Suomalainen pelifirma sai 10 miljoonaa euroa rahoitusta, mutta konkurssi koitti kaikesta huolimatta: "Firma on niin hyvä, kuin sen viimeksi julkaistu peli"

Vielä vuonna 2017 peliyhtiö Armada Interactive keräsi kansainvälisiltä sijoittajilta noin 7 miljoonan euron pääomasijoituspotin. Jo sitä ennen kerätty rahoitus nosti yhtiön yhteensä noin kymmenellä miljoonalla eurolla rahoitetuksi.

Se on ollut yksi raskaimmin pääomitetuista suomalaisista pelialan startupeista, mikä tarkoittaa, että yhtiöön kohdistui paljon odotuksia. Nyt se kuitenkin on konkurssissa. Mitä tapahtui?

– Meillä oli vielä reippaasti rahaa kassassa, mutta samaan aikaan meillä oli Business Finlandin tuotekehityslainoja edellisistä projekteista. Teimme jälleen pelin, joka ei menestynyt ja tiimi alkoi olla kutistunut. Päätimme yhtiön hallituksessa, että nyt oli oikea aika tehdä konkurssi. Muuten tekeminen olisi pitänyt taas aloittaa alusta, toimitusjohtaja Tero Teelahti kertoo.

Sen sijoittajia olivat muun muassa arvostetut Initial Capital ja Index Ventures sekä ruotsalainen Creandum ja aasialainen Korea Investment Partners.

Kun suurimmillaan Armada työllisti 32, lopussa se oli vain 4 hengen tiimi. Teelahden mukaan tie alkoi näyttää mahdottomalta.

Jättiprojekti poltti kassaa

Armada Interactive aloitti toimintansa kesällä 2015. Sen alkuperäinen tavoite perustui yhteen, hyvin kunnianhimoiseen peli-ideaan. Quantum Siegestä piti tulla synkkäteemainen strategiapeli, konsolipelimainen syvä pelikokemus kännyköille.

– Hypoteesia ei validoitu ennen kuin aloimme kehittää peliä. Se oli perinteisellä tavalla tehty peli, jota kehitettiin pitkään ennen kuin se julkaistiin. Olimme tehneet sen pitkälle, ennen kuin huomasimme, että siitä ei tule menestystä, Teelahti kertoo.

Yhtiö ennätti kuitenkin lopulta julkaista Quantum Siegen testimarkkinoilla Kanadassa, Filippiineillä ja muutamassa muussa maassa keväällä 2017. Tiimi havaitsi, että peli ei vedonnut tarpeeksi laajaan yleisöön. Käyttäjähankinnan hinta nousi liian korkeaksi, mutta pelin ladanneet pelaajat eivät pysyneet tarpeeksi pitkään jotta markkinointikustannus olisi tullut katettua.

Nykyisin vallitseva ajattelu pelialalla on testata peli-ideoita mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ja kehittää projekteja ketterämmin tiiviisti datan ohjauksessa.

– Kyllä se oli viimeinen lajiaan. Sen jälkeen kaikki pelit meilläkin ovat menneet tiukkaan testausluuppiin jo alussa. Kun hylkäsimme Quantum Siegen 2018, muutuimme pienemmäksi mobiilipelikehittäjäksi, Teelahti kertoo.

Kassaa oli palanut ison pelin tekemiseen, mutta tässä vaiheessa yhtiöllä oli kassassa vielä viisi miljoonaa euroa.

Jäljelle jäänyt porukka jakautui tekemään viittä pienempää peli-ideaa, joita yhtiö testasi nopeasti. Jatkoon selvisi peli, josta tuli Duel Puzzle Wars. Se ennätti olla markkinoilla melkein pari vuotta, mutta menestystä siitäkään ei tullut.

– Se oli siitä ongelmallinen peli, että se menestyi juuri melkein. Emme osanneet päästää siitä irti, Teelahti kertoo.

Duelin jälkeen yhtiö kehitti vielä uusia pelejä joita ei koskaan julkaistu testimarkkinoiden ulkopuolelle.

– Kun jälleen yksi peli epäonnistui, se oli merkki. Totesimme, että nyt voimme olla velkojia kohtaan armollisia ja laittaa firman siinä kohti alas, Teelahti sanoo.

Yhtiön taloudellinen tilanne oli hänen mukaansa selkeä: sillä oli vain yksi iso velkoja, Business Finland, ja mukana kokeneet pääomasijoittajat.

Taustalla sarjayrittäjä Samuli Syvähuokon visio

Samoina vuosina alkunsa saaneista peliyhtiöistä, jotka keräsivät isot pääomasijoitukset, muutamista on tullut supermenestyjiä ja osa on ennätetty jo myydä ulkomaisille pelijäteille.

Menestyjiä tässä sarjassa ovat olleet erityisesti Supercell, Small Giant Games ja Seriously. Next Gamesin menestys on vaihdellut, mutta siitä tuli pörssiyhtiö.

Armada Interactiven lisäksi epäonnistuneiksi projekteiksi voi laskea esimerkiksi Grand Crun, Reforged Studiosin, ja Lightneerin – vaikka niidenkin tilanteet vaihtelevat. PlayRavenin omat pelit eivät kantaneet, mutta Rovio osti studion sen tiimin vuoksi.

– Lopulta ainoa millä on merkitystä, on itse peli ja sen metriikat. Meillä oli todella hyvä tiimi, mutta firma on niin hyvä, kuin sen viimeksi julkaistu peli, Teelahti arvioi.

Teelahti siirtyi Armada Interactiven toimitusjohtajaksi 2018 sen jälkeen, kun yhtiö oli haudannut jättiprojektinsa. Alkuperäinen perustaja ja toimitusjohtaja oli pelialan konkari Samuli Syvähuoko.

– Armadan alku oli Samulin visio, ja oli hänen ansiotaan, että firma sai valtavan rahoituksen. Samulin firmat kuitenkin perinteisesti perustetaan todella isolla perustajajoukolla. Armadassa oli mukana 13 perustajaosakasta. Silloin voi olla vaikea pitää alun fokus kunnossa, Teelahti analysoi.

Syvähuoko tunnetaan monista kunnianhimoisista projekteista Suomen pelialalla. Armada Interactive ei ole myöskään ensimmäinen epäonnistunut projekti.

Hänet tunnetaan myös Remedyn perustajana, ja hän oli mukana yhtiössä vuoteen 2000 saakka. Sen jälkeen hänen perustamansa Fathammer pilkottiin ja myytiin vuonna 2006 sijoittajien kärsivällisyyden loputtua. 2007 perustettu Recoil Games oli myös massiivinen projekti, mutta päättyi epäonnistumiseen.

Niiden jälkeen hän on ollut mukana perustamassa muun muassa Lightheart Entertainment, Helsinki GameWorks ja Return Entertainment -yhtiöitä. Syvähuoko on ollut mukana neuvonantajana ja Sisu Game Ventures -sijoitusyhtiön kautta sijoittajana lukuisissa suomalaisissa pelialan startupeissa.

Lue myös:

    Uusimmat