Suomalaisen kuvajournalismin historiikki julki

Tänään julkistettiin Patricia Seppälän Säätiön kustantama valokuvateos suomalaisen kuvajournalismin historiasta. Yli neljäsataa valokuvaa sisältävä teos alkaa itsenäisyytemme ensimmäisistä vuosista ja päättyy vuoteen 1997. Maamme presidentit, urheilijat ja kulttuurihenkilöt ovat teoksessa vahvasti esillä.

Viikkosanomien voimakas kuvallinen esiintulo 1950-luvun puolivälissä aloitti suomalaisen kuvajournalismin kultakauden. Tuolloin reportaaseille annettiin tilaa useiden sivujen verran. Runsaan kuvankäytön esikuvia olivat ulkomaiset lehdet, Life, Look ja Paris Match. Koska valokuva peilaa aina omaa aikaansa, sen todistusvoimaan on voitu luottaa myös historiankirjoituksessa.

Hyvä lehtikuva on hyvä dokumentti; se kertoo omasta ajastaan, sanoo kirjan toimittaja ja valokuvaaja Jorma Komulainen. Hyviä kuvallisia ikoneita meillä on muutama, esimerkiksi tunnettu kassikuva, jossa Väinö Leskinen saapuu Kekkosen kanssa Yhdysvaltain valtiovierailulta.

Millaisen lehtikuvan ihmiset muistavat?
- Tätä minulta on kysytty paljon - ja siihen on vaikea vastata, sanoo professori Seppälä. Se on sellainen, joka kertoo katsojalle ilman kuvatekstejä pääasian, vaikka ei kertoisikaan tilanteeseen liittyviä detaljeja.

- Liian monen valokuvaajan aineisto on kellareissa, huonoissa säilytystiloissa. Sen lisäksi on liian paljon hävitetty erittäin tärkeitä arkistoja. Jorma Komulainen vetoaakin päättäjiin, jotta Suomeen saataisiin kansallinen dokumenttikuva-arkisto.

Millaisia avustuskohteita Patricia Seppälän säätiöllä on suunnitteilla?
- Kysymys on kuvaajien kouluttamisesta ja auttamisesta ja kansainvälistämisestä. Riippuu tietysti kuvaajien innostuksesta, mutta kyllä sitä tukea sitten löytyy, sanoo Seppälä.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat