Romuautodirektiiville aikalisä

Saksan liittokanslerin Gerhard Schröderin ponnistelut Saksan autoteollisuuden puolesta romuautodirektiiviä vastaan onnistuivat. EU:n ympäristöministerikokouksessa kalkkiviivoilla ollut romuautodirektiivi ei mennyt läpi.

Romuautodirektiivin käsittely kokouksessa oli varsinainen show, vaikka asian olisi pitänyt olla läpihuutojuttu, koska ympäristöministerit olivat löytäneet asiassa poliittisen yhteisymmärryksen jo viime vuoden lopulla. Lisäksi kevään kokouksessa muut jäsenmaat suostuivat Saksan toiveesta siirtämään asian käsittelyä kesäkuulle, jotta Saksa ehtii pehmittää asiaa voimallisesti vastustavan autoteollisuutensa.

Toisin kävi. Saksan ympäristöministeri Jurgen Trittan ilmoitti heti kättelyssä, että Saksa aikoo vastustaa romuautodirektiivin hyväksymistä. Trittanin mukaan Saksan hallitus oli edellisenä iltana yksimielisesti päättänyt vastustaa direktiivin hyväksymistä. Kokouskäytävillä avoimesti hämmästeltiin EU-puheenjohtajanmaana toimivan Saksan käyttäytymistä ja todettiin, että pienemmän puheenjohtajamaan edustaja ei näin yksioikoisesti olisi voinut toimia. Lisäksi paheksuttiin autoteollisuuden painostukseen alistumista. Sen koettiin olevan merkki siitä, että kovalla lobbauksella direktiivitkin aukeavat.

Euroopan muista suurista autojen tuottajista Britannia tuki aikalisän ottamista ja Espanja pidättäytyi ottamasta kantaa asiaan. Kaikki muut maat kannattivat direktiivin hyväksymistä, jopa suuret autontuottajamaat Italia ja Ranska. Kolme maata riitti kuitenkin romuttamaan direktiivin läpimenon. He estivät muita saavuttamasta määräenemmistöä, mikä äänestyksessä olisi tarvittu asian läpimenoon.

Saksa ei suostunut kompromissiehdotukseen

Direktiiviehdotuksen mukaan autonvalmistajien, myyjien sekä romuajoneuvojen murskaamojen on perustettava keräysjärjestelmä kaikkien romuajoneuvojen talteen ottamiseksi. Saadakseen ajoneuvon pois rekisteristä, auton viimeinen omistaja tarvitsee romutustodistuksen. Sen antaa romujen käsittelijä.

Direktiivin mukaan ajoneuvojen valmistaja on velvollinen vastaamaan kaikista kustannuksista, joita romuttaminen vaatii. Juuri tämä vaatimus oli liikaa saksalaiselle autoteollisuudelle. Lisäksi direktiivi velvoittaa autojen valmistajat suunnittelemaan ja valmistamaan uudet autot siten, että romuajoneuvot ovat uudelleen käytettävissä.

Jotta Saksa olisi saatu direktiivin taakse, sille tehtiin ehdotus, jonka mukaan autoteollisuus voisi ottaa vastuun vanhojen autojen romuttamisesta suunniteltua myöhemmin, jos se puolestaan alkaa tehdä uusia, romutusehdot täyttäviä ajoneuvoja ehdotettua aiemmin. Saksa ei kuitenkaan ehdotusta hyväksynyt.

Saunassa sopuun asti

Ensimmäiseen viralliseen EU:n ministerineuvostoon osallistunut ympäristöministeri Satu Hassi (vihr.) pääsi seuraamaan varsinaista draamaa. Lisäksi draaman jatkokirjoitus jää hänen harteilleen, sillä Suomen EU-puheenjohtajamaana on sorvattava seuraavaan kokoukseen romuautoista esitys, jonka kaikki jäsenmaat pystyvät hyväksymään tai joka saa määräenemmistön taakseen. Kovin toiveikas Hassi ei myöhään torstai-iltana ollut. -Kun asiat pitkittyvät, ne mutkistuvat, hän sanoi. Hassi uhkasikin panna ministerit Suomen kokouksessa saunaan niin pitkäksi aikaa, kunnes sopu asiassa löytyy.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat