Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Ross Brawn laukoo tiukkaa tekstiä F1-piirejä repivään erimielisyyteen liittyen: "Nykypäivänä ei ole ainuttakaan sellaista tallia"

/All Over Press
Julkaistu 20.04.2020 19:00
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

FIAn, F1:n ja F1-tallien neuvottelut kulukaton alentamiseksi päättyivät viime viikolla tuloksettomina. Neuvotteluja on määrä jatkaa tällä viikolla.

LUE MYÖS: Kimi Räikkönen latasi sitaatin, joka on kuin Matti Nykäsen repertuaarista: "Ehkä tiesin, ehkä en"

Ensi kaudella voimaan astuvan kulukaton oli alun perin määrä olla 175 miljoonaa dollaria, mutta osapuolet päättivät alentaa sen koronaviruksen aiheuttamien taloushuolien vuoksi 150 miljoonaan dollariin.

Viime viikolla pöydällä oli ehdotus siitä, että kulukatto olisi ensi kaudella 145 miljoonaa dollaria ja vuotta myöhemmin 130 miljoonaa dollaria, mutta asiassa ei ainakaan vielä päästy yksimielisyyteen.

Pienet tallit puhuvat muutoksen puolesta, isot sitä vastaan.

Myös F1:n moottoriurheilujohtaja Ross Brawn on vakaasti sitä mieltä, että kulukatto tulisi laskea 130 miljoonaan dollariin. Kyseessä on sama summa, josta F1 puhui tulevaisuusvisioissaan jo 2018.

– Tallien täytyy selvitä, ja meidän täytyy saada heidät tuntemaan, että heillä on tulevaisuus. Kulukatto on täydellinen työkalu, jos haluamme asettaa uusiksi sen tason, missä F1:ssä liikutaan. Nyt esitetty taso on valtava määrä rahaa, ja se on valtaosalle talleista mahdollista toteuttaa – kestävästi.

– Olen sanonut tämän ennenkin: F1:ssä ei ole nykypäivänä ainuttakaan sellaista tallia, joka tekee taloudellista voittoa. Se on hullua, kun ottaa huomioon, minkälaisia palkinto- ja sponsorirahoja täällä liikkuu. Kulukattoon liittyen tulee olemaan omat vaikeutensa, mutta en näe mitään muuta keinoa, jolla saamme kuluttamisen kuriin. Olemme yrittäneet hallita kuluja vuosikymmenten ajan, mutta ilman toimivaa järjestelmää meillä ei ole keinoa sen tekemiseen.

LUE MYÖS: Jättiomaisuuden uransa jälkeen tehnyt F1-kuski oli patalaiska – jouduttiin patistamaan lenkille aamuisin: "Usein mietin, oliko hän vasta matkalla kotiin baarista"

Brawnin mukaan toinen tapa helpottaa varsinkin pienempien tallien tilannetta on uudistaa lajin kaupallista toimintamallia, niin sanottua Concorde-sopimusta, jossa määritellään esimerkiksi tulonjakoa.

Nykyinen sopimus on ollut voimassa vuodesta 2013, ja se umpeutuu tämän vuoden päätteeksi. Kolme suurinta tallia – Mercedes , Ferrari ja Red Bull – saavat tätä nykyä lähes puolet F1:n talleille jakamista palkintorahoista. Palkintopotti oli vuosi sitten noin miljardi dollaria.

– Esittämämme uusi malli on talleille parempi. On olemassa ihmisiä, jotka rahoittavat omaa talliaan, ja jos heidän odotusarvonsa on se, että ajetaan vain jonon hännillä, se ei ole kovin mielekäs odotusarvo. Uudella autolla ja uudella kaupallisella mallilla, varsinkin tulonjakoon liittyen, teemme tästä lajista paljon nykyistä houkuttelevampaa, Brawn sanoo.

Uuden sukupolven F1-autot oli määrä ottaa käyttöön ensi kaudella, mutta niiden käyttöönottoa siirrettiin säästösyistä vuoteen 2022.

Lisää aiheesta:

F1-tallien välillä eripuraa lajin tulevaisuudesta – Toto Wolff kritisoi kollegoitaan: "Tulevat kameran eteen mielistelemään"Asiantuntijan synkkä arvio: F1-sarjan historiallinen uudistus on Ferrarin painajainen – Kimi Räikkösen talli täysin toisessa tilanteessaTallipäällikkö esitti hätähuudon omiensa puolesta: F1 tuli yllätetyksi housut kintuissa – "Meidän täytyy toimia nyt" F1-pomo heitti ilmoille ehdotuksen, joka ei taatusti miellytä kaikkia: tarkoituksena pelastaa pienet tallit – "Meidän täytyy ajatella uudella tavalla"F1-pomolta tiukkaa tekstiä tallien tilanteesta – talouslehden laskelma osoittaa, miksi kisoja halutaan ajaa mahdollisimman paljon: "Ei välttämättä kuitata edes kuluja"Tuore F1-skandaali nosti pintaan tuttuja kysymyksiä Ferrarin asemasta – italialaisjätillä tiukka ote sarjan päätöksenteosta: "Sama kuin omistaisi aseen"
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"