Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

OLED-telkkarin ikävä "ominaisuus" tuli ostajalle yllätyksenä – tällainen oli kuluttajariitalautakunnan ratkaisu

3:00Korona-ajan nettishoppailubuumi on kasvattanut myös valituksien määrää – näistä tuotteista suomalaiset valittavat kuluttajaviranomaisille enitenKorona-ajan nettishoppailubuumi on kasvattanut valitusten määrää. Videolla kerrotaan, mistä tuotteista suomalaiset valittavat kuluttajaviranomaisille eniten.
Julkaistu 31.08.2022 13:43

Ville Järveläinen

Ostajan mukaan "tavanomaisessa käytössä" olleen television OLED-paneelissa alkoi tapahtua nopeasti kummia. Myyjän mukaan kyseessä ei ollut vika, vaan paneeliteknologian ominaisuus.

Kuluttaja osti vuonna 2016 uuden OLED-tekniikalla varustetun television vajaan 1 700 euron hintaan ja sai laitteelle kahden vuoden takuun. Televisioon kuitenkin tuli vikaa vuosien 2018–2020 välillä, ja ostaja teki asiasta ilmoituksen lopulta syksyllä 2020. 

TV:n paneelin värit olivat pahasti vääristyneet ja vaikka viitteitä ongelmista oli nähtävissä jo noin vuotta aiemmin, iskivät isommat ongelmat vasta myöhemmin. Vajaat neljä vuotta oston jälkeen keskelle ruutua ilmestyi iso pallomainen alue, jossa keltainen oli vihreää ja punainen harmaata. Lisäksi paneelissa oli havaittavissa tummentumista ja kiinnipalamista. Kuluttajan mukaan ongelmat eivät olleet aluksi niin selviä, että hän olisi osannut niistä tuoreeltaan reklamoida.

Vakuutusyhtiö korvasi kuluttajalle tuolloin ikävähennyksen jälkeen runsaat 930 euroa, mutta hän oli tyytymätön korvaussummaan. Kuluttajan mukaan hän on oikeutettu korvauksiin myös myyjältä.

Lue myös: Urheilukauppa XXL laittoi kajakin kovaan alennukseen, mutta alle unohtunut vanha hintalappu herättää kysymyksiä

Myyjän mukaan kyseessä ei kuitenkaan ollut vika, vaan OLED-paneelin ominaisuus. Lisäksi se katsoi kuluttajan saaneen televisiosta neljän vuoden aikana käyttöhyötyä, joka kuittaantui ikävähennyksellä. Myyjän mukaan sen vastuulla ei ole korvata kuluttajalle mitään, koska television vikaantumisesta varsinaisen ilmoituksen tekemiseen oli kulunut niin kauan.

Näin lautakunta ratkaisi

Kuluttajariitalautakunnan mukaan kuvassa olevat ongelmat voivat johtua television asetuksista tai käyttöympäristöstä, eikä ostaja välttämättä tiedosta, että kyseessä on korjausta edellyttävä vika. Lautakunnan mukaan ostaja ei näin ollen laiminlyönyt velvollisuuttaan ilmoittaa virheestä kohtuullisessa ajassa.

Lautakunnan mukaan kuluttajan ostaman keskimääräistä kalliimman television voidaan odottaa kestävän selvästi pitempään kuin vajaat neljä vuotta. Se katsoi, että televisio ei ole kestävyydeltään vastannut sitä, mitä kuluttajalla on ollut oikeus odottaa hankintapäätöstä tehdessään.

Se toteaa, että vaikkei kuluttaja voikaan saada hyvitystä kahteen kertaan, ei vakuutusyhtiön maksama korvaus tarkoita, etteikö hän voisi hakea hyvitystä myös myyjältä vakuutuskorvauksen ylittävältä osalta. Tässä tapauksessa ostaja vaati myyjältä 650 euron hyvitystä saamansa vakuutuskorvauksen päälle.

Lautakunta katsoi, että vakuutusyhtiön tekemä ikävähennys on ollut liiallinen, minkä lisäksi kuluttajalla on oikeus vaatia maksamaansa omavastuuosuutta myyjältä. 

Kuluttajariitalautakunta suosittaa myyjää maksamaan kuluttajalle 300 euroa hinnanalennuksena.

Lue myös: Ostaja luuli tehneensä elämänsä huonekalukaupat – kuluttajariitalautakunta veti maton jalkojen alta

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Lisää aiheesta:

Asiakas osti television, joka meni rikki takuuaikana – myyjäliike yritti hyvittää vain alle puolet myyntihinnastaMyyjäliike sai vaihdossa moottoripyörän, josta paljastuikin moottorivikaa – erimielisyyttä korjauskustannuksistaOstettu Mersu olikin väitettyä vanhempi – Kuluttajariitalautakunta suositti roimaa alennusta50 000 euroa maksaneen BMW:n moottoriin tuli vakava vaurio – kuluttajan mukaan myyjäliike pimitti olennaisen asianVika vai ominaisuus? Myyjäliike ei kertonut kaikkea 649 euron näytöstä, mutta päätyi jotenkin vaatimaan hyvitystä kuluttajaltaSähköauton todellinen toimintamatka oli pettymys – kuluttajariitalautakunta suosittaa nelinumeroista hyvitystä
TelevisiotKuluttajariidatDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Televisiot
  • 29.11.19:08
    Kuluttajariidat

    Asiakas osti television, joka meni rikki takuuaikana – myyjäliike yritti hyvittää vain alle puolet myyntihinnasta

  • 2.11.15:50
    Teknologia

    Tutkijoilta tyrmäys huipputarkalle 8K-televisiolle: Ei välttämättä tarjoa yhtään lisää terävyyttä – tässä syy

  • 29.9.18:13
    Keksinnöt

    Maailman ensimmäinen televisioesiintyjä koki kärventyvänsä hengiltä

  • 16.9.08:43
    Tietoliikenne

    TV- ja radiolähetyksissä tänään katkoksia

  • 30.6.08:04
    Kotimaa

    Katkesiko tv-lähetyksesi? Tästä se johtuu