Supercell julkaisee ensimmäisensä pelinsä yli viiteen vuoteen – tältä se näyttää

Aikaisempien hittipelien elementtejä yhdistelevä Squad Busters on suomalaisyhtiöllä tärkeä hanke, jonka tuottojen odotetaan nousevan vähintään miljardiin euroon.

Panokset ovat kovat. Suomalaisyhtiö Supercell tunnetaan huippusuosituista peleistään, kuten Clash of Clans ja Hay Day, mutta edellisestä uudesta julkaisusta on aikaa viisi vuotta.

Suomalaiset ovat päässeet pelaamaan uutta Squad Busters -peliä ensimmäisten joukossa, mutta maailmanlaajuinen julkaisu on edessä tänään keskiviikkona 29. toukokuuta. Alku vaikuttaa lupaavalta, sillä Squad Busters -pelin käyttäjiksi oli julkaisun aattona ilmoittautunut 40 miljoonaa pelaajaa.

Pelaajia on ympäri maailmaa, mutta vahvimmat markkina-alueet saattavat tulla yhtiölle itselleenkin yllätyksenä.

– Esimerkiksi Brawl Starsin tapauksessa meillä oli odotuksia, että se lähtisi esimerkiksi Yhdysvalloissa lentoon. Mutta oikeastaan sitä ajoi eteenpäin alkuvaiheessa Etelä-Korean markkina, sanoo pelitiimin vetäjä Eino Joas.

Hänen mukaansa uuden Squad Bustersin markkinoinnin painopiste on etenkin alkuun etenkin Länsi-Euroopassa ja Yhdysvalloissa, mutta kyseessä on globaali peli.

– Olemme tehneet paljon töitä, jotta tämä peli pyörii myös todella huonoilla laitteilla, jotta me pystymme kilpailemaan myös esimerkiksi Kaakkois-Aasiassa, Joas toteaa.

Katso videolta, miltä Squad Buster -peli näyttää:

Videokuvaa Supercellin uudesta Squad Busters -pelistä 4:25
Tällainen on Squad Buster -peli.

Yhdistelmä aikaisemmista peleistä

Squad Busters on moninpeli, jossa taistellaan ja kerätään jalokiviä neljän minuutin ottelussa. Pelin vastaanotossa tärkeässä osassa ovat pelivideoita tuottavat ammattimaiset some-vaikuttajat. Esimerkiksi kanadalaisen Jimmy "OJ" Chaun Supercell-aiheisia videoita katsoo joka päivä yhdestä neljään miljoonaa katsojaa.

– Mielestäni se [Squad Busters] on todella virkistävä lisäys Supercellin maailmaan. Se on tavallaan rento ja helppo peli, jollaista ei ole aikaisemmin nähty. Brawl Stars on hyvin kilpailullinen, Clash Royalessa taas on paljon teknisiä yksityiskohtia. Tähän peliin taas on yksinkertaista päästä sisään ja sitä on helppo pelata, Chau toteaa.

Yhtiö aikaisemmat viisi peliä ovat tuottaneet kukin vähintään miljardi euroa, ja samaa odotetaan Squad Bustersilta. Menestyspaineet ovat kovat sekä yhtiölle että Suomelle, jossa Supercell on suurimpia yhteistöveron maksajia.

– Ehkä sen voi tiivistää siten, että mikään tiimi Supercellillä ei lähde tekemään kuudenneksi suurinta peliä, pelin kehityksestä vastaava Joas sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat