Ajatko sinäkin ”blondiparkkiin”? Tässä pysäköintitekniikassa on verrattomia hyötyjä

Parkkipaikalla piilee monta vaaraa – tiedätkö, kuka väistää ja ketä? 4:12

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Miten auto kannattaa oikeasti pysäköidä – nokka vai perä edellä? Onko "blondiparkki" luvallinen eli saako tyhjän ruudun läpi ajaa seuraavaan?

Vastaus: Pysäköinti on taitolaji. Oikeilla valinnoilla kuljettaja pystyy helpottamaan pysäköintiään, parantamaan turvallisuutta ja suojelemaan autonsa kylkiä.

Pysäköintiruudut ovat monella parkkialueella auttamattomasti liian pieniä. Vanhemmat pysäköintihallit on suunniteltu entisaikojen autoille, jotka olivat ulkomitoiltaan selkeästi pienempiä. Osalla pysäköintialueista taas pyritään mahduttamaan mahdollisimman monta ruutua käytettävissä olevalle maa-alueelle.

Ruutujen ollessa liian pieniä paikoittaminen sekä kulku autoon ja autosta ulos ovat vaikeampia. Samalla myös ovenlyömien riski kasvaa.

Ruudun valinta

Ruutu kannattaa valita parkkialueen väljemmiltä osilta. Niiltä usein löytyy myös kaksi peräkkäistä tyhjää ruutua, jolloin on mahdollista ajaa ensimmäisen ruudun läpi seuraavaan. Tämä kysymyksessä esitetty toimintatapa on siis luvallinen ja jopa suositeltava, koska niin toimien välttyy paljon riskejä sisältävältä peruuttamiselta sekä pysäköitäessä että matkaa myöhemmin jatkettaessa.

Ihanteellisinta olisi, jos tällainen läpiajettava ruutu löytyisi aivan ruuturivistön päästä. Kun auton toiselle puolelle ei saa pysäköidä, on ainakin toinen kylki ovenlyömiltä turvassa. Tällaisessa paikassa voi usein vielä hieman kikkailla auton sijainnilla, ruudun sisällä. Pysäköimällä auton ruuturivistön viimeisen ruudun äärimmäiseen reunaan, jää toisella puolella olevaan tai siihen mahdollisesti tulevaan autoon hyvin väliä.

Varsinkin osassa pysäköintihalleja löytyy usein yksittäisiä erikoispaikkoja, esimerkiksi pylväiden välistä. Nämä ovat ovenlyömien kannalta yleensä melko turvallisia: jos kummallekaan puolelle, auton vierelle, ei saa pysäköidä, on riski saada kylkiin kolhuja varsin vähäinen.

Mikäli reuna- tai erikoispaikkoja ei ole tarjolla, joutuu valitsemaan normiruudun. Tällöinkään autoa ei kannata ehdoin tahdoin ajaa toisen pysäköidyn auton viereen vaan suosittelen jättämään yhden vapaan ruudun autojen väliin. Näin ruutuun ajaminen on helpompaa, kyljet kiittävät ja myös autosta nouseminen tapahtuu huomattavasti helpommin. Vastaavasti ruudusta lähtö onnistuu todennäköisemmin turvallisesti, kun näkyvyys sivuille on parempi.

Pysäköintitapa

Pysäköintitapana jo aiemmin mainitsemani ruudun läpi ajaminen on paras. Mikäli tällaista läpiajomahdollisuutta ei ole järkevällä etäisyydellä tarjoilla, suosittelen peruuttamaan ruutuun.

Jostain syystä ihmiset kuitenkin usein kokevat ruutuun peruuttamisen vaikeammaksi kuin ruudusta pois peruuttamisen – todellisuudessa asia on päinvastoin. Ruudusta pois peruutettaessa on valtavasti havainnoitavaa: auton etukulmien liikeradat, väylällä liikkuvat ja toisista ruuduista lähtevät. Peruuttaessa muutenkin haasteellista havainnointia hankaloittavat vielä viereen pysäköityjen autojen nykyään varsin yleiset, tummennetut sivulasit, joiden läpi on käytännössä lähes mahdotonta nähdä ajoväylää pitkin lähestyviä autoja.

Sen sijaan väylältä ruutuun peruuttaminen on järkevämpi vaihtoehto muun muassa siksi, että muista ruuduista lähtevien on tällöin väistettävä väylältä ruutuun peruuttavaa. Kun ruutuun on peruutettu, päästään myöhemmin liikkeelle nokka edellä, jolloin havainnointi joka suuntaan on huomattavasti helpompaa kuin peruuttamalla lähdettäessä.

​​​​​​​

Lue myös:

    Uusimmat