
