S-ryhmä vahvisti johtoaan kauppojen kamppailussa

K-ryhmän pitkään jatkunut alamäki koki viime vuonna käänteen, kun kauppaketjun markkinaosuus kohosi liki 34 prosenttiin. Nousua oli edellisvuodesta puoli prosenttiyksikköä.

Eniten kiri kuitenkin kilpaileva S-ryhmä, jonka osuus päivittäistavarakaupasta nousi reilun prosenttiyksikön 41 prosenttiin.

Markkinatutkimusyhtiö A.C. Nielsenin mukaan Tradekan markkinaosuus säilyi ennallaan liki 12 prosentissa. Muiden yksityisten, joihin kuuluvat muun muassa Lidl ja Stockmann, markkinaosuus pieneni vajaat pari prosenttiyksikköä.

Päivittäistavarakauppa kasvoi viime vuonna ennätysvauhtia. Myynnin arvo nousi reilut 5 prosenttia noin 13 miljardiin euroon. Kasvu oli voimakkaampaa kuin kertaakaan vuoden 2001 jälkeen.

Markkinajohtaja S-ryhmän myynti hyppäsi reilut 8 prosenttia. S-ryhmän kauppoja ovat muun muassa Prismat, S-marketit ja Salet. Myös K-ryhmän myynti kasvoi lähes 7 prosenttia.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat