Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kannattaako sähköauto ladata täyteen ennen pidempää reissua?

DC-latausta (pika- tai suurteholataus) kannattaa käyttää vain silloin, kun sille oikeasti on tarvetta, eli kun akun varaustilaa pitää nostaa nopeasti.
DC-latausta (pika- tai suurteholataus) kannattaa käyttää vain silloin, kun sille oikeasti on tarvetta, eli kun akun varaustilaa pitää nostaa nopeasti.Autoliitto
Julkaistu 24.05.2025 11:49
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Olennaista on perehtyä juuri kyseisen sähköauton käyttöohjeeseen ja katsoa, mitä siellä ohjeistetaan lataamisesta.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Ostin käytetyn sähköauton (Volvo XC40). Heikkeneekö auton varauskyky (SoH) olennaisesti enemmän, jos lataan akun jo sen varaustilan ollessa 50 prosenttia kuin että antaisin sen laskea 20 prosenttiin? Lataan yleensä vain 80 prosenttiin, mutta minua kiinnostaa, onko haitallista ladata kerran-pari kuukaudessa, ennen pidempää matkaa, 100 prosenttiin?

Vastaus: Hyvä lähtökohta akun varauskyvyn säilyttämiseksi on, että pyrkii lataamaan sen AC-peruslatauksella aina, kun se on mahdollista ja siihen on aikaa. AC-lataus on säännöllisesti käytettynä huomattavasti akkuystävällisempää kuin DC-pika- tai -suurteholataukset.

Tiedustelin Volvon maahantuonnista, että jos päivittäiseen ajoon tarvitaan noin 20 prosenttia akun varaustilasta, onko akulle haitallisempaa se, että lataa päivittäin 60 prosentista 80 prosenttiin kuin se, että lataisi kolmen päivän välein 20 prosentista 80 prosenttiin? Vastasivat sieltä minulle, ettei se ole merkittävästi haitallisempaa, kunhan lataus on maltillista (ei jatkuvaa pikalatausta) ja akku ei ole jatkuvasti täynnä tai täysin tyhjä. 

Lue myös: Mitä kaikkea pitää huomioida ennen sähköauton hankintaa? Varo, ettet ajaudu elämäsi kalleimpiin kilometreihin

Näin ollen myös kysyjä voi huoletta ladata autonsa akun jo 50 prosentin kohdalla takaisin 80 prosenttiin. Akun varaustilan pitämistä riittävänä puoltaa myös se, että auto on näin varmasti toimintakykyinen, jos tulee vaikkapa yllättävä tarve lähteä kuljettamaan loukkaantunutta tai sairastunutta perheenjäsentä hoitoon. Ainakin itse pienehkön lapsen isänä annan sille melko suuren painoarvon.

teppo_sähköautonlataus2AC-latausta kannattaa pyrkiä käyttämään aina, kun se on mahdollista ja siihen on aikaa.Autoliitto

Entäpä lataus sataan prosenttiin?

Volvon – ja monien muidenkin sähköautojen – kohdalla kehotetaan välttämään lataamista 100 prosenttiin, ellei matkaa varten tarvita täyttä toimintamatkaa. Sinällään tuo 100 prosenttiin lataaminen ennen pidempää matkaa on ihan tarkoituksenmukaista eikä sillä ole satunnaisesti (esimerkiksi juuri kerran-pari kuussa) toteutettuna olennaista vaikutusta akun kestävyyteen.

teppo_sähköautonlataus3Akun lataaminen 100 prosentin varaustilaan ennen pidempää ajomatkaa on ihan perusteltua eikä se satunnaisesti tehtynä heikennä olennaisesti akun varauskykyä.Autoliitto

Jos sen sijaan akkua pidetään pitkään erittäin korkealla varaustasolla, se saattaa vaurioitua. Siksi esimerkiksi Volvon ohjeistuksessa kehotetaan välttämään auton jättämistä lataukseen kytketyksi korkeammalla kuin päivittäiseen käyttöön suositellulla lataustasolla.

Vastaavasti myös erittäin matalaa lataustasoa tulisi välttää, koska ajoakku saattaa vaurioitua, jos sitä ei ladata uudelleen mahdollisimman pian sen jälkeen, kun se on täysin tyhjentynyt. Huomionarvoista on myös se, että akun lataustaso voi itsepurkautumisen ja taustalla toimivien sähkölaitteiden johdosta laskea 0 prosenttiin, vaikka autolla ei ajettaisi, mikäli auto jätetään kytkemättä lataukseen akun lataustason ollessa alhainen. Lataaminen onkin aina suositeltavaa, jos lataustaso on alle 20 prosenttia. Näin vältytään parhaiten akun täydelliseltä purkautumiselta.

Lue myös: Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

Pitkäaikainen pysäköinti

Akun vaurioitumisriskin minimoimiseksi pitkäaikaisen pysäköinnin aikana (yli kuukausi) Volvo näyttää suosittelevan 40–60 prosentin lataustasoa.

teppo_sähköautonlataus4Auton jäädessä seisomaan yli kuukaudeksi, suosittelee Volvo 40–60 prosentin lataustasoa. Selvitä oman autosi valmistajan ohjeistus käyttöohjeesta.Autoliitto

Lisäksi Volvon tukimateriaalissa ohjeistetaan, että jos auto on tarkoitus pysäköidä yli kolmeksi kuukaudeksi, on suositeltavaa, että se on jatkuvasti kytkettynä lataukseen – toki latausraja järkevästi asetettuna. Seisonnan aikana on tärkeää säännöllisesti tarkistaa auton lataustaso ja se, että lataus toimii asianmukaisesti.

Katso myös: Muista nämä asiat, kun lataat sähköautoa kotona

0:48Muista nämä asiat, kun lataat sähköautoa kotonaOta nämä asiat huomioon sähköauton kotilaturin valinnassa ja asennuksessa.

teppoboksi_UUSI2025MTV

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lisää aiheesta:

Sähköauton latausetiketti – ethän toimi näin!Mitä kaikkea pitää huomioida ennen sähköauton hankintaa? Varo, ettet ajaudu elämäsi kalleimpiin kilometreihinVinkit sähköauton lataamiseen talvella: Muista tämä, jos auto on pitkään parkissaMillaisiin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos suunnittelee käytetyn sähköauton ostoa?Mitä hyvään sähköauton latausetikettiin kuuluu? Autoliiton koulutuspäällikkö vastaaOnko sähköauto turvallinen? Ammattimies kertoo, mitä kaikkea on syytä ottaa huomioon: "Näin asia ei tietenkään saisi olla"
SähköautotTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"