Vuodenvaihteessa voimaan tullut lakimuutos saattaa vähentää ongelmia vasta viipeellä.
Vuodenvaihteessa voimaan tullut puhelinmyyntiä koskeva kuluttajansuojalakimuutos ei näy ainakaan vielä merkittävästi Kilpailu- ja kuluttajavirastossa (KKV), vaan puhelinmyyntiä koskevia yhteydenottoja tulee edelleen tiheästi, kertoo viraston erityisasiantuntija Satu Vehviläinen.
Uuden lain mukaan puhelimitse tehty sopimus astuu voimaan vasta sitten, kun kuluttaja on vahvistanut sen kirjallisesti.
– Osa alkuvuoden kuluttajailmoituksista on toki saattanut koskea vielä viime vuoden puolella tehtyjä tilauksia, mutta kyllä valitettavasti näyttää siltä, että perinteisiä puhelinmyyntiin liittyviä ongelmia – kuten harhaanjohtavaa myyntitapaa – näyttäytyy puhelinmyyntimarkkinoilla edelleen, Vehviläinen kertoo.
KKV sai tämän vuoden helmikuussa 136 ja viime vuoden helmikuussa 187 puhelinmyyntiä koskevaa yhteydenottoa. Yhteydenottojen väheneminen voi liittyä lakimuutokseen tai olla tavallista vaihtelua kuukausien välillä.
Vehviläisen mukaan on mahdollista, että lakimuutos vähentää kuluttajien epäoikeudenmukaisiksi kokemia puhelinmyyntisopimuksia ja -tilausansoja merkittävämmin vasta pidemmällä aikavälillä. Hän kertoo, että KKV:ssä kannatettiin ensisijaisesti sellaista lakimuutosta, jonka mukaan puhelinmyyntiä olisi saanut kohdistaa vain niihin kuluttajiin, jotka ovat antaneet siihen etukäteen luvan.
Virastossa nähdään kuitenkin myös puhelinmyynnin kirjallinen vahvistus tärkeänä muutoksena.
Uuden lain tarkoitus on, että kuluttaja ehtii rauhassa tutustua tarjoukseen ja harkita ostopäätöstään. Tämä vähentää esimerkiksi väärinkäsitysten riskiä.
