Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

VTT:n asiantuntija Moottorille: Näin Suomen sähköverkolle kävisi, jos kaikki autot muuttuisivat yhdessä yössä sähköautoiksi

0:31Sähkölautta lastattiin sähköautoilla ParaisillaSähkölautta lastattiin täyteen sähköautoja Paraisilla kesällä 2019. Tempaus oli osa Sähköautoilijat ry:n organisoimaa saaristopäivää, jonka tarkoituksena oli nostaa esiin sähköisen liikkumisen eri muotoja.
Julkaistu 09.07.2021 14:55

Ville Järveläinen

Huoltoasemien kahvipöydissä ja sanomalehtien näppispalstoilla kuulee usein kerrottavan, kuinka maamme sähköverkko ei tulisi kestämään, jos koko autokantamme sähköistyisi yhdessä yössä. Moottori kysyi asiaa ihan oikealta asiantuntijalta.

Valtio-omisteisen Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen kertoo Moottorille saavansa toistuvasti oikoa liikenteen sähköistymiseen liittyviä väärinkäsityksiä.

Paakkisen mukaan yksi yleisimmistä kysymyksistä sekä harhaluuloista koskee sitä, miten Suomen sähköntuotanto ja sähköverkot kestävät ladattavien autojen yleistymisen.

– Energian puolesta maan koko autokannan voisi sähköistää vaikka huomiseksi. Se ei tarkoittaisi sen kummempaa kuin esimerkiksi paluuta Suomen sähkönkulutuksen huippuvuoteen 2007, josta sähköverkkomme selvisi mainiosti, Paakkinen toteaa Moottorille.

Lue myös: Poliisille ensimmäinen täyssähköinen partioauto – tältä näyttää Lahteen sijoitettu tuliterä Mercedes-Benz

Kaikkien henkilöautojen muuttuminen sähköautoiksi nostaisi Suomen keskimääräistä energiankulutusta noin kymmenellä prosentilla.

Se ei Paakkisen mukaan aiheuttaisi ongelmia, sillä hänen mukaansa Suomessa on vahva ja koeteltu sähkönjakelujärjestelmä, ja siirtoverkot kestävät hyvin.

– Ainoat haasteet voisivat paikallisesti olla kohteet, joissa olisi suurteholatauskeskittymiä, mutta nekin haasteet ovat hyvällä suunnittelulla ja toteutuksella järjestettävissä, hän sanoo Moottorille.

Fiksusti toimimalla lisäkapasiteetin tarve voisi olla vain muutamia prosentteja

Energiateollisuus ry:n energiaverkkojen asiantuntija Esa Niemelä kertoi Aamulehdelle vuonna 2017, että energiankulutus ei suoraan kasvata tuotantotehon tarvetta.

Niemelän mukaan lataamalla sähköautoja älykkäästi eli ajoittamalla lataus esimerkiksi automaation avulla pois kulutushuipuista, lisäkapasiteetin tarve putoaisi muutamaan prosenttiin.

Lue myös: Satakunnan pelastuslaitos hommasi uusia maastureita, mutta valitsi sähkön sijaan bensiinin: "Ei voi joutua autettavan asemaan"

Lähteet: Moottori, Aamulehti

Lisää aiheesta:

Sähköauton lataaja voi tietämättään edistää toimitusvarmuutta – näin toimii häiriöreserviKysely paljastaa: Näin moni vaihtaisi sähköautoon, jos polttoaineen hinta tuplaantuisiTöpseliautot yleistyvät vauhdilla, mutta riittääkö niille kaikille sähköä? Yksi asia saa alan ammattilaisen mietteliääksi: "Se vähän huolettaa"Yli puolet suomalaisista ottaisi uudeksi autokseen joko täyssähköauton tai hybridin – miten kävisi sähköverkkojen?Laskelmien mukaan 750 000 täyssähköautoa nostaa sähkönkulutusta kolme prosenttia – energiapulaa ei siis ole vaarassa syntyäAL: Näin kävisi, jos kaikki Suomen autot muuttuisivat yhtäkkiä sähköautoiksi
AutotSähköautotSähköLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa