Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomi ja Kiina jakavat samoja varhaiskasvatuksen arvoja, mutta linjaavat opetusta eri tavoin

Toisin kuin Suomessa, Kiinassa pedagogiikan lähtökohtana ovat kokonaiset ikäryhmät. Kuvituskuva suomalaisesta päiväkodista.
Toisin kuin Suomessa, Kiinassa pedagogiikan lähtökohtana ovat kokonaiset ikäryhmät. Kuvituskuva suomalaisesta päiväkodista.Lehtikuva
Julkaistu 12.10.2024 06:51

MTV UUTISET – STT

Molemmat maat arvostavat varhaiskasvatusta.

Vaikka sekä Kiina että Suomi arvostavat varhaiskasvatusta, ne lähestyvät sitä osin eri lailla. Tuoreen kasvatustieteen alan tutkimuksen mukaan Kiinassa opetusta ohjaa ikäryhmiin sidottu, opettajajohtoinen malli, kun taas Suomessa korostuvat lasten oma-aloitteisuus ja erityistarpeet.

Huolimatta eroista kulttuuritaustoissa ja koulutusjärjestelmistä Kiinan ja Suomen varhaiskasvatusmalleissa on yhteisiä piirteitä.

– Molemmat maat arvostavat suuresti varhaiskasvatusta, kertoo 11-henkiseen suomalais-kiinalaiseen tutkimusryhmään kuulunut tutkijatohtori, dosentti Jenny Niu Helsingin yliopistosta.

Sekä Kiinassa että Suomessa kiinnitetään huomiota lapsen kehitystä tukevaan oppimisympäristöön, monipuolisen oppimisen edistämiseen ja erilaisten pedagogisten menetelmien käyttöön. Perustavoitteita ovat kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin edistäminen.

Yhteistä on myös leikillinen oppiminen, joka edistää lasten luovuutta ja sitoutumista.

Tutkijat vertailivat Kiinan kansallisia varhaiskasvatusohjeita ja Suomen varhaiskasvatussuunnitelman perusteita.

Kiina ohjeistaa ikäryhmittäin

Toisin kuin Suomessa, Kiinassa pedagogiikan lähtökohtana ovat kokonaiset ikäryhmät.

– Kiinassa varhaiskasvatuksen asiakirjat tarjoavat pedagogisia ohjeita, jotka on räätälöity eri ikäryhmille imeväisistä esikoululaisiin. Suomen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet puolestaan määrittävät pedagogisen toiminnan tavoitteet, jotka koskevat kaikkia lapsia ikäryhmiä määrittelemättä, Niu kertoo.

Ainutlaatuinen piirre suomalaisessa varhaiskasvatuksessa ovat lapsikohtaiset varhaiskasvatussuunnitelmat, joissa keskitytään yksilölliseen kasvuun, oppimiseen ja hyvinvointiin ikäryhmäkohtaisten suunnitelmien sijaan.

Tutkimusryhmän jäsen, yliopistonlehtori Olli-Pekka Malinen Helsingin yliopistosta pitää ymmärrettävänä, että Kiinassa asetetaan tavoite- ja taitotasoja ikäryhmittäin.

– Suuressa maassa on paljon väkeä ja vaihtelevia olosuhteita, joten isoa kuvaa maalataan usein karkeammalla pensselillä.

Suomessa lapsilähtöinen malli

Molemmissa maissa etusijalle asetetaan lasten tarpeet ja kiinnostuksen kohteet sekä heidän kehityksensä edistäminen. Suomessa korostetaan kuitenkin enemmän lasten aloitteellisuutta.

Tosin Kiinan varhaiskasvatusohjelma 3–6-vuotiaille vuodelta 2001 rohkaisee opettajia käyttämään vaihtelevia ja luovia menetelmiä, jotta opetus olisi mielenkiintoista ja mukaansatempaavaa. Lähtökohtana on kuitenkin opettajajohtoinen pedagoginen lähestymistapa.

Suomessa toimintamalli on Malisen mukaan lapsilähtöisempi.

– Oma havaintoni kiinalaisesta kouluopetuksesta on, että se on sinänsä laadukasta, mutta varsin opettajalähtöistä. Opettaja suunnittelee oppitunnin tarkasti etukäteen ja toteuttaa sen täsmälleen suunnitelman mukaisesti. Sama malli näyttää pätevän Kiinassa jossain määrin myös varhaiskasvatukseen.

Malisen mukaan kiinalaiset ovat itse jossain määrin arvostelleet varhaiskasvatuksen koulumaisuutta ja opettajajohtoisuutta. Varhaiskasvatuspalveluita on Suomeen verrattuna myös vähemmän tarjolla, ja niiden kenttä on kirjava, mutta palveluiden tarjontaa ja laatua on pyritty kehittämään.

Erityisopetus vähäisempää Kiinassa

Kiina ja Suomi eroavat toisistaan myös erityisopetuksessa.

