Mainos

Saako treenin jälkeen käydä lasillisella?

Jos haluaa nauttia lasillisen siideriä ystävän kanssa salilla käymisen jälkeen, kumoutuvatko treenin positiiviset vaikutukset? Lue, mitä asiantuntija on mieltä.

Moni tapaa ystäviään oluen tai drinkkien merkeissä jumppatunnin jälkeen, mutta kumoaako alkoholi liikunnan myönteiset vaikutukset?

Women's Health -sivuston haastattelmaan liikuntapsykologi Ellen Breedingin mukaan vastaus saattaa olla kyllä – mutta vain jos juot drinkin puolen tunnin sisällä liikuntasuorituksestasi. Miksi sitten näin on? Tähän on muutamakin eri syy.

Ensinnäkin saatat tehdä tuhoa lihaksillesi.

– Alkoholi heikentää lihasten palautumisprosessia – ja suurin osa lihasten palautumisesta tapahtuu 30 minuutin sisällä treenistä, Breeding perustelee.

Toisin sanoen, jos kulautat kurkkuusi tuopillisen olutta heti puolimaratonin jälkeen, ei lihaksillasi ole tarpeeksi aikaa palautua treenistä. Tämä voi Breedingin mukaan johtaa lihasvaurioihin, mutta myös lihasten heikkenemiseen.

Toinen syy, jonka vuoksi alkoholia kannattaa jumpan jälkeen vältellä, on se, että siitä saattaa seurata mahdollinen nestehukka.

– Alkoholi on diureetti eli se poistaa elimistöstä vettä, Breeding muistuttaa.

Se yhdistettynä siihen faktaan, että kärsit jo nestehukasta treenin jäljiltä, tarkoittaa, että kärsit alkoholijuoman myötä nesteen puutteesta vielä enemmän.

Tutkimukset ovat myös osoittaneet, että alkoholin nauttiminen heti liikunnan jälkeen nostaa veritulppien riskiä. Tämä voi johtaa Breedingin mukaan pahoihin sydänongelmiin.

On siis paras tankata vettä heti jumpan jälkeen ja, jos drinkeille on mentävä, anna elimistölle ensin ainakin puoli tuntia aikaa palautua hikisestä urakasta.

"Urheilun ja ruoan liitto" – katso Meidän safkaa:

Katsomo-video ei ole saatavilla

(MTV LIFESTYLE)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.