Suomeen kotiutunut Tim Walker muistetaan aiemmista teksteistään, joissa hän on käsitellyt uutta kotimaataan sekä suomalaisen ja amerikkalaisen koulujärjestelmän eroja. Nyt koti-isänä viihtyvä Walker kirjoittaa The Atlanticissa suomalaisista päiväkodeista.
Tim Walker vertailee kirjoituksessa amerikkalaista ja suomalaista esiopetusta. Siinä missä Amerikassa noudatetaan tiukkaa lukujärjestystä, jossa painotetaan erityisesti lukemista, laitetaan Suomessa paljon painoarvoa niin vapaalle kuin ohjatullekin leikille.
Virginian yliopiston tutkijat ovat tarkastelleet amerikkalaisten lastentarhanopettajien asenteita vuosina 1998–2010. Opettajat vastasivat kyselyihin, joiden perusteella tutkijat havaitsivat selkeästi, että akateemisuus on ajan myötä korostunut opettajien vastauksissa.
Vuonna 1998 noin 30 prosenttia opettajista oli sitä mieltä, että lapsen tulisi oppia lukemaan päiväkodissa. Vuonna 2010 vastaava luku oli 80 prosenttia.
Tutkijaryhmä selvitti, että lukemisen opetteluun käytetty aika lisääntyi päiväkodissa tutkimuksen aikana, kun taas taiteisiin, musiikkiin ja lapsilähtöisiin aktiviteetteihin käytetty aika väheni. Lisäksi oppikirjojen ja -monisteiden käyttö lisääntyi valtavasti, samoin kuin lasten suoritusten arviointi.
Suomessa aikaa leikille
Walker kuvaa artikkelissa kokemustaan suomalaisesta päiväkodista, jossa heti ensimmäiseksi häntä vastaan tulee lauma pihalla leikkiviä lapsia.
Lastentarhanopettaja Anni-Kaisa Osei Ntiamoah korostaa Walkerille, että lapset oppivat leikkiessään. Leikki kehittää lasten kieltä sekä matemaattisia ja sosiaalisia taitoja. Näkemykselle löytyy tukea esimerkiksi tuoreesta leikkiä käsitelleestä tutkimuksesta.
