San Franciscon turmakoneen automaattijärjestelmä viallinen?

Yhdysvaltain liikenneturvallisuusvirasto NTSB selvittää parhaillaan, oliko San Franciscon turmakoneen automaattisessa nopeudensäätöjärjestelmässä vikaa.

Viranomaiset ovat kuulleet koneen lentäjiä, jotka ovat kertoneet, että koneen automaattinen tehonsäätö oli kytkettynä. Sen tulisi sovittaa koneen nopeus oikeaksi laskeutumista varten.

Boeing 777 -koneen mustista laatikoista saatujen tietojen mukaan kone lensi yli 60 kilometriä tunnissa hitaammin kuin sen olisi laskeutumiseen valmistauduttaessa kuulunut.

Kolme sekuntia ennen koneen putoamista liian matala lentokorkeus käynnisti varoitusjärjestelmän, joka tärisytti ohjaimia lentäjän käsissä. Puolitoista sekuntia ennen putoamista lentäjä yritti keskeyttää laskeutumisen ja lisätä nopeutta, mutta se oli liian myöhäistä.

Yhdysvaltain liikenneturvallisuusviraston mukaan koneen ohjaimissa istunut lentäjä laskeutui ensimmäistä kertaa San Franciscoon Boeing 777 -koneella. Hänen vieressään istui lennon kapteeni, jolla on takanaan yli 3 000 lentotuntia tällä konetyypillä.

Kapteeni oli saanut kouluttajan lupakirjan viime kuussa, ja kyseessä oli hänen ensimmäinen lentonsa kouluttajana. Lento oli kapteenin ja hänen valvonnassaan konetta ohjanneen lentäjän ensimmäinen lento yhdessä.

(MTV3 - CBS News)

Lue myös:

    Uusimmat