Puuntuonnissa vilppiä

Suomen Kuorma-autoliitto on saanut näyttöä, että puuta on tuotu Venäjältä väärillä rahtikirjoilla. Tukkien määränpäätä ei tiedetä. Venäläispuuta on ainakin yritetty ujuttaa puukaupoissa suomalaisen raakapuun sekaan.

- Vaalimaan tullista on tullut viime kuun puolella venäläinen puutavarakuljetus niin, että kansainvälisessä rahtikirjoissa eli CMR-rahtikirjassa on ollut suomalaisen kuorma-auton ja perävaunun rekisteritiedot, kertoo SKAL:n aluepäällikkö Heikki Lappalainen .

Tapaus tuli ilmi täysin sattumalta.

- Nämä CMR-rahtikirjat olivat jääneet Venäjän tulliin pöydälle, josta eräs kuljettaja huomasi, että siinä olivat suomalaiset ja tutun yrittäjän rekisteritiedot.

Kyseinen eteläsavolainen kuljetusyrittäjä ei ole viime aikoina edes käynyt Venäjällä.

- Ei, eikä siitä rajanylityspaikasta koko tämän vuoden aikana mennyt ylitse, jatkaa Lappalainen.

Suuryritykset tuovat itäpuuta ns. yksinkertaistetulla menettelyllä, jossa puu tullataan jälkikäteen suurina erinä. Itäisen tullipiirin apulaispäällikkö Jouko Lahden mukaan henkilöstöpulasta kärsivä tulli ei millään ehdi tarkastaajokaisen asiapaperin ja rekan rekisteritietojen yhtenevyyttä. Väliin voi livahtaa mystisiä, yksityisiä puueriä, joiden jäljille on tammikuisen tapauksen tapaan vaikea päästä.

- Kyseinen yritys on Lappeenrantaan rekisteröity kolmen naisen omistuksessa oleva yritys, joista kaksi on venäläistä, yksi suomalainen nainen, sanoo Lahti.

Yhteyttä heihin ei ole saatu, eikä tukkien määränpäätä tiedetä. Se ainakin tiedetään, että halvempaa venäläispuuta on yritetty ujuttaa puukaupoissa suomalaistukkien sekaan.

Metsäyhtiöt seuraavat nyt entistä tarkemmin ostamiensa puuerien alkuperää.

(MTV3)

(Huomenta Suomi 24.02.2003)

Lue myös:

    Uusimmat