Suomen varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa kiinnitetään paljon huomiota lasten erilaisiin tarpeisiin. Siinä käsitellään menettelytapoja, tuen tasoja ja yksilöllisiä suunnitelmia.

– Kiinan asiakirjoissa erityistarpeet mainitaan lyhyesti eikä niistä ole annettu erityisiä ohjeita, Niu valottaa.

Malinen on tutkinut omassa väitöskirjassaan sitä, miten opettajat Kiinassa suhtautuvat erityisen tuen tarpeessa olevien oppilaiden opetukseen yleisopetuksessa.

– Kiinassa on tiukempi rajaus siinä, ketkä ovat erityistuen tarpeessa. Erityisopetus ei ole ainakaan aiemmin koskenut laajempia oppilasjoukkoja, vaan se on rajoittunut lähinnä perinteiseen vammaisopetukseen. Suomessa lapsia tuetaan laajemmin erityyppisissä oppimisvaikeuksissa ja kolmiportaisen tuen malli on käytössä myös varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa.

Tutkimus lisää ymmärrystä

Tutkimuksen mukaan Kiinassa korostetaan enemmän lasten turvallisuutta ohjeistamalla siihen liittyviä seikkoja. Malisen mukaan sille on perusteita. Moni asuu suurkaupungeissa, joissa esimerkiksi vilkas liikenne aiheuttaa huolta.

– Toki Suomessakin lapset halutaan pitää turvassa, mutta suhtautuminen on rennompaa. Seikkaperäiset turvallisuuteen liittyvät ohjeet puuttuvat opetussuunnitelmateksteistä.

Tutkimus julkaistiin Frontiers in Education -tiedelehdessä 23. heinäkuuta. Tarkoituksena siinä ei ollut arvioida, kummassa maassa varhaiskasvatus on parempaa. Malisen mukaan tutkimus voi sen sijaan lisätä molemminpuolista ymmärrystä varhaiskasvatuksesta ja sitä ohjaavista valtakunnallisista dokumenteista.

Lue myös: Alastonkuvia ja asuinpaikan kyselyä – kymmenet lapset kertovat tuntemattomien yhteydenotoista:  "Voisivatko aikuiset etsiä ikäistään seuraa?"

MTV Uutiset kohtasi yli 200 lasta, jotta me kaikki ymmärtäisimme, mitä he oikeasti näkevät somessa

Moni alakoululainen kertoo tuntemattomien lähestyneen somessa – näin vanhempien kannattaa käsitellä asiaa

Opettajat yllättyivät MTV:n kouluselvityksen paljastuksista – kaupungeissa on ryhdytty jo toimeen

MTV sai haltuunsa kouluselvityksen, jota ei haluttu julkisuuteen – väitettiin suulliseksi, paljastui kirjalliseksi

MTV:n selvitys huolestutti: OAJ vaatii opettajarekisteriä – "Suomessa voi toimia opettajana lähes kuka tahansa"

Näin lukijat reagoivat MTV:n valeopettajaselvitykseen: "Miten epätoivoisessa tilanteessa koulut ovat?"

115 rehtoria kertoo miten lasten mielenterveysongelmat näkyvät nyt koulussa

Lisää aiheesta:

Professori: Varhaiskasvatusvalintoihin liittyy herkästi vanhempien syyllistämistäEntistä useampi suomalaislapsi käy kotikouluaKoululaisten vapaa-ajan lukeminen on katoamassa – heikkolukutaitoisten oppilaiden määrä kasvaaVarhaiskasvatuksen työntekijäpulan katsotaan vaarantavan lasten turvallisuuden – "Arvostetaanko yhteiskunnassamme riittävästi lasta?"Kaksivuotinen esikoulukokeilu alkaa syksyllä – voi vähentää maahanmuuttajataustaisten ja vähävaraisten perheiden lasten eriarvoisuuttaPisa-tutkija ei allekirjoita ehdotusta, jonka mukaan poikien oppimismenestys paranisi miesopettajia lisäämällä: "Kuulostaa aataminaikaiselta ajattelulta"
KouluKiinaUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Koulu
  • ke16:38
    Uhkaukset

    Poliisi selvitti uhkatilanteen Varkaudessa: Kyse "suunsoitosta"

  • 17.10.18:39
    Kiusaaminen

    "Keulamummo" satuttanut lapsia vuosia Kuopiossa – tytön äiti: "Aika turvattomalle tuntuu"

  • 15.10.15:47
    Uskonnot

    Elämänkatsomustieto ja islam entistä suositumpaa peruskoulussa

  • 15.10.08:42
    Utsjoki

    Utsjoella on koulu jollaista ei ole missään muualla Suomessa

  • 10.10.14:21
    Lahti

    Lahden koulupuukotuksesta epäilty vapautettu – huhut velkasuhteesta perättömiä