Mainos

Suomalaisillekin tuttu pelko saattaa rajoittaa elämää kohtuuttoman paljon – lentopelon selättänyt kertoo, miten pelosta voi päästä eroon: "Se oli aikamoinen kemikaalicocktail"

13:38
Lentopelon selättänyt Tomi Kaukinen kertoo, miten pelosta voi päästä lähes kokonaan eroon.

Lentopelko on suomalaisten yleisimmistä fobioista: saksalaistutkimuksen mukaan yli 13-vuotiaista jopa 13 prosenttia pelkää lentämistä ja enemmistö kokee lentämisen epämiellyttävänä. Pelon voi kuitenkin selättää tai ainakin sen kanssa voi oppia elämään.

Tomi Kaukinen oli pieni lapsi, kun hän lensi yksinään Suomen ja Ruotsin väliä. Vaikka Kaukinen oli ikäisekseen kokenut lentomatkustaja, lentopelko yllätti hänet teini-ikäisenä.

Pelko äityi lopulta niin pahaksi, että mies päätti kaikin mahdollisin keinoin vältellä lentämistä, sillä pelkkä ajatuskin lentämisestä näkyi välittömästi fyysisinä oireina.

– Jos minun oli pakko lentää jonnekin, heti, kun buukkasin lipun, minulle tuli punaisia läiskiä kehoon stressireaktiona. Pahimmillaan minulla oli painajaisia viikkokausia lentämisestä, Kaukinen listaa ikäviä oireitaan. 

”Se oli aikamoinen kemikaalicocktail”

Lentopelko alkoi rajoittaa nuoren miehen elämää jo pelkästään ryhmäpaineen vuoksi. Sen lisäksi, että Tomi teki taustatutkimusta eri lentoyhtiöistä ja lento-onnettomuuksista, hän haki helpotusta päihteistä.

– Vedin kännit. Se rauhoitti minua. Jos oli kaukolento, siihen lisättiin vielä rauhoittavia alkoholin lisäksi, jotta sain unta. Se oli aikamoinen kemikaalicocktail ennen kuin uskalsi astua koneeseen, mies muistelee.

Kuten moni suomalainen, myöskään Tomi ei liioin kertonut pelostaan – hän oli vain päättänyt kärsiä hiljaa paikallaan. Kun hänen yrityksensä toiminta laajeni ulkomaille, mies oli vaikean tilanteen edessä: hänen oli päästävä lentopelostaan eroon työmatkojen ja yrityksensä vuoksi.

Video: Miten Tomi Kaukinen pääsi lopulta eroon lentopelostaan lähes kokonaan? Katso!

Trauma voi olla pelon laukaisija

Paula Kinnunen on työskennellyt pitkään lentopelkoisten parissa. Kun lentopelkoinen istahtaa Kinnusen vastaanotolle, nainen käy potilaansa kanssa läpi tämän koko lentohistorian ja siihen liittyvät tilanteet ja tunteet.

– Jos esimerkiksi ensimmäinen lento elämässä olisi ollut lento läheisen hautajaisiin, se selittäisi lentopelon syntyä tosi hyvin, koska siinä käsitellään samalla surua ja traumaa, kun istutaan lentokoneessa, Kinnunen kuvailee.

Lentopelko voi olla paljon muutakin

Kinnusen kokemuksen mukaan moni ihminen ei varsinaisesti pelkää lentokoneen putoamista, vaan usein pelkoon liittyy paljon muuta: esimerkiksi ahtaan- tai korkeapaikankammoa – jopa ahdistuneisuushäiriöitä.

Simppeli hengitysharjoitus:

Stressaantuneen ja pelokkaan lentomatkustajan kannattaa pyrkiä helpottamaan oloaan helpon hengitysharjoituksen avulla:

Hengitä rauhallisesti neljä kertaa sisään ja seitsemän kertaa ulos.  

– Hurjan monet lentopelkoiset pelkäävät kontrollin menettämisen tunnetta, kun ollaan monin tavoin muiden varassa: ensinnäkin ilmassa ja koneessa, eikä tiedetä, mikä sitä lentokonetta pitää ylhäällä, ja miksi se ei putoa kuin kivi, Kinnunen listaa epävarmuutta tuottavia tekijöitä.

Stressitekijöiden minimointi avainasemassa

Kinnusen mukaan lentopelkoisen tai lentämistä vieroksuvan on syytä välttää tietoisesti kaikenlaisia stressitekijöitä, sillä stressaantuneena ihmisen keho reagoi stressiin samoin kuin pelon keskellä.

– Suosittelen jättämään aikaa pakkaamiselle ja lähtemään ajoissa lentokentälle; rauhassa mieluiten taksilla tai julkisilla kulkuneuvoilla.

Vaikka lentopelon selättänyt Tomi on kokenut alkoholin rentouttavan ennen lentoa, Kinnunen ei suosittele alkoholin nauttimista ennen lentoa.

– Yksi paukku ei ole dramaattista, mutta jos ottaa enemmän… Alkoholi nostaa sykettä ja näin ollen lisää pelon oireita elimistöön, Kinnunen ohjeistaa. 

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja