Pysäköinninvalvonta saa ensi vuonna käyttöönsä rengaslukon

Pysäköinninvalvonnan lainsäädäntö uudistuu vuoden alussa. Parkkisakkojen minimi- ja maksimisummat nousevat, rengaslukon käyttö tulee mahdolliseksi ja sakon maksuaikaa pidennetään.

Pysäköintivirheestä voidaan ensi vuonna määrätä vähintään 20 euron mutta enintään 80 euron suuruinen pysäköintivirhemaksu. Helsingin seudulla julkisilla liikennevälineillä liputta matkustavan tarkastusmaksu on sama 80 euroa. Vielä tänä vuonna parkkisakko on ollut korkeintaan 50 euroa ja vähintään 10 euroa.

Helsingin kaupungin kunnallinen pysäköinninvalvoja Kaija Kossila kertoo, että Helsingillä on esitys vireillä sisäasiainministeriössä pysäköintivirhemaksujen korottamisesta.

Lisäksi samasta pysäköintirikkeestä voidaan määrätä yhteensä kolme eri sakkoa 24 tunnin välein. Jatkuva pysäköintivirhe muuttuu siis selvästi entistä kalliimmaksi. Niin sanottuun piittaamattomaan pysäköintiin pystytään puuttumaan entistä voimallisemmin.

Ajoneuvoon voidaan ensi vuonna kiinnittää rengaslukko, jos pysäköintivirhe on jatkunut kaksi vuorokautta tai jos ajoneuvolla on viisi maksamatonta ja lainvoimaista pysäköintivirhemaksua. Lainvoimaisuus tarkoittaa sitä, että sakkojen valitusaika on umpeutunut. Uusi lainsäädäntö pidentää valitusaikaa nykyisestä kahdesta viikosta kuukauteen.

Rengaslukon käytön oikeuttavilla edellytyksillä ajoneuvo voidaan myös siirtää varikolle, sanoo Kossila.

– Rengaslukon saa irti tai ajoneuvon saa pois varastolta maksamalla nämä kulut, mitä näistä toimenpiteistä on aiheutunut ja lisäksi täytyy maksaa maksamattomat pysäköintivirhemaksut.

Rengaslukko tulossa useisiin kaupunkeihin

MTV3 Uutisten soittokierroksen perusteella kaikki yli 100 000 asukkaan kaupungit aikovat ottaa rengaslukon käyttöön jossain vaiheessa. Tampereen asiasta tietäviä emme saaneet kiinni, mutta muiden antamien tietojen perusteella hekin ottanevat lukon käyttöön. Oulussa rengaslukon käyttöönotto oli ajankohtaisinta, niitä suunnitellaan hankittavan jo kevättalvella. Jyväskylässä sen sijaan lukkoja ei hankita vielä ensi vuonna.

Helsinki ja Espoo painottivat auton siirtämisen tärkeyttä. Se on ensisijainen toimenpide. Rengaslukko sopii vain tiettyihin tilanteisiin.

– Jos huomataan että rengaslukko voitaisiin ottaa käyttöön tai joissakin tilanteissa siitä olisi kenties hyötyä, niin voidaanhan se sitten ottaa myöhemmin ottaa käyttöön, mutta ei ensi vaiheessa. Rengaslukkoa puoltaa tietysti se, että se on ehkä nopeampi keinoa puuttua asiaan silloin kun pysäköinninvalvonta menee paikalle, myöntää Kossila.

Maahantuojat harvassa

Monet kaupungit valittelivat, ettei rengaslukkoja ole kunnolla saatavilla. MTV3 Uutiset haastatteli Suomen Perusturva Oy:n toimitusjohtajaa Joni Kalliota, jonka firma on yksi harvoista lukkojen maahantuojista.

– Oikeastaan silmällä pitäen tätä tulevaa lakimuutosta lähdettiin sitten katsomaan, että löytyykö näitä Suomenmaasta, ja ei oikeastaan heti saatu mistään tuloksia, että niitä olisi markkinoilla ja päätettiin sitten, että katsotaan millaisia niitä on maailmalla. Aika nopeasti löydettiin sitten hyvä valikoima, kun käytiin läpi erilaisia valmistajia.

Näitä voi siis hankkia kuka tahansa?

– Periaatteessa, ei ole ainakaan toistaiseksi lailla millään tavoin kielletty. Eli nämähän

soveltuvat erinomaisesti viranomaiskäytön lisäksi trailereiden ja asuntovaunujen turvaamiseen ja muuhun tämmöiseen. Ihmisten moottoripyöriin ja mitä kaikkea ihmisillä on kotona kulkuneuvoja, mönkijöitä, vastaavia, niiden varkaudenestolaitteiksi muummoassa.

Rengaslukot ovat myös kestäviä, näitä ei ihan millä tahansa vilunkipelillä irroteta?

– Ei kyllä joo, nämä on ihan kunnon terästä nämä lukot ja sanotaan, että näissä on onnistuttu pitämään lukkojen liikkuvuus ja käyttökelpoisuus ja keveys ja toimintakyky yllättävän hyvässä kunnossa. Nämä ovat suorastaan erinomaisia sekä yksityiseen että julkiseen käyttöön, viranomaispuolelle, soveltuu oikeastaan koko alalle ja ympäri Suomea.

Lue myös:

    Uusimmat