Suomalaiset innostuivat jouluvaloista vuosituhannen vaihteessa

Nyt kaupaksi käyvät myös laadukkaat ulkovalosarjat

Tässä vaiheessa, kun moni suomalainen ripustelee pihapensaisiinsa ja ikkunoihinsa jouluvaloja, alan yrityksessä mietitään jo ensi joulun ja vuoden 2004 malleja.

Jouluvalomuoti on meillä vielä nuorta. Varsinainen hyppäys tapahtui vasta vuosituhannen vaihteessa, jolloin markkinoille tuli myös lisää värejä ja malleja.

Jouluvaloissakin muoti ja makumieltymykset muuttuvat. Klassikkona on pitänyt pintansa 16-kynttiläinen joulukuusen valosarja, sen sijaan valokaapelin suosio jäänee lyhytaikaiseksi.

Jokainen pihavalosarjojensa kanssa taistellut tietää, kuinka hermoja raastavaa on kymmenen lampun sarjasta etsiä yhtä vioittunutta, joka pimentää yhdeksän muuta lamppua. Jos viallisen lampun onnistuu paikallistamaan, hermo menee viimeistään siinä vaiheessa kun yrittää vaihtaa uuden vanhan tilalle. Pienen pieni tuikku joko putoaa kohmeisista sormista ja hukkuu hankeen tai viimeistään litistyy käyttökelvottomaksi ennen kuin sen on saanut painettua paikoilleen.

Airamin markkinointipäällikkö Kari Niemenmaa tunnistaa ongelman, sillä siitä on tullut palautetta yrityksen asiakasneuvontaan. Yhtiö on vastannut kysyntään ja tuonut tänä vuonna markkinoille valosarjan, jossa yksittäiset lamput ovat kierrettäviä eikä yhden valon sammuminen pimennä puolta sarjaa. Tosin valosarja on halpismalleja kalliimpikin.

Jouluvalojen myyntisesonki ajoittuu loka-, marras- joulukuulle, jolloin kotimainen Airam Electric kerää liikevaihdostaan neljänneksen. Esimerkiksi yhtiön koko viime vuoden liikevaihto oli 62 miljoonaa markkaa (10,4 milj. euroa) ja siitä jouluvalojen myynnin osuus oli 15 miljoonaa markkaa eli noin 2,5 miljoonaa euroa.

Airam myy vuosittain noin 350 000 valosarjaa, mikä on noin puolet kaikista Suomessa myytävistä jouluvaloista. Niemenmaa arvioi, että meillä myydään kaikkiaan 700 000-800 000 jouluvalosarjaa kun mukaan lasketaan pöytäkynttelikötkin.

Suunnittelu vuoden etuajassa

Tämän joulun valosarjat ovat jo mennyttä elämää valaisinyrityksessä, sillä puolet malleista vaihtuu seuraavaan vuoteen mennessä.

Ensi vuoden jouluvalojen mallistot ilmestyvät viimeistään tammikuussa, jolloin alkaa myös ennakkomyynti vähittäiskauppaan. Kaupat tekevät ostopäätöksensä maaliskuun loppuun mennessä.

Airam teettää suurimman osan jouluvaloista Taiwanissa ja Kiinassa suomalaisen suunnittelun pohjalta. -Me emme osta sieltä mitään, vaan ainoastaan valmistus on Kaukoidässä. Kauppojen tilausten jälkeen päätetään, kuinka paljon tehdään, Niemenmaa sanoo.

Toimitukset Airamilta kaupoille alkavat syyskuussa. -Tässä nyt koko ajan rakennetaan jo vuoden 2004 mallistoa, Niemenmaa huomauttaa.

Yhtiön mallistossa on noin 200 erilaista nimikettä. Ensi vuoden malleista Niemenmaa valottaa sen verran, että sisustusvalosarjojen vaihtoehdot lisääntyvät ja ulkokäyttöön tulevat monivuotisiksi ajatellut tuikkusarjat.

-Valoletkujen merkitys vähenee, sillä tämä vuosi on jo selvästi heikompi kuin edellinen. Valoletkut jäivät kahden vuoden villitykseksi. Ihmiset ovat tajunneet, kuinka paljon köydet vievät sähköä. Esimerkiksi 9-metrinen köysi vastaa 150-wattista lamppua, Niemenmaa sanoo.

Valoköydet eivät kokonaan jää pois mallistosta, mutta ne korvautuvat vähemmän energiaa kuluttavilla ja - kalliimmilla vaihtoehdoilla.

Tosin Niemenmaa lupaa uudenmallisten valokaapeleiden kestävän kymmeniä tuhansia tunteja.

Airamilla seurataan markkinoita ja kulutustottumuksia kuten myös tekstiilien ja sisustuksen suuntia.

-Ulkovalojen rinnalle on tulossa sisustuksellisia valoja, joita voidaan käyttää ympäri vuoden, Niemenmaa sanoo. Aina varmoja menekkituotteita ovat sisä- ja pihakuusen 16 kynttilän sarja ja tuikkusarjat.

Teksti: STT-Arja Joenpolvi
Kuvat: Airam
Lue myös: Opastusta valosaasteen torjuntaan.

Lue myös:

    Uusimmat