Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
1:54Tällainen on suomalaisyhtiön PlayStation 5:lle suunnittelema scifi-peliSuomalaisyhtiö teki PlayStation 5:lle scifi-pelin. – Returnal on synkkä seikkailu avaruudessa, kertoo Housemarquen markkinointijohtaja Mikael Haveri.
Julkaistu 09.05.2021 19:56
Toimittajan kuva

Sanna Pietiläinen

sanna.pietilainen@mtv.fi

Suomen vanhin peliyhtiö Housemarque on tehnyt viihdejätti Sonylle scifi-pelin, joka on yhtiön ensimmäinen isolla rahalla tehty kansainvälinen tuotanto.

Suomalaiset pelialan yhtiöt jatkavat vahvaa työtään kansainvälisillä videopelimarkkinoilla. Viimeisimpien menestyjien joukossa on helsinkiläinen Housemarque Returnal-pelillään, joka on julkaistu yhtenä ensimmäisenä yksinomaan Play Station 5:lle julkaistuna pelinä. Sony julkaisi pelin viime viikolla.

Videopelialan yhdistys Neogamesin johtaja KooPee Hiltunen sanoo tuotannon olevan yhtiön ensimmäinen niin sanottu kolmen A:n tuotanto eli kansainvälisen tason iso tuotanto.

– Housemarquella on pitkä yhteistyö Sonyn kanssa, ja Sony luottaa suomalaisyhtiöön. Sony, jos joku, tietää pelimarkkinoista. Se on iso juttu, että Returnal on yksi ensimmäisistä peleistä, jotka julkaistaan uudelle alustalle eli PlayStation 5:lle, Hiltunen hehkutti Viiden jälkeen -ohjelmalle.

Lue myös: Suomessa kehitetään täysin uudenlaista hoitoa masennukseen – tämä videopeli saattaa muuttaa aivojen toimintaa

Housemarquen markkinointijohtaja Mikael Haveri kertoo pelin kehittelyn valmiiksi tuotteeksi vieneen noin kuusi vuotta.

– Pelin kehittäminen vei noin neljä vuotta. Sitä ennen sitä suunniteltiin noin kaksi vuotta. Tämä on Hollywood-elokuvan luokkainen tuotanto, Haveri sanoi.

Suomalaisilla pelifirmoilla menee edelleen lujaa – viimeisimpänä taidonnäytteenä helsinkiläisstudion jättituotanto Play Station 5:lle: "Peliä tehtiin kuusi vuotta"

Peliarvosteluja yhteen kokoavassa Metacritic-verkkojulkaisussa peli on saanut hyvät pisteet. Myyntiluvuista pelin julkaisija Sony ei ole vielä tässä vaiheessa kertonut.

– Metacriticissä pelin on arvostellut yli 90 arvostelijaa. Arvioiden keskiarvo on ollut 86/100. Hyvin on menestynyt ainakin arvosteluissa, Haveri kommentoi.

Neogamesin johtaja KooPee Hiltunen sanoo suomalaisilla olevan hyvä maine pelialalla.

– Meidät tunnetaan laadukkaista peleistä ja siitä, että meillä on kykyä toimittaa tuotteet loppuun asti, Hiltunen sanoo.

Lue myös: Korona kasvatti pelaajamääriä – Supercellin Paananen MTV:n haastattelussa: Yhtiö etsii uutta hittipeliä ja tuskailee huippuosaajien saamiseksi Suomeen

Remedy Entertainmentin Max Payne oli ensimmäinen suomalainen hittipeli

VJ stilli videopelit1

Suomesta on tullut sellaisia jättimenestyksiä kuten Rovion Angry Birds sekä Supercellin Clash of Clans ja Hayday. Muitakin menestystarinoita vuosien varrella on ollut. Koopee Hiltunen kävi Viiden jälkeen -lähetyksessä läpi tekijöitä muutaman menestyspelin takana.

Peliyhtiö Remedy Entertainment julkaisi suureen suosioon nousseen Max Payne -pelin jo 20 vuotta sitten eli vuonna 2001. Siitä tehtiin myös elokuva. 

– Remedyllä ollut tapana uudistaa lajityyppejä. Max Payne toi jotakin uutta jämähtäneeseen toimintaseikkailulajityyppiin. Se on film noir -tyyppinen etsivätrilleri, joka muistetaan varmasti parhaiten 'bullet time' eli luotiaika-tyyppisestä hidastuksesta, jolla saatiin action-kohtauksiin lisää intensiteettiä, Hiltunen sanoo.

– Peli myi loistavasti ja oli ensimmäinen suomalainen iso hitti. Se toi euromääräistä menestystä Remedylle ja tunnettuutta suomalaiselle peliteollisuudelle pitkään sen jälkeen.

Supercellin Hay Day ja Clash of Clans

VJ videopelit stilli3

Koopee Hiltunen sanoo Supercellin olleen aina oikeassa paikassa, oikeaan aikaan ja oikean pelin kanssa. Näin kävi sekä Hay Dayn että Clash of Clansin suhteen. Molemmissa rakennetaan jotakin: Hay Dayssa farmia ja Clash of Clansissa kylää.

– Taloudellinen menestys perustuu siihen, että Supercell on ollut ensimmäisiä, joka on osannut ottaa käyttöön pelin sisäiset ostot. Eli peli itsessään on ilmainen, mutta pelin sisällä voi tehdä ostoja.

Hiltunen kertoo Supercellin pelien ohittaneen liikevaihdossa jo Star Warsin.

– Supercellin viidestä pelistä viisi on tehnyt yli miljardin liikevaihtoa. Clash of Clans ja sen jatko osan Clash Royale ovat tehneet enemmän liikevaihtoa kuin Star Wars.

Lue myös: Isoäiti ja tyttärentytär vetoavat pelaajiin: Suomalainen peliyhtiö sai Supercellilta 150 miljoonan euron lainan

Colossal Orderin Cities Skylines hyötyi Sim Cityn epäonnistumisesta

VJ stilli videopeli2

Cities Skylines on tamperelaisen Colossal Orderin menestyspeli.

– Sitä on suosittu kaupunkirakennuspeli, jota on myyty yli kuusi miljoonaa yksikköä. Siinä oli mukana onneakin, kun se julkaistiin vuonna 2015. Pari vuotta aiemmin oli tullut saman lajityypin SimCityn Buildt, joka ei ollut hyvä peli. Jengi oli pettynyt siihen. Cities Skylinesille oli pedattu lajityypin pelastajan rooli. Moni on sanonut, että peli oli sellainen kuin SimCityn Buildtin olisi pitänyt olla, Hiltunen analysoi.

Lisää aiheesta:

Supercell julkaisee ensimmäisensä pelinsä yli viiteen vuoteen – tältä se näyttääSuomalaisella autopelillä edelleen miljoonia pelaajia päivittäin – studio paljasti ilouutisen: "Tuskinpa kovinkaan moni olisi uskonut"Yksi Suomen pelialan suurimmista menestyksistä tekee paluun – espoolaisen pelistudion uutispommi sai jopa Elon Muskin huomionSuomalainen pelifirma sai 10 miljoonaa euroa rahoitusta, mutta konkurssi koitti kaikesta huolimatta: "Firma on niin hyvä, kuin sen viimeksi julkaistu peli"Max Paynesta tunnettu suomalainen peliyhtiö julkaisee tieteisräiskintäseikkailun – pelissä mukana myös Martti SuosaloSuomalaisen pelistudion omaperäisyys kerää ihailua maailmalla – japanilainen peliguru vieraili Espoossa tutustumasssa hittipeliin: "Hän piti näkemästään"
Viiden jälkeenDigiVideopelitSupercellKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Viiden jälkeen
  • Eilen18:58
    Vakuutukset

    Matkailija sairastui lomalla ja jätti reissun kesken – näin suhtautui vakuutusyhtiö

  • 14.12.19:02
    Vakuutukset

    Rikki menneestä laukusta tulikin vain pieni korvaus – tätä kaikki eivät vakuutuksestaan tiedä: "Saattaa yllättää"

  • 12.12.21:46
    Joulu

    Joulumarkkinat kiinnostavat ympäri Suomen – kaikki myyjät eivät mahdu mukaan

  • 12.12.14:20
    Liikunta

    Varusmiesten kunto on parantunut – näin se tapahtui

  • 12.12.13:03
    Huijaukset

    Palkittu suomalaiskeksintö huijaa puhelinhuijareita – tästä on kyse