Rauno Aaltosen ura esittelyssä Suomen MM-rallissa

Rallin MM-sarjan Suomen osakilpailun järjestelyistä vastaava AKK Sports Oy nimeää joka vuosi kuljettajan, jonka uraa muistellaan kilpailukeskukseen pystytettävällä näyttelyllä. Tällä Flying Finn -perinteellä halutaan kunnioittaa suomalaisten autourheilijoiden menestystä sekä esitellä menneiden vuosikymmenten tähtiä tämän päivän ralliyleisölle. Tämän vuoden autourheilusankariksi on valittu todellinen moottoriurheilun monilahjakkuus, alkuperäinen ”The Flying Finn” Rauno Aaltonen.

Aaltonen (synt. 1938) ajoi Suomea ja suomalaisuutta maailmankartalle 1960- ja 1970 -luvuilla. Ennen pitkän ja menestyksekkään ralliuransa alkua tämä turkulaisen autokauppiaan poika kilpaili menestyksekkäästi kilpaveneillä ja moottoripyörillä, joilla hän saavutti menestystä niin Suomessa kuin maamme rajojen ulkopuolella.

Ensimmäisen rallinsa Aaltonen ajoi vuonna 1956 Saabilla. Ralli oli Aaltoselle aluksi pelkkä harrastus, mutta se imaisi lopulta hänet täysin mukaansa. Kymmenen vuoden ”moottoriurheiluharrastamisen” jälkeen Aaltonen suunnitteli moottoriurheilu-uran lopettamista, mutta hän pyörsi kuitenkin päätöksensä, kun Mercedes-Benz kutsui hänet tehdaskuljettajaksi.

Ensimmäisen ja ainoan Jyväskylän Suurajojen voittonsa Aaltonen otti heti sopimuksen solmimisen jälkeen vuonna 1961. Samana vuonna Aaltonen ajoi myös ensimmäisen EM-tason voiton Puolassa, toimien tosin ”virallisesti” kartanlukijana. Hänet oli ilmoitettu saksalaisen Eugen Böhringerin kakkoskuljettajaksi, mutta suomalainen ajoi kisan soraosuudet. Rauno Aaltosen ja Mercedes-Benzin yhteistyö päättyi juuri ennen vuoden 1962 Monte Carlo-rallin alkua Aaltosen siirryttyä BMC:lle. Tuosta Monte Carlo –rallista alkoi Aaltosen, Timo Mäkisen ja Minin aikakausi ja autourheilun ”Flying Finns” oli syntynyt.

Vuonna 1965 Aaltonen kruunattiin lajin Euroopan mestariksi. Tämän lisäksi Aaltonen voitti urallaan kaksi kertaa rallin Suomen mestaruuden (1961 ja 1965), yhden SM-hopean (1960) ja yhden SM-pronssin (1963). Merkittävät voittonsa ulkomailla hän saavutti Monten lisäksi mm. Spa-Sofia-Liège-, Alppi-, RAC- sekä Tulppaaniralleista, joista jokainen kuului aikakautensa klassikoihin. Häntä voitiinkin pitää 1960-luvun loppupuoliskolla maailman siihen mennessä menestyksekkäimpänä rallikuljettajana.

Aaltonen ehti pitkän uransa aikana osallistua myös rallin MM-sarjan ensimmäisiin kisoihin. MM-debyyttinsä hän ajoi Datsunilla Monte Carlossa vuonna 1973.

Uransa varrella Aaltonen ajoi lähes kaikissa kisoissa, jotka häntä kiinnostivat. Hänen oma suosikkinsa ja ”kotikilpailunsa” oli Kenian Safari-ralli, johon hän osallistui kaikkiaan 23 kertaa. Aaltonen rakasti kyseistä rallia, koska se kuvasti hänen mielestään sitä, mitä ralli parhaimmillaan on. Kovasta yrityksestä huolimatta hän ei koskaan saavuttanut ykkössijaa tässä kilpailussa, sen sijaan toiseksi hän ajoi peräti kuudesti.

Aktiiviuransa aikana Aaltonen tunnettiin kuljettajana, joka analysoi tarkkaan oman ajosuorituksensa. Kielitaitoisen, käytökseltään viimeisen päälle korrektin ja sulavan maailmanmieheni pinnan alta löytyi äärettömän kova kilpailijan särmä.

Rauno Aaltosen useiden vuosikymmenien ajokokemuksesta ovat päässeet nauttimaan myös tavalliset autoilijat ympäri maailmaa. Aaltonen tunnetaankin maailmalla paitsi huippukilpa-autoilijana niin myös ajo-opetuksen korkealle arvostettuna ammattilaisena.

Rauno Aaltosen uraa esittelevä Flying Finns –näyttely on rallin kilpailukeskuksena toimivan Jyväskylä Paviljongin aulassa avoinna koko kilpailuviikonlopun ajan.

Lähde: Marko Mäkinen: Moottoriurheilun monitaituri (kirjasta Elämää Suuremmalla Vaihteella)

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat